ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

تولد مجدد تک شاخ افسانه ای جگوار؛ XJ13 با نام LM69 پا به صحنه می گذارد

تیم اتومبیل رانی انگلیسی Ecurie Ecosse از مدل جدید (رپلیکا) یک محصول مسابقه ای جگوار که قرار بود در کلاس پرتوتایپ رقابت های لمانز حضور داشته باشد با نام LM69 پرده برداری کرده است. این ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۸ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۰

تیم اتومبیل رانی انگلیسی Ecurie Ecosse از مدل جدید (رپلیکا) یک محصول مسابقه ای جگوار که قرار بود در کلاس پرتوتایپ رقابت های لمانز حضور داشته باشد با نام LM69 پرده برداری کرده است.

این مدل به دلیل تغییرات در قوانین رقابت های لمانز هرگز در این مسابقات شرکت نکرد و در سال 1971 میلادی در دستان مهندس آن یعنی نورمن دیویس تصادف سنگینی را تجربه کرد. در آن سال جگوار برای بازسازی این مدل در حدود 1000 پوند هزینه کرد.

برخلاف مدل اصلی که تنها یک نسخه از آن ساخته شده بود این تیم انگلیسی قصد دارد 25 دستگاه از LM69 را به صورت دست ساز تولید کند. برای این خودروی تاریخی رقم 750 هزار پوند در نظر گرفته شده است.

همانند مدل اصلی در این خودرو نیز یک موتور V-12 مجهز به 4 کاربراتور در زیر یک پوشش شیشه ای درست پشت سر راننده قرار گرفته است. این موتور حجمی برابر با 5.3 لیتر دارد. مدل اصلی توانایی تولید حداکثر قدرت 502 اسب بخار را داشت و توانایی رسیدن به حداکثر سرعت 260 کیلومتر بر ساعت را نیز داشت. جالب است بدانید می توان موتوری تا ظرفیت 7.3 لیتر را نیز در این مدل قرار دارد.

در LM69 تا جای ممکن سعی شده تا زبان طراحی مدل اصلی رعایت شود و شکل کلی خودرو وفادار به طرح طراح اصلی آن یعنی مالکولم سایر باقی بماند. مهندسان این خودرو نیز فن آوری جدیدی به این مدل اضافه نکرده اند تا همان حس و حال مدل اصلی تداعی شود.

اما عملکرد خودرو به لطف استفاده از لاستیک های بزرگ تر و قطعات به روز در موتور و همچنین بدنه با متریال سبک تر افزایش پیدا کرده است.

LM69

مدل اصلی هرگز ارزش گذاری دقیقی نشده است اما طبق شایعات پیشنهاد خرید 7 میلیون پوندی آن در سال 1996 رد شده است. رقمی در حدود 3 برابر ارزش یک فراری 250 GTO که امروزه با قیمتی بیش از 50 میلیون دلار با ارزش ترین خودروی جهان محسوب می شود. در حال حاضر این خودروی تاریخی در موزه تاریخ مسابقات اتومبیل رانی کشور انگلستان نگه داری می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی