ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی آیفون SE جدید؛ قهرمان کوچک اپل [تماشا کنید]

آیفون SE جدید بالاخره از راه رسید تا اپل نماینده ای ارزان تر هم در بازار داشته باشد. این گوشی در واقع نسخه ویژه آیفون است که هر سه-چهار سال یک بار معرفی شده و ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۲:۱۰

آیفون SE جدید بالاخره از راه رسید تا اپل نماینده ای ارزان تر هم در بازار داشته باشد. این گوشی در واقع نسخه ویژه آیفون است که هر سه-چهار سال یک بار معرفی شده و معمولاً با استقبال خوبی هم مواجه می شود. آیفون SE جدید در واقع همان آیفون 8 است که موتور قدرتمند آیفون 11 روی آن سوار شده، یعنی یک گوشی فوق العاده قوی در ابعادی کوچک. آیا اپل ترکیب درستی را برای سال 2020 به کار گرفته؟ این سؤالیست که در ادامه به آن پاسخ می دهیم.

بررسی ویدیویی آیفون SE جدید

تماشای ویدیو با کیفیت بالا در کانال یوتوب دیجیاتو

برای خرید کلیه محصولات اپل از جمله آیفون SE جدید می توانید به وب سایت اپل ان آی سی مراجعه کنید.

طراحی و کیفیت ساخت

تیم طراحی اپل چند سال قبل آیفون 6 را به گونه ای طراحی کردند که بتوان چند سال از آن استفاده کرد. این طرح در آیفون های 6 و 6s و 7 استفاده شد و در آیفون 8 فقط شیشه جای آلومینیوم را گرفت. آیفون SE هم همان آیفون 8 است، البته با دو تفاوت جزئی؛ اول اینکه لوگوی اپل مثل اکثر محصولات جدید این شرکت به وسط پنل پشتی آمده، و دوم اینکه خوشبختانه اپل پنل سفید جلو را کنار گذاشته و در تمام رنگ ها از پنل مشکی استفاده کرده است. رنگ های این گوشی هم به مشکی، سفید و قرمز محدود می شود.

بدین ترتیب با کوچک ترین آیفون و خوش دست ترین گوشی قدرتمند بازار طرف هستیم که به راحتی می توانید با یک دست از آن استفاده کنید، بدون اینکه کش و قوس بیایید یا گوشی را در دست جابجا کنید. آیفون SE به راحتی توی جیب هم جا می شود.

حاشیه های اطراف نمایشگر آیفون SE را در سال 2020 می توان با واژه پهناور توصیف کرد. نسبت نمایشگر به بدنه در این گوشی فقط 65 درصد است، یعنی حداقل 20 درصد کمتر از پرچمداران بازار. تنها مزیت این سبک طراحی، بازگشت دکمه تاچ آیدی است که با استفاده از آن می توانید بدون دردسر، قفل گوشی را باز کنید.

البته با وجود قدمت ظاهری، همچنان محصولی پریمیوم از اپل را شاهد هستیم که کیفیت ساخت فوق العاده ای دارد. پرچمداران دنیای موبایل هم هنوز از ترکیب شیشه و فلز ساخته می شوند و احتمالاً به این زودی ها شاهد تغییر جنس بدنه گوشی ها نباشیم. طبق تجربه ما، شیشه مورد استفاده در این گوشی حتی از آیفون های جدید هم در برابر خط و خش مقاومت بیشتری دارد، ضمن اینکه بدنه هم طبق استاندارد IP67 در برابر آب و گرد و غبار مقاوم است.

نمایشگر

اپل در کنار حاشیه های پهناور و تاچ آیدی، نمایشگر بدون ناچ با نسبت استاندارد 16:9 را هم به دنیای موبایل باز گرداند تا به ما یادآوری کند دنیای بدون ناچ چه دنیای خوبی بود. البته مقصر اصلی آشنایی ما با انواع و اقسام ناچ و بریدگی نمایشگر، همین اپل بود.

آیفون SE از نمایشگر 4.7 اینچی IPS LCD با رزولوشن 1334×750 پیکسل و تراکم 326 پیکسل در هر اینچ بهره می برد که همچنان با استانداردهای 2020 نمی خواند ولی در عمل، چیزی کم ندارد. اپل همیشه بهترین نمایشگرها را در محصولاتش به کار می گیرد و نمایشگر آیفون SE هم از نظر دقت و کیفیت در حد پرچمداران روز بازار است. حداکثر روشنایی این صفحه به حدود 650 نیت می رسد که در اکثر شرایط نوری می توان با آن کار کرد و فقط زیر تابش مستقیم آفتاب به مشکل خواهید خورد.

به لطف فناوری True Tone و حسگر مخصوصش، نمایشگر آیفون SE بهترین رنگ سفید و طیف های خاکستری را بر اساس نور محیط به نمایش در می آورد. صفحه این گوشی از فضای رنگی وسیع هم پشتیبانی می کند و به خاطر حداکثر روشنایی مطلوب و کنتراست بالا، می تواند تا حدودی محتوای HDR را هم نشان دهد، البته نه در حد آیفون های گران قیمت که به طور کامل با استاندارد HDR10 سازگار هستند.

رابط کاربری

آیفون SE جدید با iOS 13.4 وارد بازار می شود اما همان ابتدا آپدیت 13.4.1 را هم دریافت می کند. این آپدیت به رفع چند مشکل جزئی از جمله سازگاری فیس تایم روی نسخه های مختلف iOS و کانکت نشدن بلوتوث از طریق منوی تنظیمات سریع می پردازد. این گوشی با سخت افزار به روز، پا به پای جدیدترین آیفون های اپل آپدیت خواهد شد.

بازگشت شکوهمندانه تاچ آیدی، کنترل گوشی با دکمه فیزیکی را ممکن ساخته و دیگر نیازی نیست از ژست های حرکتی استفاده کنید. اضافه شدن حالت تاریک یا Dark Mode هم نکته مثبت دیگریست که ظاهر رابط کاربری را به طور کامل تغییر می دهد. می توانید دارک مود را تنظیم کنید تا از غروب تا طلوع خورشید یا در بازه زمانی مشخصی فعال شود.

دیگر ویژگی های رابط کاربری آیفون SE جدید مانند دیگر محصولات اپل است که از iOS 13 بهره می برند. برنامه ها در صفحه اصلی قرار می گیرند و با سوایپ از صفحه هوم به سمت راست به صفحه ویجت ها می رسید. کشوی نوتیفیکیشن ها با سوایپ از بالا به پایین باز می شود و کنترل سنتر هم با سوایپ از لبه پایین به بالا باز می شود.

آیفون SE برخلاف آیفون 8 از قابلیت 3D Touch بی بهره است و به جای آن از بازخورد لرزشی نرم افزاری یا به قول اپل، هپتیک تاچ استفاده می کند. با فشردن طولانی آیکن برنامه ها به میانبرها یا تنظیمات جدید می رسید. البته برخلاف انتظار، هپتیک تاچ در منوی نوتیفیکیشن ها غیرفعال است و نمی توانید با فشردن طولانی روی پیام ها به آنها جواب بدهید. احتمالاً این مشکل با آپدیت نرم افزاری حل می شود.

سخت افزار

تفاوت اصلی آیفون SE و آیفون 8 به قدرت سخت افزاری بر می گردد. این گوشی به چیپست پرچمدار اپل یعنی A13 Bionic مجهز شده، یعنی همان چیپستی که در خانواده آیفون 11 هم به کار رفته است. البته SE جدید فقط 3 گیگابایت رم دارد، یعنی یک گیگابایت کمتر از آیفون 11. با این حال انتظار می رود عملکردی در حد بهترین پرچمداران بازار را از این گوشی شاهد باشیم.

برای ارزیابی قدرت سخت افزاری آیفون SE از اپلیکیشن های آنتوتو و تری دی مارک استفاده کردیم. نتایج به دست آمده و مقایسه با چند مدل گوشی دیگر را در جدول زیر می بینید.

گوشی چیپست آنتوتو اسلینگ‌شات اکستریم اسلینگ‌شات اکستریم آنلیمیتد
آیفون SE A13 Bionic 443593 4973 5117
آیفون 11 پرو A13 Bionic 475332 (%7+) 5656 (%14+) 6024 (%18+)
گلکسی S20 اولترا Exynos 990 524596 (%18+) 6944 (%40+) 7490 (%46+)
آنر 20 Kirin 980 416617 (%6-) 4623 (%7-) 5092 (=)

همان طور که می بینید یک گیگابایت رم کمتر باعث افت 7 درصدی کارآیی کلی و افت 16 درصدی کارآیی گرافیکی آیفون SE در مقایسه با خانواده آیفون 11 شده. در مقایسه با قوی ترین پرچمدار رقیب یعنی گلکسی S20 اولترا (بررسی دیجیاتو) اختلاف کارآیی کلی به 18 درصد و اختلاف قدرت پردازش گرافیکی به بیش از 40 درصد می رسد. اختلاف با دیگر پرچمداران اندرویدی بازار که از چیپست اسنپدراگون 865 استفاده می کنند، کمی بیشتر از اینهاست. در واقع می توان گفت که آیفون SE عملکردی در حد پرچمداران سال قبل اندرویدی یا میان رده های پریمیومی همچون آنر 20 (بررسی دیجیاتو) دارد.

البته همچنان با گوشی فوق العاده قدرتمندی روبرو هستیم که به راحتی تمام اپلیکیشن ها و بازی های روز را با بالاترین تنظیمات گرافیکی اجرا می کند. ما آسفالت 9 را روی حالت 60 فریم و کال آو دوتی موبایل را روی تنظیمات گرافیکی Very High و فریم ریت Max روی آیفون SE اجرا کردیم. در واقع آیفون SE هر انتظاری که از یک گوشی هوشمند داشته باشید را برآورده می کند.

آیفون SE از جدیدترین امکانات ارتباطی مثل وای فای 6 دوبانده، بلوتوث 5 و جی پی اس نیز بهره می برد، اما فعلاً فقط نسخه تک سیم کارت آن وارد بازار می شود و برخلاف خانواده آیفون 11 فعلاً خبری از مدل دو سیم کارت نیست.

خوشبختانه اپل -برخلاف بعضی سازنده ها- برای کاهش هزینه ها اقدام به حذف اسپیکر استریو نکرده و آیفون SE از بلندگوی مکالمه در کنار اسپیکر اصلی برای پخش صدا استفاده می کند. بلندی صدای این گوشی کاملاً راضی کننده است اما از نظر پخش صدای بیس به پرچمدارانی مثل آیفون 11 پرو یا گلکسی S20 اولترا نمی رسد.

دوربین

آیفون SE از همان ترکیب دوربین آیفون 8 بهره می برد که روی کاغذ، کمی فقیر به نظر می رسد و نمی تواند انتظارات کاربران را در سال 2020 برآورده کند. البته به خاطر سخت افزار جدید و قدرتمند، این دوربین می تواند به تنهایی عکس پرتره ثبت کند یا ویدیوهای 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه بگیرد. در ادامه مشخصات دوربین اصلی و سلفی این گوشی را می بینید:

  • دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی، ضریب اف 1.8، فوکوس خودکار PDAF، لرزشگیر اپتیکال، لرزشگیر دیجیتال
  • دوربین سلفی 7 مگاپیکسلی، ضریب اف 2.2، لرزشگیر دیجیتال

اگرچه دوربین آیفون SE روی کاغذ چندان چنگی به دل نمی زند، ولی در واقعیت فراتر از انتظار عمل می کند. عکس های این گوشی در نور کافی بسیار چشم نواز هستند. رنگ های طبیعی و کنتراست مناسب در کنار قابلیت HDR هوشمند، معمولاً در همان تلاش اول بهترین نتیجه را به شما می دهند. جزئیات عکس ها هم قابل قبول هستند، مگر اینکه بیش از حد روی آنها زوم کنید. در ادامه چند نمونه عکس در نور کافی را می بینید.

همان طور که می بینید آیفون SE با بهره گیری از یک سنسور نسبتاً قدیمی و کوچک، عکس های فوق العاده ای می گیرد. عکس های پرتره هم با این گوشی کاملاً راضی کننده هستند، اگرچه نقص هایی در جداسازی چهره و به خصوص موها دیده می شود.

image

در محیط تاریک، دوربین آیفون SE جدید تمام تلاش خودش را می کند تا عکس مناسبی تحویلتان دهد، اما معمولاً خروجی کار با نویز زیادی همراه می شود. البته رنگ ها نسبتاً طبیعی هستند و توازن خوبی بین نقاط تاریک و روشن عکس برقرار است، اما اگر کمی تصویر را بزرگ کنید می بینید جزئیات زیادی ندارند. کاش اپل قابلیت Night Mode را هم به این گوشی می آورد.

دوربین سلفی آیفون SE با وجود رزولوشن پایین، عکس های بسیار خوبی می گیرد که حتی سختگیر ترین کاربران را هم راضی می کند. در نور مناسب چهره ها کاملاً طبیعی و واقعی ثبت می شوند، بدون اینکه شاهد زیباسازی مصنوعی یا تغییر رنگ پوست باشیم. پرتره هم با همین دوربین به شکل قابل قبولی ثبت می شود. در محیط تاریک اما شاهد افت محسوس کیفیت عکس ها از نظر رنگ و جزئیات هستیم، ضمن اینکه نویز زیادی هم در تصویر دیده می شود.

نمونه ویدیوهای ثبت شده با آیفون SE را می توانید در بررسی ویدیویی تماشا کنید. لرزشگیر اپتیکال و الکترونیکی در کنار یکدیگر به خوبی لرزش ها را خنثی می کنند. البته برخلاف انتظار، این قابلیت در ویدیوهای 60 فریم بر ثانیه بهتر صورت می گیرد. یکی از مشکلات دوربین های این گوشی، بازتاب نور در لنز است که به شکل فلر در زوایای مختلف، کیفیت عکس ها و ویدیوها را پایین می آورد.

باتری و شارژ

بحث برانگیز ترین ویژگی آیفون SE (البته در کنار طراحی قدیمی) را می توان وضعیت باتری و شارژ دانست. ظرفیت باتری این گوشی فقط 1821 میلی آمپر ساعت است که به هیچ وجه با پردازنده قدرتمندش جور در نمی آید. البته اگر گوشی با ابعاد کوچک را می پسندید، باید به این باتری ضعیف هم عادت کنید.

طبق تست های ما اگر با آیفون SE بازی کنید، باتری نهایتاً طی 3 ساعت و نیم به طور کامل تخلیه می شود. با استفاده عادی، گوشی یک روز کاری را با شما همراه خواهد بود اما به صبح روز بعد نمی رسد. بنابراین باید هر شب گوشی را شارژ کنید، آن هم با شارژر عتیقه 5 واتی که همچنان همراه محصولات چند صد دلاری این شرکت به دست مشتری می رسد.

شارژ کامل این گوشی با شارژر 5 واتی همراهش به حدود سه ساعت زمان نیاز دارد که برای باتری با این ظرفیت، اصلاً قابل قبول نیست. البته آیفون SE از شارژ سریع 18 واتی و شارژ وایرلس نیز پشتیبانی می کند، اما اولی به شارژر و کابل مخصوص نیاز دارد و دومی هم بالای سه ساعت و نیم زمان می برد.

جمع بندی

آیفون SE در حال حاضر ارزان ترین و کوچک ترین آیفون بازار محسوب می شود که طرفداران خاص خودش را هم دارد و در بازارهای مختلف مورد استقبال قرار می گیرد. قبل از خریدن این گوشی باید ببینید که آیا می تواند نیازهای شما را برطرف کند یا خیر.

اگر می خواهید آیفون جدید بخرید اما نمی خواهید بالای 16 میلیون خرج کنید، آیفون SE جدید تنها گزینه پیش روی شماست. اگر به دنبال خوش دست ترین گوشی پرچمدار بازار هستید، به اکوسیستم اپل و آپدیت های چندین و چند ساله اش علاقه مندید، و تجربه کم نقص از گوشی هوشمند برایتان اهمیت زیادی دارد، آیفون SE می تواند نیاز شما را برآورده کند.

از طرفی اگر به دنبال یک گوشی جدید با طراحی مدرن و به روز هستید، ظرفیت باتری و سرعت شارژ برایتان اهمیت دارد، و به دوربین های چندگانه با قابلیت بزرگنمایی اپتیکال یا عکاسی فوق عریض علاقه دارید، آیفون SE گزینه مناسبی برایتان نخواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (26 مورد)
  • dandelion
    dandelion | ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹

    بررسی خوبی بود خوشم اومد

    • حمید مقدسی
      حمید مقدسی | ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹

      خیلی ممنونم دوست عزیز

  • MiladoOo
    MiladoOo | ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹

    سلام .. قبلا سوال کردم کسی جواب نداد .. بازم میپرسم امیدوارم از کاربرا یا بچه های دیجیاتو توضیح بدن ..
    زمانی که یک cpu معرفی میشه شرکت سازنده میگه این محصول مثلا ۲۰٪ انرژی کمتر و ۳۰٪ قدرت بیشتری داره .. حالا چطور پردازنده این گوشی که ۳ سال از آیفون ۸ بروزتره و تمام قطعاتش یکیه باتری افتضاحی داره !!؟ پس اون همه شعار ۷ نانومتری و ۵ نانومتری کشکه ؟!?

    • حمید مقدسی
      حمید مقدسی | ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹

      جدا از آمار و ارقام مارکتینگ شرکت ها که توی شرایط به شدت کنترل شده به دست میاد، به نظر می رسه عامل افزایش مصرف انرژی به خاطر قدرت بیشتر پردازنده، به عامل بهینگی مصرف انرژی ناشی از طراحی جدید چیپست، برتری داره. به همین دلیل باتری آیفون 8 با چیپست آیفون 11 ترکیب مناسبی از آب درنمیاد.

    • کورش چایچی
      کورش چایچی | ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹

      چنین چیزی زمانی درسته که راجع به یه پرچمدار کاملا جدید حرف می‌زنیمو مثلا افزایش ۲۰ درصدی کارایی پردازنده تو آیفون ۱۱ نسبت به ۱۰ اس با افزایش حجم باتری و بهبود مصرف نمایشگر سنجیده میشه. توی این گوشی اما چنین چیزی نیست و اپل فقط پردازنده رو تعویض کرده و نمی‌تونیم کل محصول رو با هم در نظر بگیریم

  • آریا
    آریا | ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹

    11ProMax>11Pro>11>SE 2020< XR
    به نظرم ارزانترین جایگزین آیفون 6 تا 8 برای کسانیکه با سایز کوچک گوشی راحت‌ترن
    اقتصادیترین آیفون 2019 هم با دیسپلی بزرگتر و باتری بیشتر و همراه با سخت افزار قدرتمندiphone11

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی