ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویروس کرونا
علمی

کشف عارضه جدید کرونا: کووید-۱۹ احتمالا می‌تواند باعث التهاب عضلات قلب شود

دانشمندان زیادی در حال تحقیق درباره کرونا هستند، ویروس کشنده‌ای که شمار قربانیان آن در جهان از مرز ۲۱۸ هزار نفر عبور کرده. حالا بر اساس شواهد بدست آمده، موارد شدید ابتلا به کووید-۱۹ می‌تواند ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۰

دانشمندان زیادی در حال تحقیق درباره کرونا هستند، ویروس کشنده‌ای که شمار قربانیان آن در جهان از مرز ۲۱۸ هزار نفر عبور کرده. حالا بر اساس شواهد بدست آمده، موارد شدید ابتلا به کووید-۱۹ می‌تواند باعث ایجاد مشکلات قلبی شود.

تا به امروز بیش از ۳ میلیون نفر به کرونا مبتلا شده‌اند که اکثر افرادی که وضعیت وخیمی دارند، به بیماری‌های دیگری مبتلا بوده‌اند یا سن بالایی دارند. نزدیک به ۱۰ درصد افراد مبتلا به کووید-۱۹ که وضعیت وخیمی دارند، بیماری‌های قلبی، دیابت یا فشار خون بالا داشته‌اند. ۶ درصد بیماران نیز با مشکلات ریوی دست و پنجه نرم می‌کردند. این آمار در اکثر کشورها مانند چین، ایتالیا، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا مشابه است.

اگر بیماری زمینه‌ای داشته باشید، در صورت ابتلا به کرونا وضعیت شما احتمالا بدتر از دیگران خواهد بود، اما به تازگی مشخص شده که خود این ویروس می‌تواند روی قلب بیماران دیگر نیز تاثیر منفی داشته باشد. زمانی که وضعیت بیمار وخیم باشد، قلب تحت یک واکنش التهابی گسترده قرار می‌گیرد که به آن «میوکاردیت» گفته می‌شود. در حقیقت کووید-۱۹ سلول‌های قلب را درگیر می‌کند و باعث می‌شود که ماهیچه‌ها ملتهب شوند.

این التهاب شدید می‌تواند انتقال الکتریکی قلب را تغییر دهد و روی توانایی پمپاژ خون تاثیر بگذارد که باعث می‌شود اکسیژن کمتری به اعضای بدن شامل ریه برسد. در رابطه با علت این موضوع، دلیل مشخصی وجود ندارد اما چندین مکانیزم احتمالی در این میان دخیل هستند. آسیب قلبی ممکن است با نحوه ورود سلول‌ها به این عضو مرتبط باشد. شاخک‌های این ویروس به یک گیرنده در سطح سلول با نام آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین (ACE2) متصل می‌شود.

کووید-۱۹

بیماران قلبی تعداد بالایی گیرنده ACE2 روی سطح سلولی دارند که این موضوع احتمالا باعث ورود تعداد بیشتری ویروس به سلول‌ها و وخیم شدن وضعیت بیمار می‌شود. علاوه بر این موضوع، زمانی که یک عامل خارجی یا پاتوژن وارد بدن می‌شود، بدن با استفاده از آنتی بادی قصد مبارزه با آن را دارد که نیازمند انرژی بیشتر و افزایش متابولیسم است. این فرایند دمای بدن را افزایش می‌دهد و باعث ایجاد تب می‌شود.

سیستم ایمنی افراد سالم می‌تواند تعداد بالایی آنتی بادی تولید کند، اما افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مانند افراد مسن یا افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی قادر به انجام چنین کاری نیستند و به همین علت ویروس به اعضای بیشتری ورود پیدا می‌کند و مشکلات قلبی و ریوی برای بیماران ایجاد می‌کند.

پزشکان می‌توانند میزان شدت میوکاردیت را با آزمایش خون با نام تروپونین بررسی کنند. این پروتئین معمولا در قلب پیدا می‌شود و هنگامی که آسیب شدیدی به این عضو وارد شود، آن را وارد جریان خون می‌کند. بر اساس اطلاعات، افرادی که وضعیت وخیم‌تری در هنگام ابتلا به این بیماری دارند، سطح بالاتری از تروپونین را نسبت به بیماران دیگر در جریان خون خود تجربه می‌کنند. در نهایت باید گفته شدت بالای میوکاردیت تعدادی از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ را به کام مرگ کشانده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Masoud Banaei
    Masoud Banaei | ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

    با عملکرد متفاوت این ویروس منحوس، چگونه میتوان باور داشت که ساخته دست بشر نیست.

  • Neo
    Neo | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹

    جایی موند که این ویروس به اون گیر نده؟؟؟؟

مطالب پیشنهادی