ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جی ال ایکس شاهین 2
نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: گوشی ایرانی جی ال ایکس شاهین 2 [تماشا کنید]

جی ال ایکس خود را «اولین شرکت تولید کننده گوشی تلفن همراه ایرانی از سال 1386» معرفی می کند و اخیراً یک گوشی جدید را معرفی کرده؛ جنرال لوکس شاهین 2 که طراحی به روز ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۶ آذر ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰

جی ال ایکس خود را «اولین شرکت تولید کننده گوشی تلفن همراه ایرانی از سال 1386» معرفی می کند و اخیراً یک گوشی جدید را معرفی کرده؛ جنرال لوکس شاهین 2 که طراحی به روز و مدرنی دارد.

شاهین 2 در بین گوشی های جی ال ایکس یک پرچمدار به حساب می آید اما در مقایسه با رقبا، یک میان رده اقتصادی است. با اولین نگاه متوجه می شوید با یک گوشی ساده، ولی در عین حال زیبا و با کیفیت ساخت خوب طرف هستید. لبه های گوشی ظاهری فلزی دارند اما در واقع از پلاستیک ساخته شده اند. در بالای نمایشگر کم حاشیه هم یک حفره میزبان دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی ظاهر مدرنی به گوشی داده است. اما جذاب ترین بخش شاهین 2، قاب پشتی با رنگ سفید صدفی است که در نورهای مختلف طیف رنگ جذابی در آن به چشم می خورد.

حسگر اثر اگشت گوشی در قاب پشتی قرار گرفته و عملکرد بسیار سریعی دارد. دوربین سه گانه هم در همین بخش جای گرفته اند و چند میلی متری از لبه قاب بیرون زده اند. دوربین های این بخش شامل عمق سنج، فوق عریض و یک دوربین اصلی هستند. جی ال ایکس شاهین 2 همچنین از درگاه USB-C و پورت 3.5 میلی متری هدفون بهره می برد.

جدیدترین گوشی جنرال لوکس به عنوان یک میان رده سخت افزار قابل قبولی دارد؛ چیپست مدیاتک هلیو P60 در کنار 4 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی. از طریق میکرو اس دی هم می توانید تا 256 گیگابایت حافظه جانبی به گوشی اضافه کنید. در ادامه مشخصات کامل شاهین 2 را مشاهده می کنید:

  • نمایشگر 6.3 اینچی IPS با رزولوشن 1080 در 2340 پیکسل
  • چیپست مدیاتک هلیو P60 مجهز به هشت هسته پردازشی با سرعت 2 گیگاهرتز
  • 4 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی
  • امکان افزودن حافظه جانبی میکرو اس دی تا 256 گیگابایت
  • دوربین اصلی سه گانه با حسگرهای 48، 8 و 2 مگاپیکسلی (اصلی، فوق عریض و عمق سنج) و دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی
  • بلوتوث 4.2 و NFC
  • درگاه USB-C
  • باتری 3950 میلی آمپر ساعتی
  • اندروید 9
  • بدنه پلاستیکی
  • وزن 170 گرم

جی ال ایکس شاهین 2 با اندروید 9 همراه شده و از سرویس های گوگل هم بهره می برد با این حال خبری از سیستم عامل بومی در این گوشی نیست. رابط کاربری گوشی خوشبختانه تقریباً خالی از اپ های زائد است و معمولاً نرم و روان اجرا می شود؛ البته گه گاه شاهد لگ هستیم.جی ال ایکس شاهین 2

رابط کاربری دوربین، امکاناتی مشابه با دیگر میان رده های بازار را ارائه می دهد؛ نایت مود، HDR، استفاده از هوش مصنوعی و تشخیص تا 10 صحنه. حالت پرو هم امکان تنظیم دستی وایت بالانس، ایزو و نور را در اختیارتان می گذارد. در کل رابط کاربری دوربین طراحی ساده ای دارد اما چندان روان نیست و گاه کند می شود یا هنگ می کند.

دوربین اصلی جی ال ایکس شاهین 2 در نور روز کیفیت مناسبی دارد اما در نور ضعیف به زحمت می افتد. عکس های دوربین فوق عریض هم در نور مناسب کیفیت قابل قبولی دارند اگر چه معمولاً  آبرنگی و گاهی تیره و تار می شوند، با این حال کیفیت عکس ها در نور کم به شدت افت می کند. دوربین سلفی هم معمولاً عکس های سرد و بی روحی ثبت می کند.

رنگ عکس های تمامی دوربین های اصلی و سلفی معمولاً به سردی تمایل دارند. اما حالت HDR دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی دقت و تعادل عکس ها را به میزان قابل قبولی بهبود می دهد. حالت نایت مود هم می تواند مفید باشد؛ اما به شرطی که لرزش دستتان را کنترل کنید.

یکی از قابلیت های عجیب دوربین، عکس برداری 108 مگاپیکسلی با دوربین 48 مگاپیکسلی (حالت سوپر پیکسل) است. در این حالت ظاهراً دوربین چندین عکس می گیرد و با ترکیب آنها یک عکس با رزولوشن بالاتر را تحویلتان می دهد. در عمل اما کیفیت این عکس ها (به ویژه در نور ضعیف و شب) چندان هم بالاتر نیست و تقریباً فقط حجم عکس ها دو برابر می شود.

جی ال ایکس شاهین 2

با دوربین اصلی همچنین می توانید ویدیوهای 1080p و 30 فریم بر ثانیه بگیرید. با این حال خبری از لرزشگیر نیست و ویدیوها حتی در مناسب هم نویز دارند. قابلیت دیگری که تقریباً در هیچ گوشی اقتصادی کاربردی نیست، ویدیوی صحنه آهسته است که در شاهین 2 با لگ های چند ثانیه یک بار همراه هستند.

شارژدهی شاهین 2 برای یک روز استفاده معمول کافی است. باتری 3950 میلی آمپر ساعتی گوشی از طریق درگاه USB-C شارژ می شود و خوشبختانه میان رده جی ال ایکس از شارژ بیسیم و شارژ سریع 18 واتی پشتیبانی می کند.

در کل باید گفت که شاهین 2 با پردازنده 8 هسته ای، 4 گیگابایت رم و 128 گیگابایت  حافظه داخلی به خوبی از عهده کارهای روزمره بر می آید اما نباید انتظار اجرای روان بازی های با کیفیت بالا را داشته باشید.

اما از موارد عجیبی که با آن روبرو شدیم اشتباهات متعدد فنی و نگارشی در صفحه شاهین 2 در وب‌سایت جی ال ایکس است که امیدواریم در آینده اصلاح شود. علاوه بر این در کمال تعجب به نظر می رسد سروری که آپدیت ها از آن دریافت می شود در کشوری دیگر قرار دارد؛ موردی که از یک گوشی ایرانی بعید است.

شرکت ارتباط همراه گویا اروند، قیمت 2،800،000 تومان را برای گوشی جی ال ایکس شاهین 2 در نظر گرفته است. برای خرید گوشی های GLX می توانید به سایت این شرکت مراجعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (75 مورد)
  • متین
    متین | ۲۳ آذر ۱۳۹۹

    سلام
    ایکاش موبایل های جی ال ایکس بهتر از این حرف ها بشه

  • Tatorh
    Tatorh | ۲۷ شهریور ۱۳۹۹

    GM87452342 کد تخفیف خرید از سایت جی ال ایکس

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی