ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آتش سوزی استرالیا
علمی

چرا استرالیا هنوز در آتش می‌سوزد؟

آتش سوزی جنگل های استرالیا که به 6 ایالت گسترش یافته و جان بیش از نیم میلیارد جانور را گرفته همچنان ادامه دارد. اما چه عواملی به گسترده شدن این آتش سوزی دامن زده است؟ ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۵ دی ۱۳۹۸ | ۱۹:۳۰

آتش سوزی جنگل های استرالیا که به 6 ایالت گسترش یافته و جان بیش از نیم میلیارد جانور را گرفته همچنان ادامه دارد. اما چه عواملی به گسترده شدن این آتش سوزی دامن زده است؟

استرالیا با اکو سیستم خاصش، 244 گونه جانوری از جمله کوالاها را در خود جای داده که در هیچ کجای دیگری از جهان یافت نمی شوند. آتش سوزی اخیر که 6 میلیون هکتار از استرالیا را در بر گرفته، نیم میلیارد جانور را به نابودی کشانده است و به نظر نمی رسد به این زودی های تمام شود.

آنچه باعث شده این آتش سوزی تا این حد شدید باشد به سه عامل مرتبط است؛ گرما، خشکی و باد. این عوامل در نتیجه روندهای طولانی مدت و نیز کوتاه مدت گرمایش به وجود آمده اند. بیایید ابتدا روند طولانی مدت را بررسی کنیم.

روندهای طولانی مدت موثر بر آتش سوزی

در سال گذشته رکورد گرم ترین و خشک ترین سال استرالیا ثبت شد؛ موضوعی که افزایش تبخیر و در نتیجه خشکسالی را به دنبال داشت. حتی در 18 دسامبر 2019 با میانگین دمای 42 درجه سانتیگراد گرم ترین روز استرالیا سپری شد. به نظر می رسد اطلاعات دقیقی در مورد روند کاهش بارش در استرالیا وجود ندارد اما گفته می شود که در برخی مناطق، به دنبال تغییرات اقلیمی میزان بارش کاهش یافته است.

آتش سوزی استرالیا
نقشه گستردگی آتش سوزی استرالیا تا روز شنبه 14 دی ماه

روندهای کوتاه مدت موثر بر آتش سوزی

اما چند عامل، روندهای کوتاه مدت گرمایش را رقم زده اند. اگر چه شرایط اقلیمی استرالیا تا حدودی به «نوسان جنوبی ال نینو» (به طور خلاصه تغییرات دمای اقیانوس در بخش های مختلف استوایی اقیانوس آرام) مرتبط است اما یک نوسان مشابه دیگر در اقیانوس هند به نام «دو قطبی اقیانوس هند» هم وجود دارد که بر تغییرات کوتاه مدت اثر گذاشته است.

دو قطبی اقیانوس هند به فرایندی گفته می شود که طی آن دمای سطح آب در جنوب شرقی اقیانوس هند و در منطقه استوا سردتر از معمول می شود. علاوه بر این دمای سطح آب در غرب اقیانوس در استوا گرمتر می شود. در نتیجه حوضه آب گرم در نواحی غربی پدید می‌آید و شدت بادهای شرقی قویتر از حالت معمول می شود.

اخیراً دو قطبی اقیانوس هند در یک فاز مثبت قرار داشته و این موضوع موجب شده آب بخش غربی اقیانوس هند گرم تر از حد معمول شود اما در شرق دما پایین تر بیاید. تمامی این ها موجب می شود آب و هوای بارانی از استرالیا دورتر شود.

آتش سوزی استرالیا

همچنین الگوهای غیر معمول در استراتوسفر قطب جنوب در ماه های اخیر موجب شده بادهای چرخشی قطب ضعیف تر شوند. این موضوع موجب صاف شدن آسمان های استرالیا و نیز وزش باد شدید خشک از سمت دریا بر فراز ایالت های ویکتوریا و نیو ساوت ولز شده و در نتیجه آتش سوزی گسترش یافته است.

در روز شنبه این هفته یک جبهه هوای سرد از جنوب شرقی استرالیا گذشت و در بعد از ظهر به منطقه سیدنی رسید. به نظر می رسید این باد شرایط را بهبود می دهد اما در نهایت در اواخر روز بدل به باد گرم قدرتمندی شد و دما در خارج از سیدنی به 48.9 درجه سانتیگراد رسید. علاوه بر این جهت باد غربی به باد جنوبی تغییر کرد و به همین دلیل آتش به جهت های متفاوتی گسترش پیدا کرد.

خبر خوب این که در هفته قبل و در حال حاضر دو قطبی اقیانوس هند به شرایط عادی بازگشته تا راه برای بازگشت استرالیا به فصل موسمی گشوده شود. بخش هایی از جنوب هم شاهد باران اندک خواهند بود. با این حال بر اساس پیش‌بینی ها قرار نیست به این زودی‌ها شرایط آتش سوزی بهبود پیدا کند.

پیش از این در دیجیاتو از سرقت صدها هزار لیتر آب در استرالیا، همزمان با آتش سوزی های گسترده گفته بودیم؛ اتفاقی که بیشتر شبیه یه ماجرای آخر زمانی به نظر می رسید. علاوه بر این اعلام شده بود که وضعیت کوالاها بحرانی شده و بخش وسیعی از محل سکونت این حیوانات نابود شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Hamed
    Hamed | ۲۰ دی ۱۳۹۸

    همیشه همینطور بوده و خواهد بود...حتما باید اتفاق بدی بیفته تا مردم باور کنن که«داریم آسیب های بزرگی به محیط زیست وارد میکنیم!»

  • Unconventional_NyTro
    Unconventional_NyTro | ۱۶ دی ۱۳۹۸

    سلام

    به هیچ عنوان نمی تونه دلیلش گرمای طبیعی و وزش بادهای خشک و گرم باشه
    آتیش جرقش از یکجایی زده میشه و تا وقتی که مواد سوختنی سره راهش باشه ادامه داره که جنگل همینطوره

    این آتیش سوزی عمدی هست
    چون خاموش کردنش با توجه به چیزایی که برای آتیش خاموش کردن رسیدن راحت هست
    موادی ساخته شده که هیچ ضرری برای محیط نداره و با انداختنش توی آتیش منفجر میشه و یهو آتیشُ خاموش می کنه و به اندازه کف دست از این مواد توانایی خاموش کردن آتیش بزرگیُ هم داره و یکدفعه عمل می کنه و آتیشُ خاموش می کنه درحالی که روش قدیمی کلی آب آتش نشانی و کلی انرژی مصرف بشه واسه همون مقدار آتیشی یکمی از اون مواد می تونه خاموشش کنه
    این مربوط به طبیعت میشه و نوشتین نیم میلیارد موجود در اثر این آتش سوزی مردند خوب چرا هیچ کشوری اقدام نمی کنه چرا گذاشتن کار به اینجاها بکشه
    این همه منابع چوب سوختن و هدر رفتن و کلی موجود هم هلاک شدن

    حالا هی بیاید بگید اینا تئوری توطئه هستند
    من نمی دونم کی پشت این کاره ولی عمدی هست و فقط با توجه به نوشته های این مقاله دارم میگم اگر صحت داشته باشه

    باران مصنوعی هم هست که با یخ خشک انجام میشه اگه اشتباه نکنم
    چرا از باران مصنوعی استفاده نمی کنن
    گرم شدن کره زمین و آب شدن یخ ها قطبی که تا چند سال دیگه باعث میشه بعضی شهرای بزرگ برن زیر آب و از جمله سوختن همین جنگ ها و غیرهُ غیره به هیچ عنوان اتفاقی نیست و دست هایی پشت این قاضای هستند

    در آخر این ویدیو رو ببینید
    https://youtu.be/UWhP3nc9Zzk
    کاهش جمعیت کره زمینُ خیلی وقته که شروع کردن
    یبار سعی کردن از طریق کشاوزی انجامش بدن که شکست خوردن
    ولی این روش که کره زمین به شرایط بحرانی برسه از خیلی قبل تر برنامشو ریختن و روش کار کردن

  • امین قیاسی
    امین قیاسی | ۱۶ دی ۱۳۹۸

    بهترین تیتر!? ? ? ?

مطالب پیشنهادی