ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: مقایسه هواوی Y9 پرایم 2019 و سامسونگ گلکسی A30

انتخاب گوشی مناسب در بازار فوق العاده متنوع میان رده ها سخت تر از همیشه شده و خریداران با انبوهی از گزینه های جذاب چینی و کره ای روبرو هستند. هواوی و سامسونگ همیشه بخش ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۸ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰

انتخاب گوشی مناسب در بازار فوق العاده متنوع میان رده ها سخت تر از همیشه شده و خریداران با انبوهی از گزینه های جذاب چینی و کره ای روبرو هستند. هواوی و سامسونگ همیشه بخش زیادی از این بازار را در کشورمان در اختیار داشته اند و محصولات زیاد -و اکثراً مشابه- را عرضه کرده اند. چند روز قبل محصول جدید هواوی یعنی Y9 پرایم 2019 را بررسی کردیم. حالا می خواهیم این گوشی را با رقیب اصلی اش در سبد محصولات سامسونگ یعنی گلکسی A30 مقایسه کنیم. این دو گوشی هم اکنون با قیمت حدود 2 میلیون و 700 هزار تومان به فروش می روند و مشخصاتی کم و بیش مشابه دارند.

هواوی Y9 پرایم 2019 (بررسی دیجیاتو) را با دوربین سلفی پاپ آپ، نمایشگر تمام صفحه و ترکیب دوربین سه گانه می شناسیم. در مقابل، گلکسی A30 طراحی کلاسیکی دارد و از صفحه امولد باکیفیت و دوربین دوگانه برخوردار است. در ادامه مشخصات این دو گوشی را می بینید.

هواوی Y9 پرایم 2019 سامسونگ گلکسی A30
جنس بدنه پلاستیک پلاستیک
وزن (گرم) 196.8 165
اندازه نمایشگر (اینچ) 6.59 6.4
نوع نمایشگر IPS LCD سوپر امولد
تراکم پیکسلی 391 403
چیپست Kirin 710F اگزینوس 7904
ظرفیت رم (گیگابایت) 4 4
ظرفیت حافظه داخلی (گیگابایت) 128 64
دوربین اصلی (مگاپیکسل) سه‌گانه 2+8+16 دوگانه 5+16
دوربین سلفی (مگاپیکسل) 16 16
سیستم‌عامل اندروید 9 اندروید 10
ظرفیت باتری (میلی‌آمپر ساعت) 4000 4000
قیمت (تومان) 2700000 2750000

در ادامه می خواهیم این دو گوشی را بررسی کنیم و ببینیم کدام یک از آنها ارزش خرید بیشتری دارد. با دیجیاتو همراه باشید.

بررسی ویدیویی

طراحی و کیفیت ساخت

Y9 پرایم 2019 و گلکسی A30 بدنه ای ترکیبی از جنس شیشه، پلی کربنات و پلاستیک دارند. سامسونگ پلاستیک پشت بدنه را جلا داده و اسمش را گلستیک (Glasstic) گذاشته، یعنی همان پلاستیک خیلی براق که به شیشه می ماند. پلاستیک به گونه ای طراحی شده که نور را با الگوی منحنی نامنظم بازتاب می دهد و جلوه زیبایی دارد. هواوی اما طرح دورنگ ساده و جذابی را برای Y9 پرایم انتخاب کرده که بافت زیبا و چشم نوازی دارد. وقتی دو گوشی را در دست می گیرید، کیفیت ساخت میان رده هواوی کمی بیشتر به نظر می رسد.

گلکسی A30 ارگونومی بهتری دارد، چون ارتفاع و ضخامتش به ترتیب 5 و  1.2 میلیمتر کمتر از Y9 پرایم است. وزن این گوشی هم حدود 32 گرم کمتر است، یعنی استفاده از آن در درازمدت ساده تر خواهد بود. البته اصطکاک کمتر بدنه Y9 پرایم با وجود وزن بیشتر، به شما کمک می کند تا گوشی را با اطمینان در دست بگیرید.

هر دو گوشی برای این رده قیمتی، کیفیت ساخت قابل قبولی دارند و نسبتاً زیبا هستند، اما فقدان ناچ و سازوکار پاپ آپ دوربین سلفی، Y9 پرایم را به گزینه مدرن تری تبدیل می کند. البته نسبت نمایشگر به بدنه در هر دو گوشی نزدیک به 85 درصد است و حذف ناچ، کمکی چندانی به Y9 پرایم در این زمینه نکرده است.

نمایشگر

در بخش نمایشگر با دو داستان کاملاً متفاوت روبرو هستیم. یک طرف نمایشگر IPS LCD هواوی Y9 پرایم 2019 را داریم و طرف دیگر صفحه سوپر امولد گلکسی A30 را. هر دو نمایشگر از رزولوشن فول اچ دی پلاس (2340×1080 پیکسل) بهره می برند اما گلکسی A30 به خاطر نمایشگر کوچک تر (6.4 در برابر 6.59 اینچ) تراکم پیکسلی بیشتری دارد (403 در برابر 391 پیکسل در هر اینچ).

طبیعیست که صفحه سوپر امولد در همان نگاه اول، بسیار با کیفیت تر و بهتر از صفحه IPS به نظر برسد. رنگ ها در گلکسی A30 جذاب تر هستند و محتوا اندکی شارپ تر دیده می شود. نمایشگر Y9 پرایم به تنهایی هیچ نقصی ندارد و در دنیای میان رده های خوش قیمت، یکی از بهترین نمونه ها محسوب می شود. با این حال وقتی کنار گلکسی A30 قرار می گیرد جذابیتش را از دست می دهد.

حداکثر روشنایی صفحه گلکسی A30 هم کمی بیشتر از رقیبش است (550 در برابر 480 نیت). اگرچه صفحه هر دو گوشی در اکثر شرایط نوری به خوبی جواب می دهند، ولی در محیط های بسیار روشن و زیر تابش آفتاب، گلکسی A30 با روشنایی و کنتراست بیشتر، خواناتر است.

یکی از معایب صفحه گلکسی A30 خطای رنگ سفید است و مانند اکثر پنل های سوپر امولد، شاهد تغییر رنگ سفید در زوایای مختلف به سمت آبی و سبز هستیم. در این زمینه، می توان گفت که برتری با Y9 پرایم است.

نرم افزار

هواوی Y9 پرایم 2019 با اندروید 9 و رابط کاربری EMUI 9.1 وارد بازار شده که احتمالاً طی چند ماه آینده به اندروید 10 آپدیت می شوند. گلکسی A30 چند قدم جلوتر است و همین حالا آپدیت اندروید 10 را دریافت کرده، که نشان از تلاش ستودنی سامسونگ برای آپدیت میان رده هایش دارد. هر دو گوشی از آخرین پچ امنیتی اندروید هم بهره می برند.

صفحه هوم و رابط کاربری هواوی Y9 پرایم 2019

رابط کاربری EMUI طی سال های اخیر به مراتب بهتر شده و حالا می توان با اطمینان کامل از آن استفاده کرد. امکانات متعدد شخصی سازی از جمله تم ها و تصاویر پس زمینه مختلف، با سلیقه اکثر کاربران جور در می آید و بدون لگ و تأخیر محسوس، اجرا می شود. امکان ناوبری با ژست های حرکتی، تغییر تصویر صفحه قفل با قابلیت Magazine Unlock و حالت Eye Comfort برای کاهش نور آبی نمایشگر (تحت استاندارد TÜV آلمان) از جمله ویژگی های این رابط کاربری محسوب می شوند.

صفحه هوم و رابط کاربری سامسونگ گلکسی A30

رابط کاربری One UI 2.0 در گلکسی A30 هم امکانات متعددی را در اختیار شما می گذارد. امکان تغییر تم و تصویر پس زمینه، تغییر فونت و آیکن ها و ناوبری با ژست های حرکتی، تجربه مدرنی از اندروید را در اختیار شما می گذارد. حالت Dark Mode یکی از مهم ترین ویژگی های One UI 2.0 است که در Y9 پرایم 2019 دیده نمی شود. البته به خاطر سخت افزار نسبتاً ضعیف گلکسی A30 شاهد لگ های گاه و بیگاه هنگام استفاده از این گوشی هستیم. در واقع گلکسی A30 یکی از معدود گوشی های سامسونگ است که با اندکی تأخیر کار می کند. بنابراین برای کار کردن با این گوشی باید صبر و حوصله بیشتری داشته باشید.

سخت افزار

هواوی Y9 پرایم 2019 از چیپست Kirin 710F بهره می برد که در گوشی های متعدد این شرکت استفاده شده است. 4 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی هم نیاز اکثر کاربران را برای اجرای همزمان برنامه ها یا ذخیره سازی محتوا برآورده می کند. در مقابل گلکسی A30 با چیپست اگزینوس 7904، چهار گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی هم ترکیب مناسبی را برای یک گوشی میان رده در اختیار دارد.

همان طور که گفتیم، Y9 پرایم 2019 تجربه روان تری از اندروید را در اختیار شما می گذارد، و این موضوع در نتایج بنچمارک هم مشخص است. در ادامه نتایج به دست آمده در اپلیکیشن های آنتوتو، گیکبنچ 4، گیکبنچ 5 و پی سی مارک را برای این دو گوشی می بینید.

نتایج بنچمارک هواوی Y9 پرایم 2019
نتایج بنچمارک سامسونگ گلکسی A30

همان طور که می بینید Y9 پرایم 2019 در تست های آنتوتو، گیکبنچ 4، گیکبنچ 5 و پی سی مارک به ترتیب 25، 32، 34 و 12 درصد بهتر از گلکسی A30 عمل می کند. این گوشی همچنین حالت پرفورمنس هم دارد که نزدیک به 10 درصد افزایش کارآیی را به همراه دارد. بدین ترتیب می توان برتری کامل توان سخت افزاری را به میان رده هواوی داد.

در بخش گرافیکی هم وضعیت مشابهی را می بینیم. در ادامه نتایج بنچمارک Y9 پرایم و گلکسی A30 با اپلیکیشن تری دی مارک را مشاهده می کنید.

کارآیی گرافیکی Y9 پرایم (چپ) در برابر گلکسی A30 (راست)

Y9 پرایم 2019 در تست های اسلینگ شات اکستریم و اسلینگ شات، به ترتیب 32 و 26 درصد بهتر از گلکسی A30 عمل می کند. بدین ترتیب میان رده هواوی در مقایسه با رقیب کره ای برای بازی کردن مناسب تر است. گلکسی A30 بازی هایی مثل وکتور 2 یا شدوفایت 3 را با نرخ فریم مطلوب اجرا می کند ولی در آسفالت 9 با تنظیمات گرافیکی بالا کمی لگ می زند، در حالی که Y9 پرایم 2019 می تواند آسفالت 9 را با بالاترین تنظیمات گرافیکی و بدون لگ اجرا نماید.

نکته مثبت دیگر Y9 پرایم 2019 در بخش سخت افزار که برای بعضی از کاربران اهمیت زیادی دارد، فضای ذخیره سازی بیشتر آن است. 128 گیگابایت حافظه داخلی این گوشی به سختی پر می شود. البته هر دو گوشی به درگاه کارت حافظه اختصاصی برای افزایش فضای ذخیره سازی مجهز هستند.

Y9 پرایم و گلکسی A30 از آخرین امکانات ارتباطی از جمله بلوتوث 5، جی پی اس و درگاه USB-C برای انتقال اطلاعات هم بهره می برند.

کیفیت صدا

هواوی Y9 پرایم 2019 و گلکسی A30 به یک اسپیکر برای پخش صدا مجهز شده اند و خبری از صدای استریو نیست. کیفیت پخش صدا در هر دو گوشی در همان حدیست که انتظار داریم. بلندی صدا کاملاً مطلوب است و تا ولوم 50 درصد صدای واضحی را می شنوید. بالاتر از آن، صدا با اعوجاج و نویز همراه می شود.

هواوی فناوری اختصاصی Histen را برای خروجی هدفون در نظر گرفته که تنظیمات نسبتاً کاملی دارد و با دستکاری آن می توانید به نتیجه مطلوب برسید. گلکسی A30 هم با پشتیبانی از دالبی اتموس و تنظیمات اکولایزر، دوستداران صدای باکیفیت را راضی خواهد کرد.

دوربین

برای بسیاری از کاربران، دوربین یکی از مهم ترین فاکتورها در انتخاب گوشی محسوب می شود. Y9 پرایم 2019 و گلکسی A30 امکانات تصویربرداری خوبی را در اختیار شما می گذارند. هر دو گوشی از سنسور اصلی 16 مگاپیکسلی و سنسور ثانویه با لنز فوق عریض بهره می برند. البته میان رده هواوی سنسور سوم عمق سنج هم دارد که خیلی مهم نیست و کار این سنسور را می توان با هوش مصنوعی شبیه سازی کرد. دوربین سلفی دو گوشی هم 16 مگاپیکسلی است.

همان طور که انتظار می رود، کیفیت تصاویر دوربین اصلی گوشی در نور کافی بسیار خوب است. عکس ها با رنگ و لعاب مناسب و گستره رنگی مطلوب ثبت می شوند و سطح قابل قبولی از جزئیات را شاهد هستیم. البته عکس های گلکسی A30 اندکی بهترند. نمونه تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی این دو گوشی در نور کافی را در ادامه می بینید.

در محیط تاریک، گلکسی A30 به خاطر دیافراگم بازتر (ضریب اف 1.7 در برابر 1.8) باز هم کمی بهتر عکس می گیرد، هرچند تصاویر هر دو گوشی نویز قابل توجهی دارند. البته اگر نایت مود Y9 پرایم را فعال کنید، اوضاع کاملاً عوض می شود و تصاویر فوق العاده بهتری را تحویل می گیرید. گلکسی A30 حالت اختصاصی برای عکاسی شبانه ندارد. در ادامه تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی این دو گوشی در محیط تاریک و سپس چند عکس نایت مود Y9 پرایم را می بینید (عکس های Y9 پرایم در سمت راست و عکس های گلکسی A30 در سمت چپ قرار گرفته اند).

image
image
image
image

نمونه عکس نایت مود هواوی Y9 پرایم 2019

عکاسی پرتره با دوربین اصلی دو گوشی هم نتایج متغیر و غیر قابل اطمینانی دارد. دوربین سوم عمق سنج در Y9 پرایم هم کار چندانی از دستش بر نمی آید. با این حال با آزمون و خطا و کمی حوصله، می توانید پرتره های قابل قبولی را ثبت کنید. در ادامه چند نمونه عکس پرتره را می بینید که با این دو گوشی ثبت شده اند.

دوربین فوق عریض Y9 پرایم رزولوشن بالاتری دارد و طبیعتاً در نور کافی عکس های بهتری می گیرد. در مقابل دوربین فوق عریض گلکسی A30 زاویه بیشتری را پوشش می دهد یا به اصطلاح، وایدتر است. هر دو گوشی با این دوربین در محیط تاریک عکس های خوبی نمی گیرند و بهتر است از خیر ثبت تصاویر فوق عریض شبانه بگذرید (عکس های Y9 پرایم در سمت راست و عکس های گلکسی A30 در سمت چپ قرار گرفته اند).

image
image
image
image

دوربین سلفی این دو گوشی هم در شرایط ایده آل عکس های بسیار خوبی تحویل شما می دهند و در محیط تاریک هم نسبتاً خوب عمل می کنند. پرتره های دوربین سلفی گاهی اوقات بهتر از دوربین اصلی ثبت می شوند و گاهی اوقات هم خیر؛ یعنی همان داستان آزمون و خطا و صبر و حوصله، اینجا هم برقرار است. در ادامه چند عکس سلفی با این دو گوشی را می بینید.

فیلمبرداری این دو گوشی هم به رزولوشن 1080p و نرخ 30 فریم بر ثانیه محدود است. کیفیت ویدیوها مثال زدنی نیست اما در دنیای میان رده ها، می توان آنها را قابل قبول دانست.

باتری و شارژ

هواوی Y9 پرایم 2019 و گلکسی A30 باتری 4000 میلی آمپر ساعتی دارند که به ظرفیت معمولی در این رده قیمتی تبدیل شده است. نتایج تست باتری این دو گوشی با اپلیکیشن پی سی مارک در شرایط کاملاً مشابه نشان می دهد Y9 پرایم حدود 15 درصد شارژدهی بیشتری دارد. در شرایط واقعی هر دو گوشی حدود یک روز و نیم با شما همراه خواهند بود.

در زمینه سرعت شارژ اما برتری با سامسونگ است. گلکسی A30 از شارژ سریع 15 واتی پشتیبانی می کند در حالی که Y9 پرایم با شارژر نه چندان سریع 10 واتی عرضه شده است. بدین ترتیب میان رده هواوی طی 2 ساعت و 23 دقیقه به طور کامل شارژ می شود اما رقیب کره ای فقط به حدود 2 ساعت برای کامل شارژ شدن نیاز دارد.

جمع بندی

هواوی Y9 پرایم 2019 و سامسونگ گلکسی A30 دو گوشی خوش قیمت بازار به شمار می روند که طراحی زیبایی دارند و از پس رفع نیازهای روزمره شما بر می آیند. میان رده چینی با دوربین پاپ آپ و نمایشگر تمام صفحه، کمی مدرن تر به نظر می رسد اما رقیب کره ای سبک تر و خوش دست تر است، ضمن اینکه نمایشگر بهتری دارد.

سخت افزار Y9 پرایم کارآیی بهتری نسبت به گلکسی A30 دارد و تجربه روان تری از اندروید را در اختیارتان می گذارد، ضمن اینکه حافظه داخلی آن دو برابر رقیب است. در مقابل میان رده سامسونگ با برخورداری از اندروید 10 امکانات ویژه ای مثل دارک مود را برای شما فراهم می کند.

دوربین اصلی هر دو گوشی در شرایط نوری مناسب، عکس های بسیار خوبی می گیرند اما در مجموع برتری نسبی با گلکسی A30 است، به جز محیط تاریک که Y9 پرایم با حالت ویژه عکسی شبانه، خروجی به مراتب بهتری دارد. دوربین سلفی این دو گوشی هم برای این رده قیمتی، قابل قبول ارزیابی می شود. در بخش شارژدهی هم می توان Y9 پرایم را برتر دانست.

با توجه به تمام مواردی که گفتیم، می توانید بسته به نیازها و سلیقه خود، هرکدام از این دو گوشی را به عنوان یک میان رده مناسب انتخاب کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • badboy0098
    badboy0098 | ۸ بهمن ۱۳۹۸

    والا من A30 دارم اندروید 10 هنوز براش نیومده !
    فکرم نکنم هنوز سامسونگ آندروید 10 رو برای A30 عرضه کرده باشه ها چون من همین الان یه سرچ زدم نیومده

    • Reza
      Reza | ۹ بهمن ۱۳۹۸

      کشور به کشور به مرور میاد

مطالب پیشنهادی