ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مصاحبه کاری
کسب و کار

راز موفقیت در مصاحبه کاری: مانند کارفرما فکر کنید

اگر برای یک فرصت شغلی اقدام می‌کنید یا حتی اگر زمان مصاحبه کاری خود را نیز تعیین کرده‌اید، چه کاری از دستتان برمی‌آید تا قرارداد را همان‌جا امضا کنید و با سری بلند از اتاق ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰

اگر برای یک فرصت شغلی اقدام می‌کنید یا حتی اگر زمان مصاحبه کاری خود را نیز تعیین کرده‌اید، چه کاری از دستتان برمی‌آید تا قرارداد را همان‌جا امضا کنید و با سری بلند از اتاق جلسه خارج شوید؟ در این مقاله سعی شده تا با ذکر چند نکته کلیدی، احتمال تصدی شغل جدیدتان را افزایش داده و شما را آماده‌تر از هر زمانی برای مصاحبه کاری خود با کارفرمای احتمالی‌تان کنیم.

مهمترین چیزی که هر کارفرمایی را در نگرانی فرو می‌برد، اشتباهاتی است که از شما سر می‌زند. با این حال همواره این احتمال را می‌دهند که از دل این نگرانی‌ها، نتایج خوبی بیرون بیاید. مهم‌ترین کار در این مرحله، سعی و تلاش برای اطمینان دادن به کارفرماست تا ترس ناخودآگاه را کنار بگذارد. برای شروع سعی کنید خود را مانند کارفرما تصور کنید.

اگر شما هم می‌خواستید نیروی کار جدیدی را استخدام کنید، بیشتر نگران چه مسائلی می‌شدید؟ بعضی مواقع ممکن است شما بتوانید با تجربه خود، منبع نگرانی‌های کارفرما را پیدا کنید، اما اگر نتوانستید، باید دست به دامان حدس و گمان بشوید. اشخاص حرفه‌ای در این زمینه می‌گویند که کارفرما بیشتر نگران این است که نتوانید از پس انجام تمام وظایفی که به شما محول می‌شود، بر بیایید. همچنین آن‌ها به شدت نگران این هستند که نقاط ضعفتان را بروز ندهید.

مصاحبه کاری

بخش اول این نگرانی را می‌توان با پرسیدن سوال «فکر می‌کنید بدترین قسمت این شغل چه چیزی است که دیگران از پس آن برنیامده‌اند؟» آغاز کنید. پس از این که از کارفرما این سوال را بپرسید، پاسخی به شما خواهد داد که می‌توانید با توجه به آن به او بگویید «پس من می‌توانم آن را انجام دهم» یا این که اگر شجاعتش را داشته باشید، بگویید «از وقتی که گذاشتید متشکرم» و از جلسه بیرون بیایید.

اگر به مصاحبه کاری رفتید، آن را با پرسیدن سوالی این چنینی که هم ریسک‌پذیری و هم فرضت‌طلبی شما را نشان می‌دهد آغاز کنید:

تفاوتی بین افرادی که در این شغل موفق می‌شوند با افرادی که شکست می‌خورند در چیست؟

اگر این گونه مصاحبه خود را شروع کنید، می‌توانید چیزی که کارفرما می‌خواهد بشنود را تحویل او دهید. اکثر مواقع کارفرما کنترل اوضاع را در دست می‌گیرد ولی اگر کمی جسور باشید، می‌توانید از ابتدا مصاحبه را این گونه شروع کنید:

متشکرم که من را به این مصاحبه دعوت کردید. من خیلی کنجکاوم بدانم آیا این فرصت شغلی با من سازگار است یا نه. می‌توانم چند سوال در این رابطه بپرسم؟

مصاحبه کاری

پس از این شروع جسورانه می‌توانید با جمله بالایی ادامه دهید و سپس اجازه دهید کارفرما زمام امور را در دست بگیرد. با این حال اگر نتوانستید خط فکری کارفرمای آینده خود را پیدا کنید، باید به حدس و گمان روی بیاورید. یکی از نگرانی‌های آن‌ها، این است که آیا نیروی کار توانایی‌های عمومی، رفتار حرفه‌ای و کارایی بالا دارد یا خیر. لیست توانایی‌های عمومی پایانی ندارد ولی شما می‌توانید همان ابتدا از کارفرما سوال بپرسید که مثلا در فرهنگ شرکتی که می‌خواهید به آن وارد شوید، چه توانایی‌های عمومی بیشتر مورد نیاز است.

با فکر کردن به این موضوع پیش از این که وارد جلسه شوید، می‌توانید خود را آماده کنید. برای مثال به پروژه‌هایی که در دوران دبیرستان به آن برخورده‌اید رجوع کنید و از‌ آن‌ها برای استفاده در مصاحبه خود بهره ببرید. البته فراموش نکنید که هیچ‌گاه در حین مصاحبه نباید به نوت‌برداری‌های خود رجوع کنید. توانایی‌های فنی نیز از دیگر معیار‌های کارفرمایان برای استخدام نیروی کار جدید است. به همین دلیل توصیه می‌شود که توانایی‌ها فنی مورد نیاز در کار جدید را بنویسید و سعی کنید از آن‌ها برای نشان دادن توانایی‌های خودتان استفاده کنید.

اگر هم فکر می‌کنید که شغل جدیدتان کمی با شغل قبلی تفاوت دارد، سعی کنید این اطمینان را به کارفرما بدهید که با کمی تلاش بیشتر می‌توانید در شغل جدیدتان موفق شوید. مثلا با گفتن جمله زیر می‌توانید این کار را انجام دهید:

می دانم که سیستم‌های پاسخ‌گویی به مشتری در این شرکت با شرکت قبلی من تفاوت دارد، ولی از آن‌جایی که زیرساخت‌ها و اصول کار یکسان است، مطمئن هستم که به سرعت می‌توانم خودم را با شرایط جدید وفق دهم.

مصاحبه کاری

در آخر باید این نکته را یادآوری کنیم که سر وقت بودن یکی از بهترین ویژگی‌هایی است که هر شخصی می‌تواند داشته باشد. این قضیه در رابطه با مصاحبه کاری شما با کارفرما نیز صدق کرده و بسیار در روند تصمیم‌گیری او تاثیر‌گذارد است. همچنین پیش از این که شما وارد جلسه شوید، رزومه‌ای که ارسال کردید به خوبی گویای ویژگی‌های شماست. پس بهتر است رزومه‌ای بدون ایراد را ارسال کنید، زیرا در غیر این صورت کارفرما با خود فکر می‌کند که شما در کار اصلیتان نیز مشکل دارید.

این‌ها نکاتی بودن که بهتر است پیش از مصاحبه کاری به آن دقت کنید تا بتوانید در همان جلسه کار را تمام کرده و به سرعت شغل جدید خود را آغاز کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی