ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف فسیل کوچک ترین دایناسور در صمغ ۱۰۰ میلیون ساله

دانشمندان در خلال حفاری های خود در شمال میانمار، جمجمه گونه جدید دایناسور را که به خوبی در کهربا حفظ شده است، کشف کردند. آنها می گویند این فسیل به کوچک ترین دایناسور دوران مزوزوئیک ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۰:۰۰

دانشمندان در خلال حفاری های خود در شمال میانمار، جمجمه گونه جدید دایناسور را که به خوبی در کهربا حفظ شده است، کشف کردند. آنها می گویند این فسیل به کوچک ترین دایناسور دوران مزوزوئیک تعلق دارد.

عمر این فسیل که کمی بیشتر از 15 میلیمتر طول دارد، نزدیک به 100 میلیون سال تخمین زده شده است. دانشمندان نام علمی «Oculudentavis khaungraae» را برای این دایناسور انتخاب کرده اند. آنها پس از تحلیل ویژگی های اسکلتی این دایناسور می گویند که این جاندار در زمان مرگ دوران بلوغ را سپری می کرده و چشمانی درشت و دندان های ریز و بسیار زیادی داشته است.

کشف کوچکترین دایناسور در صمغ 100 میلیون ساله

محققان صمغ را درون اسکنر مخصوص قرار دادند و با شبیه سازی نمونه سه بعدی جمجمه، اطلاعاتی در مورد شیوه زندگی و عادات غذایی آن به دست آوردند. به گفته آنها ساختار مستحکم جمجمه نشان می دهد که این دایناسور نسبت به جانداران هم اندازه دوران خود، آرواره های قدرتمندتری داشته و از حشرات کوچک تغذیه می کرده است.

محققان این دایناسور را بسیار عجیب توصیف کرده و می گویند ساختار جمجمه، دندان های زیاد و چشمان بزرگ نشان می دهند که این جاندار با وجود اندازه کوچک، یک شکارچی (Predator) بوده است. به گفته آنها خصوصیات منحصر به فرد این دایناسور نشان می دهند که با یکی از قدیمی ترین پرندگان کشف شده طرف هستیم.

کهربا (صمغ فسیل شده درخت)، به خاطر توانایی بسیار بالا در نگهداری از جانداران و گیاهان، در سال های اخیر به دیرینه شناسان در کشف گونه های جدید کمک زیادی کرده است.

به گفته دانشمندان کشف فسیل مهره داران در کهربا اتفاق نادری است و به آنها فرصت می دهد تا کوچک ترین دایناسورها را مطالعه کنند. محققان با پیشرفت تکنولوژی و مطالعه بیشتر فسیل های موجود در کهربا، می توانند خصوصیات زیستی و ساختاری مهره داران دوران باستان را ترسیم کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • amir.tjk
    amir.tjk | ۲۲ اسفند ۱۳۹۸

    یاد ژوراسیک پارک افتادم

مطالب پیشنهادی