ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

برجستگی بیرونی پس سری
علمی

رشد بیش از حد یک زائده استخوانی، نتیجه سازگاری انسان با زندگی مدرن

ما انسان های امروزی زمان زیادی را در کار با گوشی های هوشمند یا تبلت ها سپری می کنیم.  به گفته محققان همین موضوع می تواند دلیل رشد بیش از اندازه زائده استخوانی در پشت سر ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۹:۳۰

ما انسان های امروزی زمان زیادی را در کار با گوشی های هوشمند یا تبلت ها سپری می کنیم.  به گفته محققان همین موضوع می تواند دلیل رشد بیش از اندازه زائده استخوانی در پشت سر باشد.

دکتر «دیوید شاهار»، محقق حوزه سلامت از دانشگاه سانشاین کست استرالیا درباره این مشکل می گوید که در 10 سال اخیر تعداد بیشتری از بیمارانش با رشد بخش برجستگی بیرونی پس سری روبرو شده اند. این قسمت استخوانی است که در بخش پشت سر و قسمتی از کف جمجمه و دقیقاً بالای گردن قرار دارد.

رابطه علت و اثر این موضوع هنوز نا شناخته است اما احتمالاً زائده، در اثر خم شدن طولانی مدت گردن در زاویه ای ناراحت و برای مشاهده دستگاه های هوشمند اتفاق می افتد. اما این معضل چگونه شروع می شود و اساساً دلیل رشد زائده چیست؟

برجستگی بیرونی پس سری

سر انسان با متوسط 4.5 کیلوگرم وزن، سنگین است و پایین نگه داشتن آن برای مدت طولانی می تواند به گردن آسیب وارد کند و منجر به «سندرم گردن پیامکی» شود. سندرم گردن پیامکی می تواند فشار روی مفصل های بخش اتصال عضلات به جمجمه را افزایش دهد. اما ظاهراً بدن انسان به این موضوع با افزایش رشد این استخوان واکنش نشان می دهد. با رشد برجستگی بیرونی پس سری وزن سر روی بخش بیشتری تقسیم می شود تا انسان فشار کمتری را تجربه کند.

برجستگی بیرونی پس سریدر سال 2016 در یک پژوهش، شاهار و همکارانش مطالعه ای روی عکس های رادیولوژی 218 جوان 18 تا 30 ساله انجام دادند. آنها قصد داشتند دریابند که چه تعدادی از این افراد چنین زائده ای را در سر خود دارند. در نتیجه این تحقیق مشخص شد که اندازه زائده در شرایط عادی حداقل 5 میلی متر است در حالی که زائده رشد کرده می تواند تا 10 میلی متر هم رشد کند.

41 درصد از افراد شرکت کننده در آزمایش دارای زائده های بزرگتر از معمول بودند و حتی 10 درصد از آنها زائده ای به اندازه 20 میلی متر داشتند. علاوه بر این مشخص شد که افزایش اندازه این برجستگی در مردان شایع تر است. بزرگترین برجستگی بیرونی پس سری هم در یک مرد تا 35.7 میلی متر رشد کرده بود.

در تحقیقی دیگر شاهار و همکارانش 1200 فرد 18 تا 36 ساله را مورد بررسی قرار داده و دریافتند که این زائده در افراد جوان شایع تر است. در بین این گروه 33 درصد از افراد رشد برجستگی را تجربه کرده بودند و همچنین افراد 18 تا 30 ساله بیشتر از افراد با سن بالاتر با این موضوع روبرو شده بودند.

خوشبختانه این زوائد به ندرت مشکلات پزشکی را به همراه دارند اما به گفته شاهار زائده استخوانی با ما خواهد ماند و اگر کسی مزاحم آنها نشود همچنان به رشد ادامه می دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • aliresa
    aliresa | ۲۸ خرداد ۱۳۹۸

    ١۵سال پیش این برام سوال شده بود پس اینه قضیه:)

  • moslemzare
    moslemzare | ۲۸ خرداد ۱۳۹۸

    پس چرا دروغگوها شاخ در نمیاد تو جمجمشون

  • Beautiful Mind
    Beautiful Mind | ۲۸ خرداد ۱۳۹۸

    من الان دست زدم دیدم از اینا دارم? ?

  • saeed۱۹۸۵۹
    saeed۱۹۸۵۹ | ۲۷ خرداد ۱۳۹۸

    اقا این چه مقاله ای بود نوع نشستم عوض کردم الان گوشیو بالا گرفتم سرم رو به بالاست :)

  • Bardia Ath
    Bardia Ath | ۲۷ خرداد ۱۳۹۸

    انتخاب طبیعی هوشمند عمل نمیکنه

    • saeed۱۹۸۵۹
      saeed۱۹۸۵۹ | ۲۷ خرداد ۱۳۹۸

      انتخاب طبیعی قرار نیست با منطق ما کار کنه انتخاب طبیعی منطق خودشو داره

      • Gol pesar
        Gol pesar | ۲۹ خرداد ۱۳۹۸

        قرار نيست هيچ هوشي در كار باشه...

        جانداران فقط جهت سازگاري تغيير ميكنن و البته اين موضوع زائده به انتخاب طبيعي ربطي نداره...

        فقط يك ساز و كار """جبراني"""" هست كه يك صفت "" اكتسابي"" رو ارائه ميكنه... نه يك تغيير ژنتيكي و فنوتيپي كه قابل به ارث رسيدن و در نتيجه تغييرات تدريجي در طي نسل ها بشه...

        مگر اين كه انسان هايي كه ژن هايي رو دارن كه اين عملكرد جبراني رو بهشون ميده، برتري زيستي داشته باشن و هر نسل فرزند آوري بيشتري در برابر افرادي كه ندارن ايجاد كنن..

        اونوقت جمعيت اينده به سمتي ميره كه اين صفت رو داشته باشن...

مطالب پیشنهادی