ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نظارت بر شهروندان
تکنولوژی

هشدار اسنودن در مورد جاسوسی دولت از شهروندان به بهانه ویروس کرونا

بسیاری از دولت ها در سراسر دنیا برای پایش شیوع کرونا به استفاده از سرویس های نظارتی هوشمند روی آورده اند اما اسنودن هشدار داده که این نظارت احتمالا پس از پایان بحران کرونا هم ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۸ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰

بسیاری از دولت ها در سراسر دنیا برای پایش شیوع کرونا به استفاده از سرویس های نظارتی هوشمند روی آورده اند اما اسنودن هشدار داده که این نظارت احتمالا پس از پایان بحران کرونا هم به قوت خود باقی مانده و حریم خصوصی شهروندان را به خطر اندازند.

«ادوارد اسنودن»، کارمند سابق سرویس های اطلاعاتی آمریکا که پس از برخی افشاگری در مورد نظارت گسترده واشنگتن بر شهروندان به روسیه پناهنده شده، طی مصاحبه ای با «جشنواره بین المللی فیلم مستند کپنهاگ» به افزایش دسترسی دولت ها به اطلاعات شخصی شهروندان طی بحران اشاره کرد. برای مثال طی بحرانی مثل کرونا دولت ممکن است به بهانه نگرانی از سلامت عمومی از کمپانی ها بخواهد برخی اطلاعات جمع آوری شده توسط مچ بندهای سلامتی را در اختیار آنها قرار دهند.

چین به عنوان منشا انتشار ویروس کرونا برای شناسایی افراد مبتلا به کووید-۱۹ به استفاده از دوربین های هوشمندی روی آورد که همزمان افراد با تب بالا را در میان جمعیت تشخیص داده و هویت آنها را شناسایی می کردند. این کشور حتی سیستم هایی را توسعه داده که قادر به شناسایی چهره حتی در صورت پوشیدن ماسک هستند.

ایالات متحده هم ظاهرا برای استفاده از سرویس موقعیت یابی از طریق گوشی مذاکراتی را با گوگل و فیسبوک آغاز کرده که هدف از آن کنترل شیوع ویروس کرونا خواهد بود. هرچند برخی این اقدام را گامی موثر در راستای مقابله با این بحران می دانند اما به گفته اسنودن این داده ها پس از پایان ماجرای کرونا هم در اختیار دولت باقی می ماند و نهادهای قدرت می توانند یکبار دیگر به بهانه هایی نظیر مبارزه با گروه های تروریستی اقدام به جمع آوری و تحلیل داده های کاربران کنند:

آنها از قبل می دانستند شما در اینترنت چه می کنید و موبایلتان کجاست. حالا هم به اطلاعاتی در مورد ضربان و تپش قلبتان دست پیدا کرده اند. اگر دولت این اطلاعات را با هم ترکیب کرده و برای تحلیل آن از هوش مصنوعی استفاده کند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

پیش از این اسنودن کارشناسان دیگری هم در مورد افزایش سطح نظارت بر شهروندان پس از پایان پاندمی کرونا هشدار داده بودند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۰ فروردین ۱۳۹۹

    خاک بر سر اسنودن که به اشغالی مثل پوتین پناه برده ? ?

  • aref
    aref | ۸ فروردین ۱۳۹۹

    توی ایران هم قبل و بعد کرونا برنامه هایی مثل ایرانسل من یا همراه اول و همتا در حال جاسوسی از حریم شخصی افراد هستن

  • Ahmadreza8
    Ahmadreza8 | ۸ فروردین ۱۳۹۹

    حرفهای جالبی زدی lidoma اما حداقل اینجور آدما لازمن تا بفهمیم دورمون چخبره، یکی از ایران و روسیه فرار میکنه میره آمریکا افشاگری میکنه، یکی هم از آمریکا میاد اینور، خلاصه اینکه سیاست خیلی کثیفه

  • lidoma
    lidoma | ۸ فروردین ۱۳۹۹

    این ادوارد اسنودن وقتی در کنار پوتین قرار میگیره معلومه چخبره این آقا در کشور که فیلترینگ می‌کنه آزادی احزاب نیست و پشت تمام دیکتاتور ها وایستاده معلومه چقدر حرفش ارزش داره کشور آمریکا خیلی بهتر اداره میشه چون قدرت مطلق وجود نداره ادوارد اسنودن یه دزد بوده دزد اطلاعاتی در کشور خودمون یه نفر فیلمی منتشر کنه فردا دادستان حکم میده چرا فلان کردین این آقا اسرار یه مملکتی رو برداشته زده زیر بغلش مثلا افشا کنه و اعتبار کسب کنه در کل اگه همین آقا در روسیه چنین کاری میکرد چیکارش میکردن فکرش و بکنید

    • modernamir
      modernamir | ۸ فروردین ۱۳۹۹

      دقیقا. اگه این کار رو در قبال روسیه انجام داده بود احتمالا با یه ماده شیمیایی سر به نیست شده بود. در هر صورت حرفهاشم همه در راستای سیاستهای روسیه است.

مطالب پیشنهادی