ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مصرف روزانه نوشیدنی‌های انرژی‌زا
علمی

نتایج یک پژوهش: مصرف روزانه نوشیدنی‌های انرژی‌زا میتواند مرگ بار باشد

باز هم محققین در یک نقطه دیگر از دنیا تحقیقاتی را به سرانجام رسانده‌اند که در نتیجه‌اش مشخص شده که نوشیدن نوشابه و موارد انرژی‌زا برای سلامتی انسان ضرر دارد. در یافته‌های جدید مشخص شده ...

رسول خردمندی
نوشته شده توسط رسول خردمندی | ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

باز هم محققین در یک نقطه دیگر از دنیا تحقیقاتی را به سرانجام رسانده‌اند که در نتیجه‌اش مشخص شده که نوشیدن نوشابه و موارد انرژی‌زا برای سلامتی انسان ضرر دارد. در یافته‌های جدید مشخص شده که نوشیدن نوشابه‌ در بلندمدت می‌تواند آثار زیان‌آوری به بار بیاورد و حتی منجر به مرگ شود.

یافته‌های این پژوهش در ژورنال JAMA Internal Medicine به انتشار رسید. دانشمندان جزئیات دقیقی از رابطه مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا را با خطر مرگ بررسی کرده‌اند. با مصرف نوشیدنی‌های قندی، سلامتی فرد به مخاطره می‌افتد.

پژوهشگران اطلاعات ۴۵۱ هزار بزرگسال اروپایی را در مقیاس ۱۰ کشور تجزیه و تحلیل کرده‌اند. تمامی مشارکت‌کننده‌ها به صورت داوطلبانه در این تحقیق همکاری کردند. با این حال افرادی که با سرطان یا بیماری‌های قلبی دست و پنجه نرم می‌کرده‌اند، عذرشان شرکت در این آزمایش خواسته شد. پژوهشگران افرادی را که نیز رژیم غذایی مشخصی نداشته‌اند، از لیست تحقیقاتی حذف کردند.

مصرف روزانه نوشیدنی‌های انرژی‌زا

پس از بررسی نهایی، مشخص شد افرادی که حداقل ۲ لیوان نوشابه به صورت روزمره مصرف می‌کنند، سلامتی‌شان بیشتر مورد تهدید قرار می‌گیرد. حتی نوشابه‌های زیرو که به ادعای شرکت‌ها کالری ندارند، از این قاعده مستثنی نیستند.

از طرفی دیگر مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا و قندی به صورت روزمره، ریسک ابتلا به بیماری‌های دستگاه گوارش را نیز افزایش می‌دهد. بیماری‌های قلبی-عروقی نیز از دیگر اختلالات رایج در این دسته از افراد به شمار می‌رود.

یک لیوان نوشابه به طوری حدودی ۲۵۰ میلی‌لیتر در نظر گرفته می‌شود که به اندازه یک قوطی است. به همین علت اگر مصرف نوشابه و دیگر نوشیدنی‌های قندی را قادر نیستید به صفر برسانید، حداقل تلاش کنید از میزان میلی‌لیتر ذکر شده، مصرف کمتری داشته باشید تا بدن بتواند سموم و اختلالات ناشی از مصرف این نوشیدنی به درد‌نخور را از بدن دفع کند. نظر شما چیست؟ آیا در برنامه غذایی روزمره‌تان نوشابه یا سایر نوشیدنی‌های انرژی‌زا جایی دارد؟ دیدگاهتان را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی