ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

وقتی گزارش ساختگی بلای جان راننده‌های تاکسی اینترنتی می‌شود

اوایل ماه گذشته میلادی، شانون پاول مشغول رانندگی بود که پیامکی از اوبر دریافت کرد و زندگی او را به هم ریخت. او راننده‌ای با میانگین امتیازی ۴.۸۸ بود که بیش از ۳ سال در ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۹:۴۵

اوایل ماه گذشته میلادی، شانون پاول مشغول رانندگی بود که پیامکی از اوبر دریافت کرد و زندگی او را به هم ریخت. او راننده‌ای با میانگین امتیازی ۴.۸۸ بود که بیش از ۳ سال در اوبر فعالیت می‌کرد، اما ظاهرا در حین یک سفر، تحت تاثیر مشروبات الکلی رانندگی می‌کرده و مسافر نیز این قضیه را به گوشی پشتیبانی رسانده بود. غول تاکسی اینترنتی بر اساس قانونی که در ادامه توضیح خواهیم داد، حساب کاربری پاول را غیرفعال کرد. همه چیز روتین و نرمال به نظر می‌رسد با این تفاوت که مسافر این راننده، دروغ گفته بود.

پاول بیش از ۱۴ هزار سفر در مدت ۳ سال فعالیت خود برای اوبر انجام داده بود، اما به یکباره به دلیل خودخواهی یک مسافر، کار تمام وقت خود (رانندگی با اوبر) به همراه خانه‌اش را از دست داد. او در انتهای آخرین روز کاری‌اش در اوبر پیامکی از پشتیبانی دریافت کرد که در آن به رانندگی در حین مستی متهم شد بود. او بلافاصله به یکی از مراکز آزمایشگاهی رفته و به هزینه خود، تست اعتیاد و الکل داد؛ نتیجه منفی بود ولی پاول شغل خود را از دست داده بود.

کمپانی اوبر و نزدیک‌ترین رقیبش لیفت، قانونی دارند که با نام «قانون غیر قابل تحمل» یا «Zero-Tolerance Law» شناخته می‌شود. این قانون مسافران را تشویق می‌کند که رانندگان مست و تحت تاثیر موارد روان‌گردان را گزارش کنند. البته اوبر می‌گوید بهتر است مسافران ابتدا مراتب را با پلیس در میان بگذارند و سپس به سراغ پشتیبانی این شرکت بروند. در هر صورت پس از تایید شرایط، هزینه سفر به این مسافران بازگردانده می‌شود.

اوبر

مسافران شاید با این کار چند دلار صرفه‌جویی کنند، اما عواقبی ناگوار برای رانندگان بی‌گناه رقم می‌زنند که به قیمت از دست رفتن شغل و بر هم خوردن نظم و آرامش زندگیشان تمام می‌شود. یک وکیل که نماینده رانندگان و مسافران در دادگاه است، می‌گوید هر روز تماس‌هایی از رانندگان اوبر و لیفت دریافت می‌کند که می‌گویند متهم به تصادفاتی شدند که اصلا اتفاق نیفتاده است.

عمده این اتفاقات به دلیل شکایت دروغ مسافران برای دریافت سفرهای رایگان از این دو شرکت است. سخنگوی اوبر می‌گوید این کمپانی تیمی مخصوص برای بررسی این دست از شکایات دارد که با طرفین ماجرا صحبت کرده و سپس تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کند. این تیم مسئول غیرفعال کردن حساب‌های کاربری نیز هست. تیم آن‌ها هر پرونده را به صورت جداگانه بررسی می‌کند و همواره سعی دارد تا با رعایت انصاف و ایمنی، تصمیمی گرفته شود.

کمپانی لیفت هم گروهی مشابه گروه اوبر دارد با این تفاوت که لیفت، سابقه راننده و نوع شکایات پیشین را نیز در نظر می‌گیرد. با این حال زمانی که وب سایت CNET از ۵ راننده اوبر در رابطه با این قضیه سوال پرسید، جواب‌ها شوکه کننده بودند. برخی از آن‌ها متهم به رانندگی در حین مستی شده و برخی دیگر نیز در ظاهر تصادف کرده بودند. حساب کاربری اکثر آن‌ها یا به صورت موقت یا به صورت دائم، غیر فعال شده بود.

اوبر

در رابطه با شانون پاول، اوضاع کمی فرق داشته است. او می‌گوید نتایج تست اعتیاد و الکل را در اختیار اوبر گذاشته، ولی آن‌ها اعتنایی به آن نکرده‌اند. البته داستان‌های مشابه و  از این دست رانندگان زیاد هستند که گفتن تک تک آن‌ها از حوصله این بحث خارج است. با این حال بسیاری از رانندگان خود دست به کار شده و سعی کرده‌اند به گزارش‌های بی‌اساس مسافران سودجو مقابله کنند.

یکی از این راه‌ها نصب دوربین روی داشبورد (دشکم) است. یک راننده اوبر با استفاده از این دوربین، توانسته رای اوبر را برگرداند و دوباره شغل خود را پس بگیرد. او تعریف می‌کند که به دلیل شکایت یک مسافر از او، حساب کاربری‌اش بسته شده بود. به همین دلیل او با نشان دادن ویدیوی دشکم خود که مسافر را در حین لاف زنی در رابطه با دریافت سفرهای رایگان ضبط کرده بود، توانست حساب خود را دوباره فعال کند.

عموما گفته می‌شود شرکت‌های اینچنین که تاکسی‌های اینترنتی را اداره می‌کنند، در بیشتر مواقع طرف مسافر را می‌گیرند. سال گذشته نیز قانونی در ایالت کالیفرنیا وضع شد که در پی آن، شرکت‌های اوبر و لیفت باید با جدیت بیشتری گزارش‌های رانندگی در حین مستی را بررسی کنند. بر اساس بررسی‌‌های این ایالت، از ۲۰۰۰ گزارش ارائه شده به اوبر طی یک سال، این شرکت نتوانسته بود به بیش از ۱۰۰ مورد از آن‌ها واکنش نشان دهد. به همین دلیل اوبر عملا قانون غیر قابل تحمل را زیر پا گذاشته بود.

اوبر

نتیجه این جریمه، حق دادن به مسافر و غیرفعال کردن حساب‌های رانندگان شد. موضوعی که این جا مطرح می‌شود، این است که چرا قانونی مشابه برای مسافران وجود ندارد؟ بسیاری از رانندگان می‌گویند چرا حساب کاربری راننده‌ای که به دروغ متهم شده باید غیرفعال شود، اما مسافری که به دروغ رانندگان را متهم می‌کند، مشمول جریمه نمی‌شود؟

سوالی که پاول هم به آن اشاره می‌کند. او می‌گوید:

کار کردن برای اوبر این گونه است که شما هر لحظه می‌توانید شغلتان را از دست بدهید. من فکر می‌کنم آن‌ها این اختیار را دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • aref
    aref | ۲۷ اسفند ۱۳۹۸

    از چی بگم... از اون راننده اسنپی که 17ساله بود یا اون راننده اسنپی که مست بود یا اون یکی که فقط مسافر زن و دختر سوار میکرد یا اون اسنپی که وقتی اومد ماشینش با ماشین معرفی شده فرق داشت از چی بگم

  • pop_0098
    pop_0098 | ۲۶ اسفند ۱۳۹۸

    اسنپ دست کمی نداره

    خیلی راحت منا انداخت بیرون
    بعد دوباره بعد ۸ ماه گفت بیا سر کار

    کلا شغل بی خودی

  • sinan
    sinan | ۲۶ اسفند ۱۳۹۸

    چرا شما میرین خارج مرز ها این دقیقا وضعیت راننده های تپسی و اسنپ که بدلایل دروغ های مسافران حالا به هردلیلی که هیچوقتم اتفاق نیفتاده چشم بسته راننده مسدود میکنن هیچ اعتراضی هم قبول نیست ولی راننده هیچ وقت نمیتونه از مسافر شاکی بشه و شکایت کنه چون تاثیری نداره یجورایی ما راننده هارو البته همه ن ولی اکثر مسافرا نوکر خود میدونن بدلایل سیاست شرکتا

  • Unconventional_NyTro
    Unconventional_NyTro | ۲۶ اسفند ۱۳۹۸

    یا از اینور بوم می افتن یا از اونور بوم به خودشون هم میگن جهان اول و متدن و کشورهای پایین تر از سطح خودشون از نظر تکنولوژیُ مسخره می کنن
    در مورد حق بین زن و مرد هم همینطور
    یه زمان حقُ تمامن می دادن به مرد یعنی مرد سالاری کامل اما بخاطر اتفاقات و سوء استفاده های مردا از این وضع قانون حالا کردنش زن سالاری کامل این دفعه حق مردها پایمال میشه و راحت زن ها می تونن سو استفاده کنن از حقی که قانون بهشون داده
    اینه انسانیتتون فکر می کنین اخلاقیات درست با آزمونُ خطا بدست میاد
    هزارچهارصد سال پیش یکمی بیشتر گفتید خودتون می تونید از پس خودتون بر بیاید و وجود جادورو در زندگیمون نمی خوایم از اون موقع تا حالا هنوز دارین توی اخلاقیات درجا میزنین

    این راننده تاکسیِ بنظرم حق داره توی شرکت یک بمب کار بذاره و شرکت با تمام کارکنانشو بخاطر بی محلی مهم نبودن اتفاقی که برای راننده تاکسی افتاده بفرسته هوا یا پودرشون کنه

    • hameds1
      hameds1 | ۲۶ اسفند ۱۳۹۸

      فکر می کنم شما یه مدت کمتر فیلم گانگستری ببینید خیلی بهتر باشه براتون!
      روزی هزاران نفر به ناحق از کار برکنار میشن یا دعواشون میشه یا حقشون خورده میشه یا بشون تجاوز میشه یا هرچی که باید قانون ازشون حمایت کنه نه اینکه هرکس یه کار احمقانه بجاش انجام بده

  • porsesh
    porsesh | ۲۶ اسفند ۱۳۹۸

    در مقابل چنین اقدامات ظالمانه‌ای که بدون دلیل و مدرک حساب راننده رو بخاطر دروغ یه دیوانه مسدود کرده و حتی با ارائه مدارک از سوی راننده دال بی بی‌گناهس‌اش بی‌اعتنایی می‌شود باید بزنی به سیم آخر و یه مسلسل نه میلیمتری گیر بیاری.

    • Unconventional_NyTro
      Unconventional_NyTro | ۲۶ اسفند ۱۳۹۸

      مسلسل چیه بدرد نمی خوره اینجوری گیر می افته
      بمب گذاری بهترین کاره هیچ کس هم متوجه نمیشه
      کافیه پول بده به یک حرفه ای تا این کارو انجام بده و کله شرکت با کارکنانشُ بفرسته هوا


      این قضیه منُ یاده فیلمی که 2 تا تردست باهم رقابت می کردن انداخت
      یکیشون افتاد زندان به نگهبانِ میگه من بی گناهم می تونم ثابتش کنم در جواب می شنوه همه همینُ میگن اگه اشتباه نکنم و میگه من قراره اعدام بشم در جواب می شنوه مهم نیست :)

      • Reza Molodi
        Reza Molodi | ۲۶ اسفند ۱۳۹۸

        دوستان داعش با همین اندیشه ها شکل گرفت...

مطالب پیشنهادی