ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مانی قاسمی فرید فولادی همکاران سیستم مصاحبه گفتگو
تکنولوژی

گفتگوی دیجیاتو با مدیرعامل همکاران سیستم: آینده در گروی سرویس‌های ابری است

مدیر عامل همکاران سیستم در گفتگو با برنامه «آنتک» (لایو اینستاگرام دیجیاتو) درباره تاریخچه همکاران سیستم و راهی که این مجموعه با قدمت طولانی طی کرده سخن گفت و درباره مسیر جدید و آینده این ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۱

مدیر عامل همکاران سیستم در گفتگو با مانی قاسمی در برنامه «آنتک» (لایو اینستاگرام دیجیاتو) درباره تاریخچه همکاران سیستم و راهی که این مجموعه با قدمت طولانی طی کرده سخن گفت و درباره مسیر جدید و آینده این شرکت صحبت کرد. او باور دارد که سرویس‌های ابری تا چند سال آینده بازار را به تصاحب خود خواهند کشید؛ سرویس‌هایی که می‌توانند برای همه شرکت‌ها مفید باشد.

نیروی انسانی در همکاران سیستم

«فرید فولادی» اعتقاد چندانی به تحصیل آکادمیک ندارد و خودش در حین گرفتن مدرک لیسانس خود از دانشگاه تهران ترجیح داده به جای ادامه تحصیل وارد بازار کار شود و بیشتر از دانشگاه به کار کردن روی آورده است. او معتقد است باید پله پله فنون را آموخت و تجربیات متنوعی را کسب کرد: «هر روز باید یاد گرفت ولی این یادگیری را می‌توان در بازار کار هم یاد گرفت. من تمامی دروس فوق لیسانسی که باید می‌گذراندم را مرور کردم و دیدم موضوعی نیست که به من چیزی یاد بدهد.»

فولادی درباره قدمت طولانی همکاران سیستم و راز موفقیت این مجموعه به مانی قاسمی در برنامه آنتک می‌گوید:

«شرکت‌ها بازه زمانی ۱۵ ساله دارند و بعد از هر دوره پانزده ساله، شرکت‌ها یک قدم به مرحله بعدی می‌روند و همکاران سیستم دو دوره از این دوره‌ها را رد کرده است. همکاران سیستم روی اصول خود پایدار بوده و در هیچ شرایطی از اصول خود کوتاه نیامده است. همچنین همکاران سیستم همیشه با دقت و نگاه ریزبین به موضوعات نگاه کرده و همیشه سعی کرده تا کارهای خلاقانه‌ای در محصولات یا نحوه فعالیت خود داشته باشد. در سال ۷۶ که هیچ مفهومی درباره ایجاد شعبات در استان‌ها در شرکت‌ها وجود نداشت، ما این کار را کردیم و در سال ۸۲ نیز شرکت‌های تحت لیسانس را تاسیس کردیم که تا به امروز ۳۰ تا از این مراکز را داریم. در سال ۸۵ پشتیبانی مشتریان را به صورت دورکاری انجام دادیم و با وجود اینکه در آن زمان خیلی سخت بود ولی این کار را کردیم.»

فولادی همچنین توجه به کارمندان این شرکت که مانند اعضای خانواده شرکت هستند را از دیگر نکات مهم رویه شرکت در طول این سال‌ها می‌داند و در کنار آن دغدغه خدمت به مشتریان را بسیار مهم تلقی می‌کند: «توجه به مسائل مهم نیروی انسانی را از ابتدای امر فعالیت داشتیم و امروز هم مهم‌ترین دغدغه ما سلامت کارکنان ماست. در کنار آن خدمت برای مشتریان نیز بسیار مهم است. ما در دو هفته اول عید امسال حدود ۳۰ ساعت جلسه هیات مدیره داشتیم و در تمامی این ساعات داشتیم درباره شرایط جدید امسال صحبت می‌کردیم تا بدانیم باید در سال شیوع کرونا چه کار کنیم.»

همکاران سیستم نیز مثل بسیاری از شرکت‌ها با مشکلاتی در نیروی انسانی درگیر است و مساله مهاجرت کارمندان برای آنها همیشه وجود داشته ولی این تیم سعی کرده تا حد امکان نیروهای خوب را نگه دارد ولی در نهایت در برخی اوقات مهاجرت رخ داده است. فولادی می‌گوید اما رابطه خوب این کارمندان جدا شده با خود شرکت همیشه پابرجا مانده است. او درباره جذب نیرو در همکاران سیستم نیز به دیجیاتو توضیح داد:

«یک کمیته جذب داریم و سه مصاحبه و دوره آزمایشی داریم تا مطمئن شویم این فرد با سازمان ما هماهنگ می‌شوند و پس از آن نیز بسیار مراقب نیروهای خود هستیم. کسی که وارد این مجموعه می‌شود جزو خانواده ما است و او تا زمانی که خودش تصمیم بگیرد در این خانواده جای دارد.»

به گفته فولادی ۱۱ هزار شرکت بزرگ و دولتی و ۳۸ هزار شرکت متوسط و تعداد زیادی نیز از اصناف مشتریان آنها هستند: «ولی در کل باید بگویم سهم بیشتر بازار ما به شرکت‌های بزرگ برمی‌گردد. همچنین نرم افزار سپیدار محبوب‌ترین محصول ماست و مصرف کنندگان این نرم افزار آن را دوست داشتنی می‌خوانند. همچنین همکاران سیستم اساسا به ماژول مالی شناخته شده است.»

سرویس ابری آینده مسیر فناوری دنیاست

فولادی باور دارد مسیر آی تی دنیا به سمت سرویس ابری می‌رود و هیچ شرکتی از این قاعده خارج نیست. او تاکید می‌کند که آنها هم برای محک زدن این موضوع محصول راهکاران خود را روی سرویس ابری عرضه کردند و قصد دارند تمام محصولات خود را به زودی روی چنین سرویسی ببرند: «امیدواریم سال آینده بتوانیم سپیدار را هم روی سرویس ابری ببریم و قصد داریم در یک دوره ۵ ساله تمام سرویس‌ها را به حالت ابری ببریم.» فولادی می‌گوید آنها می‌خواستند در ابتدا برای سرویس ابری با یک شرکت همکاری کنند و در نهایت با شرکت «رمیس» چنین سرویسی را از نو ایجاد کردند: «چرا که حساسیت کار برای ما مهم بود و شرکت ابرآمد را برای این مساله راه‌اندازی کردیم. این سرویس قرار است به بقیه شرکت‌ها هم خدمات بدهد.»

فولادی تاکید می‌کند آنها در ابرآمد تصمیم گرفتند با شرایط کنونی یک بسته به نام «بسته دورکاری» را به زودی عرضه نمایند و جزییات این بسته را چنین تشریح می‌کند: «پک کاملی از ابزارهایی برای یک شرکت است که برای دورکاری لازم دارد، از ویدیو کنفرانس‌ها و جلسات آنلاین گرفته تا اشتراک گذاری فایل‌ها و رصد کردن کار کارمندان و موارد بیشتر جزو این پکیج هستند. این بسته می‌تواند یک شرکت را در ظرف یک هفته برای دورکاری آماده سازد.» فولادی معتقد است مفهوم دورکاری با شیوع کرونا در ایران جاافتاده است: «با این اتفاق ناگوار بالاخره شرکت‌ها و مردم مفهوم دورکاری را درک کرده‌اند.»

او مزیت‌های سرویس ابری را برای مشتریان خود بسیار زیاد می‌داند و آن را نسبت به کاهش هزینه‌های جاری بسیار به صرفه می‌داند. فولادی تفاوت این سرویس را با وب سرویس برای دیجیاتو توضیح می‌دهد تا مزایای سرویس ابری بیش از پیش لمس شود:

«نرم‌افزارهای یک شرکت X نرم‌افزار تحت وب را از ما می‌گیرد و آن را روی سرور و نت‌ورک خود پیاده‌سازی می‌کند، سروری که کارمندان به طرق مختلف به آن در محیط شرکت وصل می‌شوند. حال فکر کنیم همین شرکت X می‌خواهد از بیرون سازمان به این موضوع دسترسی داشته باشد و برای این کار باید یک خط اینترنت خوب و یک یا چند IP بخرد و باید امنیت این موضوع را نیز تامین کند و برای تمام این پروسه نیز باید یک مدیر یا چند کارمند داشته باشد. تمام این موارد هزینه‌های جانبی خواهد گذاشت در صورتی که در سرویس ابری، تمام این دغدغه‌ها کنار می‌رود و بر دوش ما گذاشته می‌شود.»

فولادی باور دارد اینکه سرورها دست خود مشتری باشد لزوما بحث اعتماد و امنیت نیست چرا که هفتاد درصد مشکلات از داخل خود سازمان است: «اگر اطلاعات روی سرویس ابری باشد، سرورها پیش ما است ولی ما دیتا را نمی‌بینیم و آن در دستان مشتری ماست. بهترین سخت افزار را فراهم دیدیم و بکاپ خوب از آنها گرفته می‌شود و و اگر یک سرور ما بسوزد، مشتری اصلا آن را حس نمی‌کند چرا که تمهیدات لازم را دیده‌ایم.» او تاکید می‌کند سرویس ابری به شدت برای مشتریان امن‌تر است و برای این موضوع به نقل قول شرکت اوراکل اشاره می‌کند که اعلام کرده تا سال ۲۰۲۵ بسیاری از دیتاهای مهم دنیا سازمان‌ها روی سرویس ابری هستند: «احساس می‌کنم شرکت‌های بزرگ هم به سمت سرویس Private Cloud می‌آیند.»

سفارش آنلاین غذای دلینو، رقیب خاموش اسنپ‌فود

در ادامه گفتگو با فولادی به سرویس سفارش غذای آنلاین دلینو اشاره شد که در حوزه سفارش آنلاین غذا فعال است. این استارتاپ یکی از سرویس‌هایی بوده است که همکاران سیستم تصمیم به سرمایه‌گذاری روی آن گرفته است. فولادی تاکید می‌کند که رشد این سرویس بسیار آرام و آهسته است:

«دوست نداشتیم این رشد در این حد آرام باشد ولی فعلا آرام پیش می‌رود. دلیل این مساله هم به دو موضوع برمی‌گردد. یکی بحث تبلیغات حجیم بر سر این سرویس بود که ما برخلاف رقبای خود سمت این موضوع نرفتیم. ما در بازار B2C نیز آنچنان کار نکردیم و باید انرژی و وقت زیادی روی این موضوع می‌گذاشتیم.»

او در پاسخ به این سوال که اگر همکاران سیستم صرفا با نقش سرمایه‌گذار وارد اکوسیستم استارتاپی شود اتفاق بهتری رخ خواهد داد یا خیر به دیجیاتو گفت: «استراتژی سرمایه‌گذاری ما حداقل تا به امروز اینگونه نیست که فقط سرمایه‌گذاری کنیم و از آن سود ببریم. اعتقاد به Smart Money داریم و فقط پول‌ریزی را قبول نداریم.»

باید با هدف وارد بورس شد

فولادی همچنین درباره ورودشان به بورس به دیجیاتو می‌گوید که قرار بوده این اتفاق خیلی زودتر رخ بدهد. او به عنوان شرکتی که سالهاست در بورس قرار گرفته توصیه‌ای به شرکت‌هایی که می‌خواهند وارد بورس شوند دارد: «ما می‌خواستیم سال ۸۵ وارد بورس شویم ولی بسته به شرایط آن زمان و دیدگاه‌های متفاوت این اتفاق نیفتاد. باید هدف دقیقی برای وارد شدن به بورس وجود داشته باشد و هر شرکتی اگر می‌خواهد وارد این فضا شود، باید هدف معینی داشته باشد و دستاورد مشخصی از این ورود خود باید به دست بیاورد. درس پایه‌ای است که روی آن دانش آموختن را باید ادامه داد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی