ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

renault-nissan-mitsubishi-brand
اخبار خودرو

مشارکت فرانسوی آمریکایی؛ احتمال ادغام رنو و فیات کرایسلر

پس از چندین ماه گمانه زنی، سرانجام رنو و فیات کرایسلر(FCA) تصمیم نهایی خود را درباره ادغام خواهند گرفت. بزرگ ترین مانع بر سر راه این تصمیم دخالت دولت فرانسه و رابطه شکرآب شده آن ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۸:۴۵

پس از چندین ماه گمانه زنی، سرانجام رنو و فیات کرایسلر(FCA) تصمیم نهایی خود را درباره ادغام خواهند گرفت. بزرگ ترین مانع بر سر راه این تصمیم دخالت دولت فرانسه و رابطه شکرآب شده آن با شریک بزرگ رنو یعنی نیسان ژاپن است. به علاوه باید این نکته را نیز در نظر گرفت که گروه پژو و سیتروئن (PSA) نیز به عنوان یکی از شرکت های علاقه مند به ادغام با فیات کرایسلر و حتی رنو مطرح است.

پیش از این با دخالت دولت فرانسه به عنوان مالک 15 درصد از شرکت رنو، این ادغام صورت نگرفته بود.

رنو از سال 1999 میلادی نقش اساسی در شرکت نیسان بازی می کند. پس از گذشت این سالها شرکت ژاپنی خواهان رابطه برابری همچون گرفتن حق امتیاز از دولت فرانسه است. اواخر سال گذشته میلادی با دستگیری و برکناری کارلوس گون در کشور ژاپن همکاری این دو شرکت به شدت تحت تاثیر قرار گرفت. نیسان صاحب 15 درصد از سهام رنو است اما حق رای در هیئت مدیره را ندارد و این موضوع در حالی رخ می دهد که شرکت فرانسوی رنو 43 درصد کنترل نیسان را دستان خود دارد.

طبق نظر یکی از کارشناسان صنعت خودروسازی یعنی پرفسور فردیناند دودنهوفر که در مرکز مطالعاتی خودرو در کشور آلمان مشغول به کار است:

فیات کرایسلر به یک شریک تجاری بزرگ و قدرتمند نیاز دارد اما در حال حاضر گزینه چندان محتملی برای آن این شرکت وجود ندارد. با این که رنو گزینه مناسبی برای آنها به شمار می رود اما این شرکت فرانسوی اول باید رابطه خود را با نیسان را تصحیح کند.

رنو

در ماه جولای نیسان با اعلام کاهش سود عملیاتی خود در سه ماه اول سال خبر از تغییرات بزرگ ساختاری شامل برکناری 10 درصد نیروهای کار خود یعنی چیزی در حدود 12500 نفر را داد. بزرگ ترین چالش این شرکت بزرگترین بازار آن یعنی ایالات متحده آمریکا است. جایی که تقریبا تمامی محصولات نیسان سن و سال دار شده اند و نیاز به مدل های جدید بیش از هر زمان دیگری در آن جا احساس می شود. رنو فعالیتی در ایالات متحده آمریکا ندارد.

پیش از این قرار بود رنو و فیات کرایسلر یک شراکت تجاری 50/50 را دنبال کنند که در صورت این توافق به سومین خودروساز بزرگ جهان پس از فولکس واگن و تویوتا تبدیل می شدند. در صورتی که این اقدام عملیاتی شده و دیگر شرکای تجاری رنو همچون نیسان و میتسوبیشی نیز در این توافق سهیم می شدند با تولید 15 میلیون دستگاه در سال شاهد فعالیت بزرگ ترین شرکت خودروسازی جهان می شدیم.

با این حال کارشناسان اعتقاد دارند که توافق FCA و PSA به دلیل این که هر دو شرکت به دنبال یک شریک تجاری هستند محتمل تر به نظر برسد. در حال حاضر 15 درصد سهام PSA در اختیار دولت فرانسه است. PSA با خرید بخش اروپایی شرکت جنرال موتورز یعنی اوپل و واکسهال در رویای حضور در بازار آمریکای شمالی است و نیاز به یک شریک تجاری قدرتمند در این بازار دارد.

از طرف دیگر سبد محصولات گروه FCA نیز بشدت غیر رقابتی و متزلزل به نظر می رسد و آینده برندهایی همچون کرایسلر، دوج، لانچیا و آلفارومئو مشخص نیست و تنها دو برند جیپ و رم وضعیت مناسبی دارند. فیات کرایسلر بشدت به دنبال توسعه محصولات پر فروشی همچون کراس اورهای سایز کوچک و هاچ بک هاست و همچنین در زمینه خودروهای برقی و هیبریدی نیز فاقد فن آوری های لازم است. به همین دلیل توافق مشترک فیات کرایسلر با رنو می تواند خواسته های اساسی هر دو کمپانی خودروسازی را برآورده کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی