ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بازار خودرو به کدام سمت می رود؟

قیمت خودرو طی روزهای اخیر دوباره به سمت افزایش محسوس میل پیدا کرده است. کارشناسان عنوان می‌کنند که علت اصلی گرانی خودرو، افزایش تقاضا در بازار است. در واقع علیرغم وعده و عید مکرر مسئولان، ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۰

قیمت خودرو طی روزهای اخیر دوباره به سمت افزایش محسوس میل پیدا کرده است. کارشناسان عنوان می‌کنند که علت اصلی گرانی خودرو، افزایش تقاضا در بازار است.

در واقع علیرغم وعده و عید مکرر مسئولان، به نظر می رسد که مشتریان از انتظار برای کاهش قیمت ها خسته و نا امید شده اند.

شرایط بازار خودرو در ماه های آخر سال به کدام سمت می رود [به روز رسانی] - بهمن 98

تا یک ماه پیش با آنکه تولید خودرو رشد پیدا نکرده بود و با توجه به آمار ۸ ماهه وزارت صنعت، معدن و تجارت، کاهش ۳۳.۲ درصدی داشته است، بازار خودرو به آرامش نسبی رسید. اما این آرامش مقطعی بود چرا که در مدت عنوان شده بازار خودرو در رکود بود و حجم خرید و فروش خودرو سیر نزولی داشت.

با گذشت زمان و نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، تقاضا برای بازار خودرو افزایش پیدا کرده است. از چند هفته پیش کارشناسان و فعالان بازار پیش‌بینی کردند که از نیمه دوم دی ماه تقاضا برای خرید خودرو افزایش پیدا می‌کند و به همین جهت تولیدکنندگان خودرو باید دو اقدام را انجام دهند.

اولین اقدام که از سوی کارشناسان به خودروسازان توصیه شده است، تحویل خودروهای معوق است. برخی از خودروسازان در حال تحویل خودروهایی هستند که اردیبهشت ماه سال‌ جاری ثبت‌نام فوری شده‌اند و باید به آنها در مدت ۴۵ روز تحویل داده می‌شد.

اما بد عهدی خودروسازان باعث شد که خیلی از ثبت‌نام‌کنندگان و کسانیکه سال گذشته هم ثبت‌نام کردند به خودروهایشان نرسند. این افراد برای آنکه بتوانند صاحب خودرو شوند و امیدی به تحویل خودرو از سوی خودروسازان در سال‌ جاری ندارند، وارد بازار خودرو شدند و همین امر یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو طی روزهای اخیر است.

دومین موضوعی که از سوی کارشناسان پیشنهاد شده، افزایش تولید خودرو است. برخی‌ها اینگونه تصور می‌کنند که خودروسازان برای آنکه قیمت بالای خودرو را حفظ کنند، تولیدات خود را به میزان تقاضا و حتی تولید سال گذشته افزایش ندادند و همین امر کمک می‌کند که خودرو در حاشیه بازار با قیمت‌های بالاتری فروخته شود و این امر در نهایت به نفع خودروساز باشد.

آنگونه که کارشناسان و برخی از اهالی صنعت خودرو عنوان کردند، خودروسازان در شرایطی هستند که می‌توانند تولید خود را افزایش دهند. چرا که در این مدت قطعه سازان و مجموعه‌های تولیدکننده سطح همکاری‌شان با خودروسازان افزایش پیدا کرده است و دیگر مانند ماه‌های ابتدایی سال کمبود قطعه وجود ندارد. هر چند که خودروسازان این سناریو را نمی‌پذیرند و می‌گویند از آنجا که بحران مالی دارند، نتوانستند در تأمین قطعه به مثابه سال گذشته عمل کنند.

به هر ترتیب قیمت خودرو های داخلی در بازار نشان می‌دهد که طی هفته گذشته، روزانه قیمت خودرو ها افزایش پیدا کرده است.

رکورد شکنی قیمت وانت پراید در بازار؛ 57 میلیون تومان برای سایپا 151 [به روز رسانی] - دی 98

وضعیت قیمت خودرو در بازار زمستانی دیدنی است و در تازه ترین تحول قیمت مدل های مختلف پراید 131 به 52، پراید 111 (هاچ بک) به 54 و وانت پراید 151 به رقم باور نکردنی 57 میلیون تومان رسیده است.

پژو 405 بنزینی حالا به خودرویی 79 میلیونی تبدیل شده است و قیمت پژو 405 دوگانه سوز نیز رقم تکان دهنده 98 میلیون تومان را نشان می دهد. در چنین شرایطی، قیمت 105 میلیونی پژو پارس، بهای 90 میلیونی رانا، قیمت 147 میلیونی پژو پارس اتوماتیک و تبدیل شدن دنا پلاس به خودرویی 150 میلیون تومانی چندان جای تعجب ندارد.

با این حال امید می رود که با نزدیک شدن به دهه فجر، خودروسازان با اعلام شرایط تحویل فوری، قیمت برخی از خودروها را در بازار تعدیل نمایند، در غیر این صورت باید منتظر ادامه رکورد شکنی های بازار خودرو در شب عید باشیم.

بعد از شوک یک هفته ای، قیمت خودرو کاهشی شد [به روز رسانی] - آذر 98

بعد از یک هفته پرچالش در بازار، خوشبختانه به نظر می رسد که موج سازی دلالان برای افزایش قیمت خودرو ها در بازار با شکست مواجه شده است و فعالان نه چندان منصف بازار خودرو نتوانستد قیمت های مورد انتظار خود را به معدود مشتریان تحمیل کنند.

برای مثال قیمت پراید ۱۱۱ که تا روز سه شنبه هفته گذشته تا ۵۳.۵ میلیون تومان افزایش یافته بود، امروز به ۵۲ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ از ۵۲ میلیون به ۴۹.۵ میلیون تومان، پراید ۱۵۱ از ۵۲ میلیون به ۵۰ میلیون تومان، سمند ال. ایکس از ۸۶ میلیون به ۸۰.۵ میلیون تومان و پژو ۴۰۵ از ۸۳ میلیون به ۷۹ میلیون تومان کاهش یافت.

به نقل از ایرنا، پژو پارس از ۱۰۸ میلیون تومان در سه شنبه هفته گذشته به ۱۰۴ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۹۰ میلیون به ۸۶ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از ۱۰۷ به ۱۰۱ میلیون تومان و ساینا از ۶۳.۵ میلیون تومان به ۶۲ میلیون تومان در روز جاری کاهش یافت.

در میان خودروهای مونتاژی نیز افت قیمت نسبت به سه شنبه هفته گذشته چشمگیر بود و بطور نمونه سراتو مونتاژی سایپا از ۳۳۰ به ۳۱۵ میلیون تومان، چانگان از ۲۰۵ به ۱۹۵ میلیون تومان، ساندرو استپ وی از ۲۱۵ به ۲۰۵ میلیون تومان، جک S5 از ۳۱۰ به ۲۹۵ میلیون تومان و پژو ۲۰۰۸ از ۳۷۰ به ۳۴۵ میلیون تومان کاهش یافتند.

کارشناسان دلیل این کاهش قیمت ها را ثبات نسبی نرخ ارز و روند نزولی آن در یک هفته گذشته و همچنین کم بودن تعداد مشتریان عنوان می کنند، به طوری که دیگر شاهد تغییر قیمت لحظه ای در بازار نیستیم و هیجان کاذب بازار فروکش کرده است.

بررسی ها حاکی است در حالی که خودرویی نظیر پراید هفته گذشته ۵۱.۵ تا ۵۲ میلیون تومان قیمت خورده بود، اما در عمل قیمت ها روی کاغذ بود و خریداران در نهایت ۴۸.۵ تا ۴۹ میلیون تومان برای آن می پرداختند.

کارشناسان بازار عنوان می کنند:‌ اگر سکون بازار تا چهار روز دیگر نیز ادامه داشته باشد، ریزش قیمت ها سرعت گرفته و قیمت ها بیشتر افت خواهد کرد.

«سعید موتمنی»‌ رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی پایتخت معتقد است وقتی هفته گذشته قیمت دلار به بالای ۱۲ هزار تومان صعود کرد، عده ای با تفکر اینکه قیمت ارز باز هم رشد خواهد داشت، پول هایشان را به کالا از جمله خودرو تبدیل کردند که هیجانی کاذب را رقم زد.

وی گفت: وقتی به هر دلیل شاهد افزایش قیمت خودروهای داخلی بویژه محدوده قیمتی زیر ۱۰۰ میلیون تومان هستیم و جلوی آن گرفته نمی شود، بار روانی داشته و به‌تدریج به بازار خودروهای مونتاژی و پس از آن خودروهای وارداتی سرایت می کند.

موتمنی خطاب به خریداران واقعی خودرو تاکید کرد:‌ اکنون زمان مناسبی برای خرید نیست و هر گونه خریدی به‌طور حتم با زیان همراه خواهد بود.

دیجیاتو: علیرغم شرایط رکودی بازار خودرو باید تاکید کرد که سرنوشت نهایی قیمت خودرو ها تا حد بسیار زیادی به روند عرضه خودروهای ثبت نامی توسط دو خودروساز بزرگ کشور بستگی دارد و در صورت عدم تامین تقاضا در چند ماه پایانی سال، احتمال افزایش مجدد قیمت ها با روندی تدریجی وجود دارد.

افزایش قیمت وانت ها در بازار [به روز رسانی] - آبان 98

فعالان بازار دلیل مهم افزایش قیمت انواع وانت در قیاس با سایر خودروها ،سهمیه‌های تخصیصی به این خودروها از پس اعلام سهمیه بندی بنزین بوده است .

 سهمیه در نظر گرفته شده برای وانت بیشتر از سایر خودروهای شخصی است .

 بر اساس این گزارش وانت آریسان که در اواخر شهریور ماه و اوایل مهرماه به قیمت ۵۳ میلیون تومان فروخته می‌شد، حالا در پایان آبان ماه با پذیرش افزایشی ۱۷ میلیون تومانی به ۷۰ میلیون تومان رسیده است . این خودرو در فایل‌های اعلامی هر چند به این قیمت عرضه می شود اما بازاری‌ها خبر از رکود خرید و فروش می‌دهند و می‌گویند میزان خرید و فروش در بازار چندان نیست.

 قیمت سایپا ۱۵۱ نیز که یک ماه قبل ۴۴ میلیون تومان بود، در حال حاضر به آستانه ۵۰ میلیون تومان رسیده است .

 در این میان قیمت وانت زامیاد دو گانه سوز رادیال از ۷۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در یک ماه قبل به ۷۹ میلیون تومان و قیمت وانت زامیاد گازسوز ساده  از ۷۵ میلیون تومان به ۸۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

 بر اساس اعلام شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ، سهمیه وانت کم مصرف بنزینی ۲۰۰ لیتر در ماه تعیین شده است . سهمیه وانت کم مصرف دو گانه سوز نیز ۶۰ لیتر در ماه است و وانت پرمصرف بنزینی سهمیه ای برابر با ۳۰۰ لیتر و وانت پرمصرف دو گانه سوز سهمیه ای برابر با ۱۲۰ لیتر دریافت می کند .

برای پیش بینی روند تغییر قیمت خودرو در واکنش به افزایش قیمت اخیر بنزین می توانید این مطلب را مطالعه فرمایید.

رکود بازار خودرو را فرا گرفت [به روز رسانی] - آبان 98

شوک روانی ناشی از افزایش شدید قیمت بنزین در چند روز گذشته همچنان ادامه دارد و همین مساله بسیاری از بازار ها را با رکود و کاهش چشمگیر تعداد مشتریان مواجه کرده است. طبیعتا بازار خودرو نیز از این شرایط جدا نیست و هم اکنون کمتر کسی تمایل به خرید و فروش خودرو خود دارد. چرا که سمت و سوی بازار در جهت افزایش یا کاهش قیمت خودرو برای بسیاری افراد روشن نیست.

اما در چنین شرایطی ظاهرا سوداگران همیشگی فعال در بازار خودرو کمر همت بسته اند تا با اعلام قیمت های بالاتر و افزایش حبابی قیمت ها، بازار را به سمت افزایش سوق دهند. برای مثال در شرایطی که معامله چندانی در بازار انجام نمی شود و قیمت خودرو ها به شکل دقیق و واقعی (قیمت معامله خودرو در دفترخانه ها و مراکز تعویض پلاک) روشن نیست، واسطه گران خودروهای خود را با قیمت های بالاتری نسبت به هفته پیش آگهی می کنند و این مساله باعث می شود که خریداران نیازمند به خودرو، دچار تشویش شده و با نگرانی از افزایش مجدد قیمت ها، تعلل را کنار گذاشته و نسبت به پرداخت رقم های بالا برای خرید خودرو اقدام نمایند.

متاسفانه این تکنیک کثیف سال هاست که در بازار خودرو و مسکن در راستای جهت دهی به بازار اجرا می شود و ظاهرا نهاد های نظارتی نیز راه حل خاصی برای برخورد با این گران فروشی عمدی ندارند.

اما به هرحال می توان با اطلاع رسانی رسانه ای تاحدی مانع از تاخت و تاز دلالان در بازارهای مختلف شد. از این رو لازم به تاکید است که در زمان نگارش این مطلب (28 آبان 98) اعلام قیمت های 54 میلیونی برای پراید 111، 49 میلیونی برای پراید 131، قیمت 200 میلیونی برای چانگان CS35 (که تا حدی نیازمند بنزین سوپر است)، قیمت عجیب 210 میلیونی برای رنو ساندرو استپ وی و تیبا با قیمت 57 میلیون تومان محل چندانی از اعراب ندارد و در صورت تحویل خودرو توسط ایران خودرو و سایپا ممکن است در هفته بعدی با کاهش مواجه شود.

در خصوص محصولات ایران خودرو نیز رقم هایی مانند، 123 میلیون برای دنا، 89 میلیون تومان برای سمند LX، پژو 206 تیپ 2 با قیمت 90 میلیون تومان و قیمت 105 میلیون تومانی برای پژو 206 تیپ 5 اعلام می شود و قیمت 80 میلیونی پژو 405 GLX، قیمت 106 میلیونی پژو پارس نیز با توجه به مشابهت فنی این خودرو با 405 و سمند به هیچ عنوان منطقی به نظر نمی رسد.

دلالان چشم طمع زیادی نیز به بازار خودروهای مونتاژی و وارداتی بسته اند و افزایش حدود 50 میلیون تومانی قیمت خودروهای هیبریدی و رسیدن قیمت پژو 2008 به رقم شگفت انگیز 380 میلیون تومان یا رسیدن قیمت هایما S7 به رقم 400 میلیون تومان نیز در همین راستا اعلام می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (40 مورد)
  • Amir
    Amir | ۲ آذر ۱۳۹۸

    ارزونتر هم میشن؟

  • Sohil
    Sohil | ۳۰ آبان ۱۳۹۸

    84ملیون بدس سممممممممممند.!!!!!!!! دوچرخه از سمند و ماشین های ایران بهتره

  • pooria.pm
    pooria.pm | ۳۰ آبان ۱۳۹۸

    پژو ۲۰۷ که همون پژو ۲۰۶ عه که موتورش ضعیفتر شده و یکم قشنگتر شده، ۱۷۰ میلیون؟ آخه همون ۲۰۶ هم ک یک قوطی کبریت حلبی بود؛ کی میتونه بخره؟ واقعا کی جرئت میکنه ماشین بخره؟ بعد ملت میرن جانبو رو خالی میکنن...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی