ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سوپر کامپیوتر سامیت
علمی

سوپر کامپیوتر IBM هم به جنگ کرونا رفت؛ انجام محاسبات ۲ هفته‌ای در یک روز

سوپر کامپیوتر سامیت IBM برای کمک به محققانی که برای درمان ویروس کرونا تلاش می‌کند، ملحق شد. این سوپر کامپیوتر به صورت اضطراری در اختیار دانشمندان قرار می‌گیرد تا محاسباتی که یک ماه طول می‌کشد ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۷:۳۰

سوپر کامپیوتر سامیت IBM برای کمک به محققانی که برای درمان ویروس کرونا تلاش می‌کند، ملحق شد. این سوپر کامپیوتر به صورت اضطراری در اختیار دانشمندان قرار می‌گیرد تا محاسباتی که یک ماه طول می‌کشد را تنها در عرض ۲ روز حل کنند.

دسترسی اورژانسی محققین به سوپر کامپیوتر سامیت باعث می‌شود تا آن‌ها با سرعت بسیار بالایی، محاسبات خود را انجام دهند و زود‌تر به نتیجه مطلوب برسند. محققین انتظار دارند به کمک سامیت، محاسبات چند ماهه خود را در یک الی ۲ روز انجام دهند. به کمک این سوپر کامپیوتر، آن‌ها ۷۷ ترکیب مولکولی را بررسی کرده‌اند که به درمان ویروس کرونا کمک خواهد کرد.

این ابر کامپیوتر بیش از ۸۰۰۰ ترکیب را شبیه‌سازی کرد تا بهترین ترکیب برای از کار انداختن پروتئین ویروس کرونا را پیدا کند. این ترکیبات باعث می‌شود تا ویروس توانایی آلوده کردن سلول‌های میزبان را از دست بدهد. برای درک بهتر این پدیده، محققین دانشگاه تنسی مولکولی از پروتئین ویروس به نام S-Protein ساخته‌اند. آن‌ها به کمک شبیه‌سازی شیمیایی، دینامیک مولکولی ویروس و حرکات اتم و مولکول‌های پروتئین ویروس را مدل می‌کنند.

سوپر کامپیوتر سامیت

دانشمندان، ترکیبات مختلفی ساخته‌اند تا بهترین ترکیبی که به ویروس بچسبد را پیدا کنند. هدف نهایی این کار از بین بردن توانایی ویروس کرونا در اتصال به سلول میزبان است. سوپر کامپیوتر سامیت به این محققین اجازه داده است تا بهترین این ترکیبات را بر اساس قدرت چسبندگی، رتبه‌بندی کنند. البته آن‌ها صریحا عنوان می‌کنند که «نتایج ما نشان‌دهنده پیدا کردن درمان برای ویروس کرونا نیست. البته ما بسیار خوشحال هستیم که نتایج ما می‌تواند به تحقیقات آتی سرعت ببخشد».

البته محققین باید در ابتدا باید این ترکیبات را بررسی کرده تا بهترین آن‌ها در از کار انداختن سلول را شناسایی کنند. این کار تنها به کمک قدرت فوق‌العاده سوپر کامپیوتر سامیت امکان‌پذیر شده است. این سوپر کامپیوتر ۴۶۰۸ نود سرور دارد، که هر کدام با دو پردازنده IBM POWER9 و ۶ پردازنده گرافیکی انویدیا Tensorcore V100 تجهیز شده‌اند. در نهایت مجموعا ۲۰۰ پتا فلاپس قدرت در اختیار محققین قرار می‌گیرد.

علاوه بر سامیت، IBM واحد بهداشت واتسون خود را نیز در اختیار سازمان‌های بهداشتی قرار داده تا درک بهتری از ویروس کرونا به دست بیاورند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Masoud Banaei
    Masoud Banaei | ۲۱ اسفند ۱۳۹۸

    واحد بهداشت واتسون شرکت IBM قبلا هم عملکردهای خیلی مثبتی داشته.

  • روناک
    روناک | ۲۱ اسفند ۱۳۹۸

    من هم با راه انداختن سیستم خانگی که کاربردی نداشت و ملحق شدن به پروژه foldingathome.org قصد دارم تا جایی که در توانم هست به پیشرفت علم پزشکی کمک کنم. دیجیاتو یک مطلب در این مورد گذاشته https://dgto.ir/1n5y

  • mahmood torabi
    mahmood torabi | ۲۰ اسفند ۱۳۹۸

    کل اینا ارزش یه رکعت نماز ندارم???

مطالب پیشنهادی