ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خواب
علمی

افزایش زمان و کیفیت خواب؛ گجت‌ها از تاثیر قرنطینه بر زندگی کاربران خبر می‌دهند

کرونا، بزرگترین بحران کنونی بشر باعث شده که بسیاری از ما خانه نشین شویم، البته محدودیت‌ها در بسیاری از کشورها در حال برداشته شدن هستند. بر اساس اطلاعات جدیدی که توسط شرکت‌های مختلف منتشر شده، ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

کرونا، بزرگترین بحران کنونی بشر باعث شده که بسیاری از ما خانه نشین شویم، البته محدودیت‌ها در بسیاری از کشورها در حال برداشته شدن هستند. بر اساس اطلاعات جدیدی که توسط شرکت‌های مختلف منتشر شده، در دوران قرنطینه بیشتر می‌خوابیم و همچنین کیفیت خواب ما بهبود پیدا کرده است.

بی‌خوابی یکی از مشکلات مردم در سراسر جهان است، بسیاری شب‌ها نمی‌توانند به خوبی بخوابند یا اینکه شب‌ها را بیدار می‌مانند. هم اکنون جهان با مشکل بزرگی دست و پنجه نرم می‌کند و مردم زیادی بخاطر کرونا دچار استرس شده‌اند که این موضوع در نگاه اول شاید به معنای کاهش کیفیت خوابمان باشد، اما اطلاعات جدید نظر متفاوتی دارند. بر اساس اطلاعات گجت‌های پوشیدنی و اپلیکیشن‌های ردیاب خواب، ما در دوران قرنطینه بهتر می‌خوابیم.

فیت‌بیت به تازگی اطلاعات گجت‌های پوشیدنی خود برای ۶ شهر ایالات متحده آمریکا را منتشر و آن‌ها را با دوران پیش از قرنطینه مقایسه کرده. بر اساس این اطلاعات، مردم در ماه آوریل شب‌ها بطور متوسط ۱۷ دقیقه بیشتر از ماه ژانویه خوابیده‌اند. هم اکنون ۳۶ درصد این افراد نسبت به دوران قرنطینه، ۳۰ دقیقه بیشتر می‌خوابند.

علاوه بر افزایش زمان خواب، کیفیت آن نیز بهبود پیدا کرده. فیت‌بیت برای کیفیت خواب افراد امتیاز ۱ تا ۱۰۰ را درنظر گرفته که به مدت زمان و همچنین پیوسته بودن آن بستگی دارد. امتیاز خواب کاربران فیت‌بیت معمولا در محدوده ۷۲ تا ۸۳ قرار می‌گیرد، اما در دوران قرنطینه این اعداد بهبودی ۱.۸ امتیازی را تجربه کرده‌ است.

به گفته فیت‌بیت، دلیل اصلی بهبود این امتیاز افزایش مدت زمان خواب افراد بوده اما افزایش خواب REM و عمیق نیز به آن کمک کرده. این شرکت همچنین اعلام کرده که کاربران نسبت به دوران پیش از شیوع کرونا، ۱۶ دقیقه دیرتر به سراغ رختخواب می‌روند.

خواب

علاوه بر فیت‌بیت، شرکت «Eight Sleep» که تشک‌هایی مجهز به چندین سنسور را به فروش می‌رساند نیز اطلاعاتی را منتشر کرده. بر اساس این اطلاعات، مردم در روزهای هفته ۲۶ دقیقه دیرتر از دوران پیش از قرنطینه از خواب بیدار می‌شوند. ساعت بیدار شدن افراد قبل از کرونا برابر با ۶:۴۶ صبح بوده، اما هم اکنون به ۷:۱۲ صبح رسیده. به گفته این شرکت، مردم بخاطر اینکه می‌دانند نیازی به رفت و آمد ندارند، بیشتر می‌خوابند. Eight Sleep به این موضوع اشاره کرده که مردم پیش از شیوع کرونا در آخر هفته‌ها نسبت به دیگر روزهای هفته، ۹۰ دقیقه بیشتر می‌خوابیدند که هم اکنون این اختلاف به ۱۲ دقیقه کاهش پیدا کرده است.

«Whitings» که در زمینه تولید ترازو و گجت‌های هوشمند فعالیت دارد نیز گزارشی در رابطه با خواب کاربران خود منتشر کرده. بر اساس اطلاعات این گزارش، زمانی که مردم به رختخواب می‌روند و ساعتی که از خواب بیدار می‌شوند، در روزهای هفته و آخر هفته تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد که مردم در مقایسه با دوران پیش از کرونا تقریبا ۱۲ دقیقه بیشتر در شب‌ها می‌خوابند و ۲۶ دقیقه دیرتر از خواب بیدار می‌شوند. این شرکت همچنین اعلام کرده مردم افزایش وزن کمی، تقریبا ۲.۳ کیلوگرم در دوران قرنطینه داشته‌اند.

خواب

گزارش‌های منتشر شده تا حدودی تعجب برانگیز هستند، البته باید به این نکته توجه کنیم بیشتر افرادی که از گجت‌های تناسب اندام استفاده می‌کنند، قادر به مقابله با چالش‌ها و شرایط استرس‌زا هستند. با وجود این موضوع، برخی از ما بخاطر کرونا استرس زیادی داریم و احتمالا با مشکلاتی زیادی در زمینه خواب روبه‌رو هستیم.

فیت‌بیت علاوه بر اطلاعات خواب کاربران خود، داده‌های مربوط به فعالیت بدنی آن‌ها را نیز منتشر کرده که بر اساس آن، فعالیت‌ افراد در دوران قرنطینه کاهشی ۱۵ تا ۲۰ درصدی داشته است. کاهش فعالیت بدنی می‌تواند باعث افزایش ضربان قلب در زمان خواب شود که آرامش را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، مدت زمان استفاده از دستگاه‌های هوشمند افزایش داشته که نور نمایشگر آن‌ها می‌تواند کیفیت خواب را کاهش دهند. با وجود تمام این موارد، بسیاری از ما در دوران قرنطینه بیشتر می‌خوابیم و توانسته‌ایم کیفیت خواب خود را بهبود دهیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی