ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

چند هفته تعطیلی جهان می‌تواند از گرمایش جهانی جلوگیری کند؟

کرونا ضربه بزرگی به اقتصاد جهانی زده و باعث کاهش تولید محصولات در کشورهای مختلف شده. توقف فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به میزان 4 درصد را در پی خواهد داشت، اما ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰

کرونا ضربه بزرگی به اقتصاد جهانی زده و باعث کاهش تولید محصولات در کشورهای مختلف شده. توقف فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به میزان 4 درصد را در پی خواهد داشت، اما این مقدار نیز نمی‌تواند مانع از افزایش دمای کره زمین شود.

میزان تولید ناخالص داخلی (GDP) چین در سه ماهه اول سال 2020 با کاهش 40 درصدی مواجه شد. انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی ایالات متحده آمریکا نیز تا تابستان امسال 30 تا 50 درصد کاهش پیدا کند. اقتصاد بریتانیا نیز در این سه ماهه تا 25 درصد کوچک‌تر می‌شود. بسیاری امیدوارند با نابودی ویروس کرونا اقتصاد به سرعت عادی شود، با این حال همچنان GDP کشورها کاهش پیدا می‌کند. برای مثال انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی ایالات متحده آمریکا امسال با کاهش 5 درصدی روبه‌رو شود.

این موارد چه تاثیری روی تولید گازهای گلخانه‌ای خواهند داشت؟ بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی CarbonBrief، این احتمال وجود دارد که میزان این گازها کاهشی 5 درصدی در سال 2020 داشته باشد. «سیمون ایوانز»، دبیر این وب‌سایت اعلام کرده ویروس کرونا نسبت به تمام رکودهای اقتصادی قبلی و همچنین جنگ‌ها، تاثیر بیشتری روی کاهش آلودگی داشته، اما همچنان برای مقابله با تغییرات اقلیمی کافی نیست. در حقیقت شوک اقتصادی نیز نمی‌تواند مانع از تغییرات اقلیمی شود.

گازهای گلخانه‌ای

برای جلوگیری از افزایش 1.5 درجه‌ای دمای زمین، باید در دهه آینده هر ساله تولید گازهای گلخانه‌ای 6 درصد کاهش پیدا کند. به بیان دیگر حتی پس از تعطیلی بخش عظیمی از اقتصاد شامل تجارت جهانی، مسافرت و ساخت و ساز برای چندین ماه، هنوز نمی‌توانیم به میزان کافی از انتشار این گازها جلوگیری کنیم. علاوه بر این موضوع، پس از پایان بحران کرونا و بازگشت اقتصاد به شرایط عادی، تولید گازهای گلخانه‌ای دوباره افزایش پیدا می‌کند. برای مثال هم اکنون میزان تولید گازهای گلخانه‌ای توسط چین، عادی شده است.

بر اساس اعلام CarbonBrief، این کاهش 4 درصدی نیز تخمین زده شده و اطلاعات کمی در این زمینه موجود است. علاوه بر این موضوع، هنوز نمی‌دانیم کشورهای صعنتی پس از نابودی کرونا چه اقداماتی جهت تقویت اقتصاد خود انجام می‌دهند. ارتباط میان سقوط اقتصاد و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به صنایعی که بیشترین آسیب را از شیوع کرونا دیده‌اند نیز بستگی دارد.

در نهایت باید گفت که سبک زندگی مردم در دوران شیوع کرونا تغییر کرده که این خود می‌تواند میزان تولید گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد. برای مثال ما کمتر از گذشته با اتومبیل خود در سطح شهر رانندگی می‌کنیم و همچنین پروازها کاهش شدیدی داشته‌اند. ما برای مبارزه با تغییرات اقلیمی، باید تغییرات اساسی در نحوه تولید برق، کالاها و همچنین غذا ایجاد کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • رها
    رها | ۲۵ فروردین ۱۳۹۹

    این تعطیلی ها تاثیر خوبی روی تمیز شدن هوا داشت

مطالب پیشنهادی