ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

افزایش رسمی قیمت خودرو یک هفته به تعویق افتاد

طی هفته‌های اخیر هم محصولات خودروسازان داخلی نظیر ایران خودرو و سایپا و هم خودروهای مونتاژی نظیر خانواده پژو شاهد افزایش قیمت بوده‌ اند. عمده این افزایش ناشی از تورم انتظاری و چشم داشت دلالان ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۰

طی هفته‌های اخیر هم محصولات خودروسازان داخلی نظیر ایران خودرو و سایپا و هم خودروهای مونتاژی نظیر خانواده پژو شاهد افزایش قیمت بوده‌ اند. عمده این افزایش ناشی از تورم انتظاری و چشم داشت دلالان به افزایش شدید قیمت خودرو های کارخانه ای در بهار 99 مربوط می شد، اما امروز خبر رسید که تصمیم گیری برای اعلام افزایش قیمت ها به مشخص شدن نتیجه بررسی های بیشتر توسط سازمان حمایت موکول شده است.

قیمت خودرو طی بیش از یک ماهی که از سال ۱۳۹۹ گذشته، حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است. این در شرایطی است که سال گذشته هم با رشدهای قیمتی متوالی در این بازار روبه‌رو بودیم و بسیاری انتظار داشتند با اشباع قیمتی این بازار، حداقل به این زودی تغییر تازه‌ای در لیست قیمت‌ها نبینند.

به گفته فعالان بازار، افت تقاضا ریشه در مسائل مختلفی دارد، از جمله کاهش مراجعه مشتریان به بازار از ترس ابتلا به ویروس کرونا، رکود فصلی هر ساله به ویژه در فروردین و اردیبهشت و همچنین رشد قیمت‌ها. در این بین، بالا رفتن قیمت خودرو ها آن هم با وجود افت تقاضا، عملا دست خیلی‌ها را از بازار کوتاه کرده است.

به‌عنوان مثال، خودرویی مانند پراید که در کارخانه 38 میلیون تومان قیمت میخورد حالا در مرز 70 الی 75 میلیون تومان نوسان دارد. اینکه چرا رشد قیمتی چشمگیر در بازار خودرو رخ داده، می‌تواند با مسائلی مانند صعود قیمت در بازارهای ارز و سکه، تورم انتظاری و البته حذف برخی محصولات از خطوط تولید در ارتباط باشد.

البته روند تولید خودرو در کشور نیز فعلا چندان مناسب نیست، چه آنکه به‌دلیل کمبود و نبود قطعات، بخش زیادی از محصولات به‌صورت ناقص تولید و بنابراین امکان عرضه به بازار را ندارند.

قیمت خودرو

از طرف دیگر فعالان بازار معتقدند اعلام خبر حذف پراید ۱۱۱ از خطوط تولید سایپا، یکی از دلایل اصلی رشد قیمت این محصول به شمار می‌رود. دیگر مدل پراید یعنی ۱۳۱ که آن هم حدود دو ماه دیگر از چرخه تولید حذف می‌شود، با توجه به رشد قیمت در هفته جاری، ۷۲ میلیون تومان قیمت دارد.

برای خرید پژو ۲۰۶ تیپ ۲ باید ۱۲۸ میلیون تومان هزینه کرد. همچنین تیپ ۵ این خودرو نیز در حال حاضر ۱۴۸ میلیون تومان قیمت دارد که نشان‌دهنده صعود چند میلیون تومانی‌اش در هفته جاری است.

این در حالیست که قیمت پژو ۲۰۶ صندوقدار نیز در حال حاضر ۱۵۲ میلیون تومان رسیده است. از ۲۰۶‌ها که بگذریم، تیبا نیز که قرار است با افزایش تیراژ آن، جای خالی پراید را پر کند حالا در بازار آزاد به خودرویی 80 میلیون تومانی تبدیل شده است و نمونه هایی از کوییک (دیگر هم خانواده تیبا) در مرز یکصد میلیون تومان وجه نقد مملکت قیمت میخورند.

در میان دیگر محصولات ایران خودرو، دنا معمولی در حال حاضر قیمتی برابر ۱۸۵ میلیون تومان دارد که نشان می‌دهد این محصول نیز رشد قیمت را تجربه کرده است. همچنین برای خرید دنای توربو نیز باید ۲۱۸ میلیون تومان هزینه کرد. اما سمند نیز در مدل EF7 این هفته روندی صعودی داشت تا قیمت آن به حدود ۱۱۵ میلیون تومان برسد. از سوی دیگر، پژو ۴۰۵ هم در حال حاضر ۱۱۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد که نشان از رشد قیمت آن دارد. قرار است طی یکی، دو ماه آینده مدل GLX پژو ۴۰۵ نیز مانند پراید از چرخه تولید خودروسازی کشور حذف شود.

رشد قیمت خودرو ها به رانا نیز سرایت کرده، چه آنکه این محصول در حال حاضر ۱۱۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. همچنین تندر-۹۰ پلاس نیز که البته به سختی در بازار پیدا می‌شود، قیمت ۲۵۰ میلیون تومان را در این هفته به ثبت رسانده است. سراتو هم که مدت‌هاست دیگر مونتاژ نمی‌شود، در حال حاضر ۴۷۰ میلیون تومان قیمت دارد.

بازار خودرو

سازمان حمایت از مصرف کنندگان مسئول بررسی نحوه قیمت گذاری خودرو شد

در حالی که شب گذشته، شایعه ای مبنی بر پذیرش قیمت های جدید خودرو توسط دولت مطرح شده بود و امروز تمامی فعالین بازار منتظر اعلام فهرست قیمت های جدید بودند، ساعاتی پیش عباس قبادی، از معاونان وزارت صمت تاکید کرد که براساس نتایج جلسه ستاد تنظیم بازار، مقرر شده تا سازمان حمایت نحوه قیمت گذاری خودرو را بررسی نماید.

به گقته قبادی: « اساس سازمان حمایت با اخذ و جمع آوری پیشنهاد قیمت‌های خودروسازان و اسناد مربوطه و هم چنین بررسی قیمت بازار و اخذ نظرات شورای رقابت جمع‌بندی لازم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام خواهد داد.»

قیمت خودرو

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: «پس از بررسی‌های انجام شده، جمع‌بندی نهایی توسط سازمان حمایت در کمیته خودرو بررسی و در آنجا تصمیم نهایی اتخاذ خواهد شد.»

به این ترتیب تلاش دلالانی که ظرف هفته های گذشته منتظر اعلام افزایش قیمت ها و کسب سود بودند، هنوز به نتیجه نرسیده است و این قشر زحمت کش باید مدت بیشتری در صف انتظار بمانند.

همچنین زمزمه افزایش 30 درصدی قیمت خودروهای داخلی در برخی از خبرگزاری ها شنیده می شود ولی پرسش مهمتر این است که در نهایت نیز پس از اعلام قیمت ها مشخص نیست که آیا خریداری برای خودروهای احتکار شده توسط دلالان وجود خواهد داشت یا خیر؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • pishro
    pishro | ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹

    یک مشت بی شرف شده مسولان ایران

  • h.b
    h.b | ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹

    حالا اخبار صدا و سیما میاد از مشکلات آمریکا میگه ، مشکل همین دولت ها هستند ایرانی و آمریکایی نداره

  • FromEarth
    FromEarth | ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹

    تنها بخشی از دیجیاتو که باعث می شه رغبتم به خوندن خبرهای سایت کمتر بشه، همین بخشه اخبار خودروسازی ایرانه. انگار یه خاک برداشتی هر چند روز می کوبی تو سرت.

    • سپهر زنگنه
      سپهر زنگنه | ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹

      پیشنهادی هم دارین؟

      • FromEarth
        FromEarth | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹

        راجب صنعت خودروسازی یا راجب این بخش سایت؟
        ببین یه نفر که سیر خورده کنار صد نفر که ادکلن زدنم بشینه، باز بو سیرش سرتو گیج میاره. خبر بد همیشه هست. نیازی نیست دونه دونشو مرور کنیم هر روز. بجاش روی خبرای خوب بیشتر مانور بدیم. که دو روز اگه زنده ایم، با حال خوبتری زنده باشیم. البته همه ی اینا نظر شخصیمه. شاید بازدیدکننده این بخش اتفاقا بالا هم باشه. اما من تو وبسایت خودم به شخصه سمت موضوعات مثبت اصولا میرم.
        راجب صنعت خودروسازیمون هم، انگار به یه آدم ۲۰ سال معتاد و داغون بخوای دو میداتی یاد بدی، میشه، ولی خیییییلی هزینش زیاده. همون وقت و هزینه رو چیزی که بهتر بلدی نتیجه بهتری هم میده.

  • farhot
    farhot | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹

    خواهشا حرف خودرو رو نزنین که دیگه حالمون از ایرانی بودنمون بهم میخوره،

مطالب پیشنهادی