ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ماهواره ناهید ۱
تکنولوژی

پاسخ جهرمی به توئیت ترامپ: ماهواره ناهید ۱ اینجاست و تحویل وزارت دفاع نشده است

پنجشنبه ۲۹ اوت (۷ شهریور) برخی رسانه‌های خارجی اعلام کردند که پرتاب ماهواره ایرانی در مرکز فضایی امام خمینی سمنان ناموفق بوده و این ماهواره در سکوی پرتاب منفجر شده است. «دونالد ترامپ» نیز در ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۹ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۰:۰۷

پنجشنبه ۲۹ اوت (۷ شهریور) برخی رسانه‌های خارجی اعلام کردند که پرتاب ماهواره ایرانی در مرکز فضایی امام خمینی سمنان ناموفق بوده و این ماهواره در سکوی پرتاب منفجر شده است. «دونالد ترامپ» نیز در توییتی با انتشار عکس‌هایی از این محل اعلام کرد که آمریکا نقشی در این موضوع نداشته و ابراز امیدواری کرد که مسئولان ایرانی به مشکلات فنی پیش‌آمده فائق آیند. اما امروز وزیر ارتباطات کشورمان برای جوابیه به این ادعاهای رسانه‌ای و توییت ترامپ، از خبرنگاران دعوت کرد تا به دیدن ماهواره ناهید ۱ واقع در پژوهشگاه فضایی بیایند و تاکید کرد که این ماهواره هنوز مورد آزمایش پرتاب قرار نگرفته است.

ماهواره ناهید ۱

«محمد جواد آذری جهرمی» ابتدا در توییتر خود خبر از حال خوب ماهواره ناهید ۱ داد و سپس با انتشار عکس سلفی از خودش و این ماهواره، با لحنی طعنه آمیز به رییس جمهوری آمریکا پیام «من و ماهواره ناهید همین الان، صبح بخیر دونالد ترامپ!» را مخابره کرد. او صبح امروز نیز خبرنگاران را برای اولین بار به بازدید از این ماهواره دعوت کرد.

ماهواره ناهید ۱

این بازدید با حضور وزیر ارتباطات و رییس سازمان فضایی کشور و تعدادی از خبرنگاران برگزار شد و جهرمی در حاشیه این بازدید گفت: «ماهواره ناهید اینجاست و هنوز برای پرتاب تحویل وزارت دفاع نشده است.»

جهرمی در پاسخ توییت ترامپ نیز به ماجرای انهدام پهپاد آمریکایی اشاره کرد و گفت: «اگر آقای ترامپ می گوید در انفجار این ماهواره از پایگاه فضایی سمنان نقشی نداشته اما بداند پس از تجاوز به حریم سرزمین ایران، نیروهای مسلح ما پهپاد آنها را سرنگون کردند.»

ماهواره ناهید ۱

جهرمی همچنین درباره ادعای ترامپ مبنی بر ناموفق بودن پرتاب ماهواره ناهید ۱ اعلام کرد «آقای ترامپ ادعا کرده بود ما دخل و تصرفی در انفجار سمنان نداشتیم. در این رابطه نه به‌عنوان وزیر ارتباطات بلکه به‌عنوان یک ایرانی علاقه‌مندم عرض کنم اگر تصویر باکیفیت دارند با انتشار تصویر لحظه اصابت پهپاد با راکت ایرانی، کروکی نقطه دقیق اصابت را به افکار عمومی جهان بگویند.»

او در مورد انفجار سکوی پرتاب ماهواره در مرکز فضایی امام خمینی سمنان نیز گفته است: «ما اطلاع دقیقی ازآنچه در سمنان اتفاق افتاده نداریم و بهتر است در این زمینه دوستان ما در وزارت دفاع توضیح دهند. اما آنچه به ما مربوط است ماهواره ناهید اینجاست و در رابطه با آزمایش در مدار قرار دادن این ماهواره هیچ اتفاقی نیفتاده است. ماهوراه ناهید مراحل انتهایی تحویل آن در حال انجام است.»

آذری جهرمی در ادامه درباره ویژگی‌های ماهواره ناهید گفت:

«ماهواره ناهید یک ماهواره مخابراتی است که در باند UHF و KU امکان ارتباطات مخابراتی را در مدار ۲۵۰ کیلومتری با مدت مأموریت ۲.۵ ماه فراهم می‌کند. دوربینی روی این ماهواره تعبیه‌شده، البته مأموریت اصلی آن تصویربرداری نیست اما امکان ارسال تصاویر را هم خواهد داشت. تکنولوژی که با پرتاب این ماهواره برای اولین بار در ایران و در ماهواره‌های ایرانی مورداستفاده قرار می‌گیرد امکان باز شدن سلول‌های خورشیدی پس از قرارگیری در مدار است.»

تیرماه سال جاری محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، به خبرگزاری رویترز گفته بود که تهران قصد دارد در سال جاری سه ماهواره را در مدار قرار دهد. ماهواره‌هایی که برای کاوش، کسب‌اطلاعات و همچنین ارتباطات هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • molavy
    molavy | ۹ شهریور ۱۳۹۸

    عوضی ها چقدر میسوزند ایران ماهورها میسازه
    هر کاری از دستشون بر بیاد میکنند اینها نرسه به مدار
    مکرشون به خودشون برگرده انشاالله

  • Erfaan Zandii
    Erfaan Zandii | ۹ شهریور ۱۳۹۸

    حالا حرفهای جهرمی که سند نمیشه اما من احساس میکنم امریکا یا اسراییل اینا رو قبل پرتاب میزنن حالا شاید با روشهای نامتعارف .. اخه سه پرتاب شکست خورده اونم به صورت متوالی .. عجیب نیست به نظرتون

    • Ali
      Ali | ۹ شهریور ۱۳۹۸

      نه عجیب نیست چون پسوند بومی داره شما حتما فکر می کنی تولید داخلی هست!!! اینم مثل بقیه چیزا که میگن تولید داخل شده.. و نکته بعد برفرض تولید داخل باشه فکر می کنید چون ساختن و تولید داخل هست حتما باید درست کار کنه!!!!اگه به همین اسونی بود تمام دنیا درحال ساختن ماهواره یا موشک قراردان ماهواره در مدار بودن...

      • mohsen
        mohsen | ۱۰ شهریور ۱۳۹۸

        احتمالا نه وزیر دروغ میگه و نه ترامپ چون قرار بود قبل از پرتاپ ناهید ماهواره ظفر رو به فضا بفرستن و ممکنه این انفجار مال اون باشه....انفجار صورت گرفته ( از دود سیاه و کف آتش نشانی که روی سایت هست مشخصه) ماهواره ناهید هم سالمه چون اصلا اونجا نبوده...در ضمن امریکایی ها هیچ وقت نگفتند که ماهواره ناهید منفجر شده...توییت ترامپ رو بخونی نوشته برا ماهواره بر(موشک) سفیر مشکل بوجود اومده

مطالب پیشنهادی