ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرخ رشد جمعیت
علمی

فروپاشی جمعیت؛ بزرگترین چالش بشر از نظر ایلان ماسک و جک ما

جک ما و ایلان ماسک علی رغم اختلاف نظر بر سر پیامدهای احتمالی هوش مصنوعی، در زمینه لزوم رشد جمعیت دیدگاهی مشابهی دارند. از نظر این دو چهره برجسته دنیای فناوری کاهش جمعیت یکی از ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰

جک ما و ایلان ماسک علی رغم اختلاف نظر بر سر پیامدهای احتمالی هوش مصنوعی، در زمینه لزوم رشد جمعیت دیدگاهی مشابهی دارند. از نظر این دو چهره برجسته دنیای فناوری کاهش جمعیت یکی از بزرگترین مشکلاتی است که جهان در ۲ دهه آینده با آن مواجه خواهد بود.

مدیران عامل اسپیس اکس و علی بابا طی کنفرانس جهانی هوش مصنوعی ۲۰۱۹ در شانگهای چین دیدگاه های خود را در مورد AI و کاهش نرخ رشد جمعیت به اشتراک گذاشتند. ماسک در این باره گفت:

اغلب مردم فکر می کنند جمعیت زمین بیش از حد زیاد است اما این دیدگاه دیگر قدیمی شده است. اگر هوش مصنوعی شرور از آب درنیاید، در ۲۰ سال آینده بزرگترین مشکل ما به جای انفجار جمعیت، فروپاشی آن خواهد بود.

نرخ رشد جمعیت

جک ما هم با تایید کامل حرف های ایلان ماسک مدعی شد که شاید جمعیت ۱.۴ میلیارد نفری چین زیاد به نظر برسد اما حقیقت چیز دیگری است:

سرعت کاهش جمعیت بیشتر از قبل شده که ایلان با عنوان فروپاشی از آن یاد می کند. من هم کاملا با او موافقم.

شاید بازه زمانی مد نظر ماسک و جک ما بیش از حد بدبینانه باشد اما بر اساس تحلیل های جدید سازمان ملل متحد تا سال ۲۰۷۰ نرخ زاد و ولد جهانی از نرخ جایگزینی جمعیت کمتر خواهد شد. در حال حاضر نرخ جایگزینی ۲.۱ و نرخ باروری ۲.۵ است اما تا پایان قرن جاری این عدد به ۱.۹ خواهد رسید. تنها منطقه‌ای که انتظار می رود نرخ رشد جمعیت را در سطح بالا حفظ کند، قاره آفریقا است.

ایلان ماسک پیش از این هم در مورد بمب جمعیتی هشدار داده بود. منظور وی از این پدیده افزایش جمعیت افراد کهنسال در کنار کاهش نرخ زاد و ولد است که در نهایت تا سال ۲۰۵۰ باعث فروپاشی جمعیتی خواهد شد. یکی از نکات دیگری که در این کنفرانس خبر ساز شد، دورویی جک ما در مورد ساعت کاری بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی