ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تحقق ۶۲ درصدی دولت الکترونیکی؛ میزان مشارکت دستگاه‌ها چقدر است؟

گزارش پنجمین مرحله ارزيابی خدمات الکترونيکی دستگاه‌های اجرايی توسط سازمان فناوری ارتباطات ارائه شد. در این گزارش آمده است که سازمان هایی چون وزارت صمت و نیرو مشارکت کمی را در زمینه تحقق دولت الکترونیکی ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۵:۵۱

گزارش پنجمین مرحله ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی توسط سازمان فناوری ارتباطات ارائه شد. در این گزارش آمده است که سازمان هایی چون وزارت صمت و نیرو مشارکت کمی را در زمینه تحقق دولت الکترونیکی دارند و سازمان هایی چون «بیمه مرکزی» و «سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران» بیشترین مشارکت را دارند.

دولت الکترونیک

«رضا باقری اصل» دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور در جلسه ارائه این گزارش اعلام کرد دولت الکترونیکی در بسیاری از دستگاه‌ها هنوز موفق به ایجاد تغییر در ساختار نظام اداری نشده و از برخی جهات بیم عدم تحقق دولت الکترونیکی افزایش یافته است: «با اینکه چند دستگاه به تازگی به دولت الکترونیکی پیوسته‌اند اما شتاب دولت الکترونیکی در شش ماه اخیر چندان سریع نبوده چرا که همچنان عده‌ای از سازمان‌ها در این موضوع شرکت نمی‌کنند.»

باقری اصل با اشاره به جزیره‌ای بودن سازمان‌ها به دو اقدام اخیر وزارت صمت و نیرو اشاره کرد و گفت: «وزارت صمت قصد دارد اپلیکیشنی ارائه دهد که به موجب آن قیمت کالاها را هفته به هفته اعلام کند و وزارت نیرو نیز برای قبوض ساخت یک اپلیکیشن را در نظر گرفته است. این اقدامات همگی می‌توانند در بستر دولت الکترونیکی انجام شوند و صرفا یک هفته برای راه‌اندازی آن زمان هدر برود و هزینه‌ها به مراتب کاهش بیاید.»

دولت الکترونیک

او از مردم خواست که مطالبه‌گر مساله دولت الکترونیکی باشند. باقری اصل شاخص دولت الکترونیکی را سرعت انجام کار، هزینه و دسترسی پذیری آن دانست و تحقق امروزی دولت الکترونیکی را ۶۲ درصد عنوان کرد. به گفته او در نوبت فعلی این گزارش ۱۰۵ دستگاه شرکت کرده‌اند و تاکنون ۸۰۹ خدمت در دولت الکترونیکی برقرار می‌شود.

۱۰ دستگاه برتر در حوزه دولت الکترونیکی؛ از بانک مرکزی تا شرکت ارتباطات زیرساخت.
۱۰ دستگاهی که بیشترین رشد را از دوره چهارم تا پنجم ارزیابی داشته‌اند.
۸ دستگاهی که نام‌شان در این لیست دیده می‌شود برای ارزیابی همکاری نداشته‌اند.
دولت الکترونیک
مهم‌ترین جدول این گزارش همین جدول است که وضعیت وزارت‌خانه‌های مختلف در دولت را نمایش می‌دهد.

در این گزارش جایگاه بهترین وزارتخانه در ارائه خدمات الکترونیکی به وزارت اقتصاد رسید و بدترین وزارتخانه در این زمینه هم وزارت خارجه ذکر شد. نکته جالب توجه حضور وزارت ارتباطات در رتبه ششم بود؛ موضوعی که «امیر ناظمی» رییس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات درباره چرایی آن به دیجیاتو گفت:

«ما هم در این زمینه کوتاهی کردیم و عذرخواهی می‌کنیم. سازمان فناوری و اطلاعات هم در این لیست در رتبه میانی ۴۴ قرار دارد. جدا از کم کاری سازمان باید گفت که بخشی از این رتبه پایین به این دلیل است که بخشی از فرایندهایی که به سازمان ما اضافه شده، از وظایف شورای عالی انفورماتیک بوده که ما وقت کافی برای الکترونیکی شدن این فرایندها را نداشتیم. همچنین فرایندهای حوزه امنیت چالش‌های سخت و زمان‌بری است و سعی می‌کنیم در ارزیابی وضعیت بهتری داشته باشیم.»

ناظمی با اشاره به اینکه اتصال به مرکز ملی تبادل اطلاعات (GSB) از وظایف وزارت ارتباطات است، تاکید کرد که اتصال سازمان‌های دولتی در این سامانه که توسط سازمان فناوری اطلاعات انجام می‌شود در ارزیابی برای سازمان فناوری محاسبه نشده است چون اگر محاسبه می‌شد، این سازمان در رتبه نخست قرار می‌گرفت: «ترجیح داده شد که سنجش و ارزیابی پنجم دولت الکترونیکی بدون در نظر گرفتن این موضوع توسط یک تیم مستقل بیرون از سازمان انجام گیرد و مساله GSB به عنوان یک وظیفه وزارت ارتباطات تلقی شود.»

دولت الکترونیک

ناظمی همچنین در مورد نبود سازمان ناجا در فهرست اسامی سازمان‌ها به دیجیاتو گفت که سازمان ناجا در زیرمجموعه وزارت کشور در نظر گرفته شده است: «هرچند خودمان هم این تردید را داریم که ناجا باید جداگانه مورد ارزیابی قرار بگیرد چرا که کم کار بودن این سازمان در حوزه دولت الکترونیکی باعث شده که رتبه وزارت کشور هم بسیار کم شود.»

معاون وزیر ارتباطات حل مشکل یکپارچگی بین دستگاه‌ها را اضافه کردن شاخص تبادل اطلاعات معرفی کرد. به گفته او این شاخص در کنار خوبی‌های خود چالش‌هایی هم دارد از جمله اینکه اطلاعات برخی سازمان‌ها همچون ثبت احوال بسیار استفاده می‌شود و توسط تمام دستگاه‌ها مورد بهره قرار می‌گیرد. ناظمی به دیجیاتو گفت:

«همواره در رتبه‌بندی مرکز ملی اطلاعات تبادل ما اطلاعات مربوط به استعلام یا اعلام هویتی رتبه یک را دارد و به همین جهت به طور ناخودآگاه ثبت احوال تبدیل می‌شود به رتبه اول ارائه دهنده خدمات و سایر دستگاه‌های مرتبط هم می‌شوند بیشترین دریافت خدمت. این موضوع به خوبی نمی‌تواند الکترونیکی شدن دستگاه‌ها را مشخص کند و نیازمند شاخص‌های دیگری هستیم تا این موضوع را جبران کنیم. بزرگترین شاخصی که رویکرد ما را شکل می‌دهد خدمات الکترونیکی شهروندی خواهد بود؛ یعنی خدمتی که شهروند از اول تا آخر آن را بصورت الکترونیکی بگیرد.»

دولت الکترونیک
در این ارزیابی نمره سازمان مالیاتی را تعلیق شده تا زمانی که استعلام دو گزارش ارسال شده به سازمان فناوری اطلاعات مبنی بر مخدوش بودن تراکنشات این سازمان به دست بیاید. به گفته باقری اصل اگر این گزارش صحت داشته باشد، قطعاً رتبه سازمان امور مالیاتی در دولت الکترونیکی ۱۰ رتبه کاهش پیدا می‌کند اگر هم نادرست باشد سازمان مالیات به رتبه اصلی خودش برمی‌گردد.

به گفته ناظمی در دوره پنجم ارزیابی کارنامه دولت الکترونیکی هدف رسیدن به مردم سالاری الکترونیکی بوده است و استقرار این سیستم فقط ناظر بر قوه مجریه نیست و سایر قوا را هم شامل می‌شود. باقری اصل در انتها به برنامه‌ای که برای رشد ۲۰ پله‌ای دولت الکترونیکی در نظر گرفته شده اشاره کرد و گفت: «همکاران ما در سازمان فناوری اطلاعات روی کشورهای موفقی که در این زمینه فعالیت کرده‌اند مطالعه تطبیقی انجام داده‌اند تا در این خصوص به بهترین شکل برنامه‌ریزی انجام شود تا ما نیز بتوانیم در دولت الکترونیکی ۲۰ پله رشد کنیم.»

گفتنیست گزارش کامل نتایج پنج مرحله ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی و خلاصه این گزارش (فایل ارائه نتایج ارزیابی نوبت پنجم خدمات الکترونیکی دستگاه های اجرایی در جلسه امروز) را به ترتیب از این لینک و این لینک می‌توانید در قالب فایل PDF دریافت نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • itookan
    itookan | ۲۵ خرداد ۱۳۹۸

    به امید خدا یه درصد دیگه تحقق پیدا کنه به 63 درصد احمدی نژاد میرسه!

مطالب پیشنهادی