ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

وب و اینترنت

سامانه سماس: بررسی اعتبار سهمیه سوخت رانندگان تاکسی، آژانس و مدارس

سامانه سماس با هدف سهمیه‌بندی سوخت برای رانندگان تاکسی‌های اینترنتی، رانندگان آژانس‌ها و سرویس مدارس و... از اول اسفند ماه به صورت رسمی آغاز به کار کرده است؛ سامانه‌ای که تا چندی پیش در مرحله ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۰

سامانه سماس با هدف سهمیه‌بندی سوخت برای رانندگان تاکسی‌های اینترنتی، رانندگان آژانس‌ها و سرویس مدارس و... از اول اسفند ماه به صورت رسمی آغاز به کار کرده است؛ سامانه‌ای که تا چندی پیش در مرحله آزمایشی خود به سر می‌برد و حالا برای تسهیل اعطای سهمیه بنزین رانندگان تاکسی اینترنتی و یا رانندگان سرویس‌های مدارس و تاکسی‌های فرودگاهی و... به طور رسمی راه‌اندازی شده است.

تمامی فعالان حوزه‌های اینترنتی در حمل و نقل عمومی چه خودرو و چه موتورسیکلت موظف هستند، اطلاعات خود را در سامانه سامانه اطلاعات سفر «سماس» وارد کنند. از همین رو بهتر است با این سامانه بیشتر آشنا شویم.

از امروز قرار است که تاکسی‌های اینترنتی‌ مانند اسنپ، فهرست رانندگان فعال خود را مطابق با دستورالعمل نظارتی در سامانه سماس بارگذاری می‌کنند و امروز بخشی که مربوط به سهمیه سوخت این رانندگان است، فعال شده و از همین رو رانندگان می‌توانند از قسمت «ورود» وارد این سامانه شوند و مانده اعتبار کارت سوخت خود را ببینید. این نکته نیز قابل ذکر است که این سامانه تا اواخر اردیبهشت ماه تکمیل‌تر خواهد شد و کاربردهای بیشتری نیز به آن اضافه خواهد شد.

آدرس سایت سماس وزارت کشور: samas.moi.ir

رانندگان سرویس مدارس، آژانس‌های تحت پوشش شهرداری و اصناف، تاکسی‌های اینترنتی، تاکسی‌های فرودگاهی و تاکسی‌هایی که در شهرهایشان جایگاه CNG وجود ندارد، می توانند برای دریافت اعتبار سوخت واریزی از کلیه کارت های بانکی شتاب خود استفاده نمایند. از این رو در راستای ارائه خدمات به رانندگان، امکان تغییر رمز و دریافت تاریخچه واریز و باقیمانده اعتبار با راه اندازی سامانه سماس در samas.moi.ir فراهم شده است.

شایان ذکر است کلیه رانندگان می توانند، با کد ملی، رمز (چهار رقم آخر کد ملی) و شماره تلفن همراه معرفی شده از خدمات این سامانه استفاده نمایند.

توجه داشته باشید، فقط کاربرانی میتوانند رمز اعتبار سوخت خود را تغییر دهند که اعتبار سهمیه سوخت برای آنها واریز شده باشد.

همانطور که گفته شد با توجه به اینکه اعتبار سهمیه سوخت بر اساس کارت ملی کاربران راننده واریز می‌شود، بنابراین کاربران راننده می‌توانند برای استفاده از اعتبار سهمیه سوخت از همه کارت‌های بانکی که به نام‌ آنها صادر شده استفاده کنند و برای استفاده از این اعتبار نیازی به اعلام کارت بانکی خاصی نیست.

سامانه سماس در گام‌های بعدی خود، صحت‌سنجی اطلاعات در بخش خودرو و اصالت خودرو را انجام می‌دهد و همچنین با اتصال به سامانه ثبت احوال علاوه بر اینکه آنان را احراز هویت می‌کنند از صلاحیت فردی آنان مطمئن می‌شود.

در حال حاضر مجری و هدایتگر سامانه سماس به نمایندگی از وزارت کشور، به بخش سوخت اتحادیه تاکسیرانی کشوری محول شده است و مقرر شده برای تعیین مجری بخش‌های بعدی سامانه سماس به مرور تصمیم‌گیری‌های جدید اتخاذ شود.

سامانه سماس به عنوان رابطی برای ارسال دیتا بین وزارت کشور و تاکسی‌های اینترنتی و رانندگان ناوگان‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. شایان ذکر است داده‌های رد و بدل شده، شامل موارد حساس از قبیل مشخصات راننده و مسافر نیست. در این سامانه قرار است اطلاعات سفر و رانندگان تاکسی‌های اینترنتی به صورت روزانه و هفتگی قرار داده شود و «سماس» محلی برای تجمیع این داده‌ها خواهد شد. مدیران شهری و وزارت کشور بر این باور هستند که شرکت‌های تاکسی اینترنتی چند بازیگر رقیب هستند و به همین دلیل دیتای خود را به یکدیگر نمی‌دهند؛ اما در نهایت دیتای آنها باید در یک نقطه تجمیع شود و این سامانه می‌تواند نقش تجمیع‌کننده دیتای آنها را برعهده داشته باشد تا نهایتاً سهمیه سوخت از این طریق به آن‌ها داده شود.

در این سامانه می‌توان تاریخچه واریزی‌ها را هم بررسی کرد

این سامانه مطابق با دستورالعمل نظارت بر چگونگی فعالیت ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر توسط وزارت کشور برای ثبت برخط اطلاعات ارائه دهندگان خدمات هوشمند و داد‌ه‌های سفر با عنوان سامانه ملی اطلاعات سفر (سماس) راه اندازی شده است. پیش از این، اطلاعات رانندگان به صورت CD برای نهادهای مرتبط ارسال می‌شد که مشکلات امنیتی بسیاری داشت ولی از این به بعد قرار است ارتباط با شرکت‌های تاکسی آنلاین از طریق وب‌سرویس برقرار شود و آنها از این سامانه اطلاعات را در اختیار وزارت‌کشور بگذارند.

پیش‌تر بسیاری از کاربران فضای مجازی از ثبت و در دسترس قرار گرفتن اطلاعات سفر مسافران توسط دولت و نقض حریم خصوصی آنان ابراز نگرانی کرده بودند اما دبیر شورای عالی ترافیک، «پوریا محمدیان» در برابر این هجمه اعتراضات گفته بود که «دیتای مربوط به مسافر ربطی به مدیریت شهری ندارد و دیتای مسافر در سماس ذخیره نمی‌شود.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • افشین شریفی
    افشین شریفی | ۱۷ خرداد ۱۴۰۱

    سلام ببخشید چرابرای من سهمیه بنزین واردنمیشود؟

مطالب پیشنهادی