ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

علت علاقه شرکت های بزرگ به دیتاسنترهای نروژ چیست؟

در چند سال اخیر کسب و کار دیتاسنتر در نروژ روزهای پر مشغله ای را پشت سر گذاشته و شرکت های مختلفی از جمله مایکروسافت و گوگل به انتقال دیتاسنترهای خود به این کشور سردسیر ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۱ آذر ۱۳۹۸ | ۲۳:۵۹

در چند سال اخیر کسب و کار دیتاسنتر در نروژ روزهای پر مشغله ای را پشت سر گذاشته و شرکت های مختلفی از جمله مایکروسافت و گوگل به انتقال دیتاسنترهای خود به این کشور سردسیر علاقه نشان داده اند. اما علت تمایل شرکت ها به انتقال دیتاسنترهای خود به این کشور نوردیک چیست؟

چندین شرکت بزرگ توجه خود را معطوف نروژ کرده اند. تا قبل از پایان سال جاری میلادی مایکروسافت قصد دارد دو دیتاسنتر جدید را در نزدیکی شهرهای استاوانگر (Stavanger) و پایتخت این کشور یعنی اسلو مستقر کند.

تمایل شرکت های بزرگ به دیتاسنتر های نروژ

گوگل نیز زمینی به مساحت 194 هکتار را در نزدیکی شهر شین (Skien) در ساحل جنوبی این کشور خریداری کرده است. گروه فولکس واگن نیز ماه ژوئن دو مرکز داده از نوع محاسبات با کارایی بالا (HPC) را در تشکیلات شرکتی نروژی به نام Green Mountain در شهرک ریوکان (Rjukan) مستقر کرد. مدتی بعد این شرکت از احداث تشکیلات دیگری در نزدیکی پایتخت این کشور خبر داد.

ماه سپتامبر سال جاری میلادی شرکت نروژی دیگری به نام DigiPlex از آغاز عملیات احداث دو دیتاسنتر پرده برداشت. شرکت های Green Mountain و DigiPlex معتقدند افزایش تقاضا برای استقرار دیتاسنتر در نروژ به دو علت است؛ اول اینکه مشتریان خانگی در حال مهاجرت از دیتاسنترهای محلی به شرکت های ارائه دهنده خدمات دیتاسنتر هستند.

علاوه بر این مشتریان بین المللی به خاطر هزینه پایین برق و همچنین آب و هوای سرد این کشور که هزینه های سیستم های خنک کننده را کم می کند، به این کشور علاقه نشان داده اند.

اما دلیل دوم به وضع قوانین بهتر در بازار دیتاسنترهای این کشور بر می گردد. دولت نروژ در دو سال گذشته با تغییر قوانین مالیاتی صنعت دیتاسنتر، هزینه برق را کاهش داده. علاوه بر این استقرار ارتباطات فیبری بیشتر بین نروژ و قاره اروپا به رونق کسب و کار دیتاسنترهای این کشور کمک کرده است.

«Kristian Gyland» مدیرعامل شرکت Green Mountain می گوید:

«در حال حاضر نیمی از مشتریان کسب و کار ما بین المللی هستند. علت چنین امری خصوصیات زیست محیطی نروژ و هزینه پایین برق در این کشور است. همچنین نروژ در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی، رقابتی ترین قیمت برق را ارائه می کند.»

سرعت اینترنت و ارتباطات نیز از دیگر فاکتورهای مهمی هستند که شرکت ها پیش از استقرار دیتاسنتر به آنها می اندیشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Mj Kianiapp
    Mj Kianiapp | ۱۲ آذر ۱۳۹۸

    ایران یکی از ارزون ترین کشور های دنیا توی هزینه ی تمام شده برای تولید انرژیه ولی یه مشت گاو نمیدونن چطور باید از این وضعیت استفاده کنند و متاسفانه همون گاو ها دارن برای بقیه تصمیم میگیرن

  • HhMojtaba666
    HhMojtaba666 | ۱۲ آذر ۱۳۹۸

    اینجوری جلب سرمایه میکنن
    ایران دقیقا برعکس،فراری میده

  • Hamed_P_Azad
    Hamed_P_Azad | ۱۲ آذر ۱۳۹۸

    ایران هم به راحتی می تونه بخاطر هزینه پایین برق و وضعیت بهتر آب و هوایی نسبت به کشورهای منطقه تبدیل بشه به قطب دیتاسنترهای خاورمیانه. البته اگر مسئولین ما از خواب غفلت بیدار بشن و مانع بوجود نیارند.

مطالب پیشنهادی