ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

وزیر ارتباطات: افزایش رایگان سرعت اینترنت خانگی به ۱۶ مگابیت بر ثانیه

«محمدجواد آذری جهرمی» بامداد دوشنبه در توییتر خود خبر از افزایش رایگان سرعت اینترنت خانگی کاربران به ۱۶ مگابیت بر ثانیه داد. به گفته جهرمی ‏با آغاز مجدد کلاس‌های مجازی مدارس و دانشگاه‌ها، به شرکت‌های اینترنت خانگی ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۱:۴۰

«محمدجواد آذری جهرمی» بامداد دوشنبه در توییتر خود خبر از افزایش رایگان سرعت اینترنت خانگی کاربران به ۱۶ مگابیت بر ثانیه داد. به گفته جهرمی ‏با آغاز مجدد کلاس‌های مجازی مدارس و دانشگاه‌ها، به شرکت‌های اینترنت خانگی ابلاغ شده که تا پایان اردیبهشت سرعت تمام مشترکین خود را رایگان به ۱۶مگابیت ارتقا دهند.

افزایش رایگان سرعت اینترنت

پیش‌تر در خبرها خواندید که به خاطر خانه نشینی و قرنطینه مردم سراسر دنیا، فشار بر شبکه های اینترنتی در کشورهایی نظیر ایتالیا، ایران، فرانسه، اسپانیا و انگلستان که بیشترین آمار مبتلایان به کرونا را دارند از بقیه کشورها بیشتر شده و در نتیجه این کشورها با افت کیفیت و سرعت اینترنت روبرو هستند.

در ایران شیوع کرونا و خانه‌نشینی بسیاری از مردم و همچنین برگزاری کلاس‌های آنلاین به صورت مجازی در پیام‌رسان‌ها و سایت‌های متفاوت، باعث شده که حجم استفاده از اینترنت خانگی کشور چند برابر شود و این مساله باعث افت و کندی سرعت اینترنت بسیاری از کاربران شده است. وزارت ارتباطات به همراه شرکت‌های عرضه کننده اینترنت خانگی تاکنون اقداماتی نظیر اعطای ۱۰۰ گیگ اینترنت رایگان را برای جلب رضایت مشترکین انجام داده‌اند و حالا قصد ارتقای سرعت کلیه مشترکین را دارند.

ارتقای سرعت اینترنت و عملیاتی شدن واقعی آن بسته به موارد گوناگونی نظیر سیم‌کشی مخابراتی منازل و دیگر مسائل فنی دارد، به عنوان مثال این عکس نشان دهنده سرعت یک کاربر دارای سرعت اینترنت خانگی ۸ مگابیت است که کیفیت لازم را دریافت نمی‌کند و نه قبلا و نه پس از دستور وزیر ارتباطات این موضوع بهبود نیافته است.

وزیر ارتباطات تاکید کرده که افزایش سرعت به ۱۶ مگابیت منجر به رشد ۷ درصدی پهنای باند کشور شده است. صحبت وزیر ارتباطات مبنی بر افزایش سرعت کاربران تا ۱۶ مگابیت در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از کاربرانی که هم‌اکنون هم دارای همین سرعت هستند، کیفیتی معادل نصف آن را دریافت می‌کنند و تماس‌ها با پشتیبانی شرکت‌های ارائه کننده اینترنت هم فایده‌ای ندارد. همچنین باید گفت که بر اساس صحبت‌های وزیر ارتباطات با دیجیاتو، تنها ۱۶ درصد مشترکین می‌توانند سرعت ۸ تا ۱۶ مگابیت را دریافت کنند:

«۳۰ درصد از خطوط مسی ما بالای ۲ مگابیت بر ثانیه آپ نمی‌شوند. تنها ۱۶ درصد از مشترکین ما می‌توانند سرعت ۸ تا ۱۶ مگابیت را دریافت کنند. عمده مشتریان ADSL سرعتی بین ۲ الی ۸ مگابیت دارند که اصلاً سرعت قابل قبولی برای امروز نیست.»

در واقع به نظر می‌رسد دستوری که از سوی وزیر ارتباطات صادر شده تنها شامل ۱۶ درصد از مشترکین اینترنت ثابت با جمعیتی تقریبا ۸.۸ میلیون نفر بشود چرا که خطوط مسی و دیگر مشکلات فنی این اجازه را به کاربران نمی‌دهد که سرعت‌های ۸ تا ۱۶ مگابیت را در هر حالتی بتوانند تجربه نمایند. (البته توجه به این نکته هم لازم است که وزیر ارتباطات این آمار را در بهار سال ۹۸ داده بود.)

باید گفت پروژه‌ ارتقای اینترنت از ADSL به VDSL در استان تهران و قم که پیش‌تر توسط وزیر ارتباطات اعلام شده بود، پروژه جالب توجه‌تری خواهد بود و باید دید که بر اساس وعده او آیا ثبت نام VDSL از امروز آغاز خواهد شد یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • herogame
    herogame | ۱۸ فروردین ۱۳۹۹

    آقا من واقعا نگرانم پاره نشین یه وقت همه شرکت ها خودشون رو 16 تنظیم می کنند منتظر دستور از بالا نبودن، بعدشم وقتی خودت میدونی خطوط تلفن مال دوران شاه هست و همه درب و داغونه دیگه بیای پوز بدی 16 مگ کردیم مسخره نیست؟ وقتی نمیکشه چی میگی؟

  • طاووس
    طاووس | ۱۸ فروردین ۱۳۹۹

    یه سیم غُزویتی_وا

  • goodarz
    goodarz | ۱۸ فروردین ۱۳۹۹

    شما یه دوست ربات بات شاد آموزش و پرورش که رو سروش هست رو آپدیت و آماده استفاده کن بقیه چیزا پیشکش چون از اول راه اندازی پیام میده از طرف آموزش و پرورش برای به روز رسانی متوقف شده است

  • alireza_asol
    alireza_asol | ۱۸ فروردین ۱۳۹۹

    خسته نباشن. قبل از اجرای طرح جدید اینترنت همه شرکتا خودشون رو ۱۶ میبستن سرعتو. البته اگه خط میکشید.
    الان دوباره برگشتن به قبل فکر میکنن چه کار عجیبی انجام دادن.

  • sys32
    sys32 | ۱۸ فروردین ۱۳۹۹

    نه تو رو جون من بیا برای افزایش سرعت هم پول بگیر .. نگیری مدیونی به خدا ..

مطالب پیشنهادی