ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

۷ نانومتری
تکنولوژی

مدیرعامل اینتل: با فرایند ۷ نانومتری در سال ۲۰۲۱ بار دیگر با قانون مور هماهنگ می شویم

باب سوان مدیرعامل اینتل در جلسه ای که با حضور جمعی از تحلیلگران بازار برگزار شد اظهار داشت که این شرکت قصد دارد بار دیگر به جدول زمانی تولید چیپست و به روز رسانی این ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۳ آبان ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

باب سوان مدیرعامل اینتل در جلسه ای که با حضور جمعی از تحلیلگران بازار برگزار شد اظهار داشت که این شرکت قصد دارد بار دیگر به جدول زمانی تولید چیپست و به روز رسانی این چیپ ها در بازه زمانی ۲ تا ۲ و نیم ساله باز گردد.

همانطور که میدانید مهاجرت از فرایند تولید ۱۴ نانومتری به ۱۰ نانومتری در چیپ های اینتل کمی بیشتر از حد معمول به طول انجامید که این مساله ضمن کاهش مقرون به صرفگی تولید برای اینتل، این شرکت را در برابر رقبایی چون AMD که از پیمانکارانی نظیر TSMC کمک می گیرد بسیار آسیب پذیر کرد.

AMD شرکتی است که اوایل امسال توانست به لیتوگرافی ۷ نانومتری مهاجرت کند و این در حالیست که اینتل تازه در سه ماهه چهارم سال مالی جاری قصد دارد چیپ های ۱۰ نانومتری خود را به بازار عرضه کند.

اهمیت این مساله از آن جهت است که در نیم قرن گذشته، پیروی از قانون مور (که براساس پیش بینی گوردون مور رئیس فقید اینتل در دهه ۱۹۶۰ میلادی نام گذاری شده است) مشروط به ساخت تراشه های کوچک تر شده است. یک تراشه ۱۰ نانومتری بین مدارهای خود تنها ۱۰ نانومتر (یا ده میلیاردم یک متر) فضا دارد تا میلیاردها ترانزیستور را در آن جای دهد و هر ترانزیستور هم از چندین مدار ساخته می شود.

۷ نانومتری

وقتی اینتل و دیگران به ساخت مدارهایی با ابعاد کوچک تر روی می آورند همه چیز بهبود می یابد؛ چیپ ها کوچک تر می شوند، خود بورد عملکرد سریع تری پیدا می کند و هزینه ساخت آن چیپ نیز کاهش می یابد. طراحان چیپ نیز میتوانند مدارهای بیشتری را روی آن فضا جای دهند. بنابراین تاخیر اینتل در مهاجرت به چیپ های ۱۰ نانومتری یک عامل توقف بسیار مهم در صنعت بوده است.

حالا سوان در صحبت هایش اینطور گفته است:

طبق آنچه در جلسه ماه می سرمایه گذاران گفتیم، قصد داریم به ریتم ۲.۵ ساله برگردیم. تیم های مهندسی طراحی و تکنولوژی لیتوگرافی ما همکاری نزدیکی را با هم آغاز کرده اند تا از پیچیدگی طراحی فرایندها کم کنند و توازن لازم را در جدول زمانی، عملکرد، انرژی مصرفی و هزینه ها ایجاد کنند. ما در حال کار هستیم تا نخستین محصول خود را با تکیه بر فرایند ۷ نانومتری در سال ۲۰۲۱ عرضه کنیم (یک کارت گرافیک مجزای ویژه دیتا سنتر) که این دو سال بعد از عرضه فرایند ۱۰ نانومتری است. ما همچنین در تلاش برای هموار نمودن مسیر لیتوگرافی ۵ نانومتری هستیم.

سوان در ادامه صحبت هایش خاطرنشان کرد که سه ماهه سوم سال مالی جاری (منتهی به ۳۰ سپتامبر) بهترین بازه در تاریخ این شرکت بوده است چراکه درآمدهای آن به ۱۹.۲ میلیارد دلار رسید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Amin Abdiyan
    Amin Abdiyan | ۳ آبان ۱۳۹۸

    هر مدار هم از چندین ترانزیستور ساخته می شود. نه هر ترانزیستور هم از چندین مدار ساخته می شود.

  • سعید
    سعید | ۳ آبان ۱۳۹۸

    خسته نباشه 2021! تا اون موقع در بدترین حالت لیتوگرافی 5 نانومتر پلاس اومده ?

مطالب پیشنهادی