ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

china auto industry
خودرو

تاثیر عظیم شیوع ویروس کرونا بر صنعت خودروسازی جهان

شیوع ویروس کرونا در چین به نظر می رسد اثرات طولانی مدتی را بر صنایع مختلف از جمله صنعت خودرو خواهد گذاشت. شاید بدانید که این کشور بزرگ ترین بازار خودرویی جهان بوده و نقشی ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰

شیوع ویروس کرونا در چین به نظر می رسد اثرات طولانی مدتی را بر صنایع مختلف از جمله صنعت خودرو خواهد گذاشت. شاید بدانید که این کشور بزرگ ترین بازار خودرویی جهان بوده و نقشی بسیار پررنگ در تامین قطعات دارد، علاوه بر این شمار زیادی از شرکت های خودروساز محصولات خود را در این کشور تولید می کنند. از این رو طبق پیش بینی های CNN Business اثرات منفی کرونا منحصر به چین نبوده و کل دنیا خودرو را درگیر خود خواهد کرد.

پیش از شیوع کرونا آمار فروش خودرو در چین برای دومین سال متوالی روندی نزولی را طی می کرد. کاهش شتاب رشد اقتصادی و حذف مشوق های مالیاتی برای مدل های الکتریکی دو عامل مهم دخیل در این امر بودند. بعد از گسترش کرونا دولت چین دستور تعطیلی موقت بسیاری از کارخانه های بزرگ را صادر کرده تا از افزایش تعداد مبتلایان به این بیماری مرگبار پیشگیری کند. مسلما این مساله نیز به نوبه خود آمار تولید و فروش را بیش از پیش تحت تاثیر قرار خواهد داد.

شیوع ویروس کرونا

موسسه S&P Global Ratings معتقد است در سه ماهه نخست امسال، خودروسازانی که در آسیا دارای کارخانه های تولیدی هستند، متاثر از ویروس کرونا تا 15 درصد با افت تولید مواجه خواهند شد. بد نیست اشاره کنیم شرکت هایی مثل جنرال موتورز، نیسان، رنو، هوندا و گروه پژو-سیتروئن (PSA) سایت هایی در خاستگاه اصلی کرونا یعنی شهر ووهان دارند؛ بر اساس آمار 9 درصد از کل خودروهای تولید شده در چین، در ووهان و دیگر شهرهای استان هوبئی ساخته می شوند.

به غیر از برندهایی که بر شمردیم، فولکس واگن نیز از اثرات منفی کرونا در امان نخواهند ماند، چرا که این کمپانی 24 کارخانه مونتاژ خودرو و قطعه ساز در چین داشته و 40 درصد از کل محصولات آن در این کشور تولید می شود. البته به گفته مدیران فولکس واگن تاکنون تغییری در برنامه تحویل خودروها به مشتریان رخ نداده و زنجیره تامین نیز در وضعیت نرمالی قرار دارد.

برخلاف فولکس واگن، شرکت هیوندای اوایل هفته گذشته اعلام کرد که به دلیل عدم تامین قطعات مورد نیاز خود از چین، خطوط تولید کارخانه های موجود در کره جنوبی را به حالت تعلیق در می آورد. با ادامه بحران کرونا، احتمال ایجاد اختلال در زنجیره تامین قطعات خیلی قوت می گیرد، چرا که قطعه سازان مطرحی چون بوش، Schaeffler، ZF Friedrichshafen، Faurecia و Valeo کارخانه های بزرگی در چین دارند.

سایمون مک ادام (Simon MacAdam) یکی از اقتصاددانان موسسه Capital Economics بر این باور است حتی صنایعی که در ظاهر وابستگی کمی به تامین کنندگان چینی دارند، دارای شرکت هایی هستند که بدون مواد اولیه یا قطعات صادر شده از این کشور نمی توانند به فعالیت خود ادامه دهند. آقای مک ادام افزوده نبود یک قطعه ارزان قیمت، ممکن است خطوط تولید محصولات گران قیمت را با وقفه روبرو کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی