ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

واردات مودم خارجی پس از اتمام سفارش مدل‌های داخلی میسر خواهد بود

در جلسه روز جهانی ارتباطات که به صورت آنلاین و با حضور وزیر ارتباطات و معاون اول ریاست جمهوری و چند فعال دیگر در عرصه ارتباطات کشور برگزار شد، دبیر سندیکای مخابرات ایران تاکید کرد ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۰

در جلسه روز جهانی ارتباطات که به صورت آنلاین و با حضور وزیر ارتباطات و معاون اول ریاست جمهوری و چند فعال دیگر در عرصه ارتباطات کشور برگزار شد، دبیر سندیکای مخابرات ایران تاکید کرد گرانی مودم در بازار باعث باز شدن واردات مدلهای خارجی نشد و به جای این کار، تولیدکنندگان داخلی ظرفیت خود را بالا بردند. او همچنین تاکید کرد با پر شدن و اتمام سفارش مودم‌های داخلی توسط اپراتورها و شرکت‌های مخابراتی، مودم‌های خارجی نیز وارد کشور خواهند شد تا رویکرد «تنوع طلبی» مردم و خرید جنس خارجی توسط آنها نیز برطرف شود.

واردات مودم‌های خارجی

او بومی سازی تکنولوژی‌ها را یکی از اساسی‌ترین برنامه سندیکا معرفی می‌کند:

«در این راستا با وزارت ارتباطات و صمت تعامل داریم و شرکت‌های سندیکا دیگر تک محصولی نیستند و چند محصولی هستند. ۷۵ درصد بومی سازی شبکه‌های مخابراتی ثابت باند باریک در سال گذشته محقق شده و در شبکه‌های موبایل و پهن باند این رقم به ۳۵ درصد رسیده است.»

رستگار تاکید دارد که بومی سازی یعنی رسیدن به تکنولوژی و صنعتی‌سازی آن. او می‌گوید آنها در سال ۹۹ قصد دارند که بومی سازی را توسعه ببخشند و مصرف آن را نیز بین مصرف‌کنندگان نهادینه کنند: «وقتی اواخر اسفندماه برای تعطیلات عید رفتیم، تصور داشتیم که در سال ۹۹ باید ۵۰۰ هزار دستگاه برای اینترنت ثابت و خانگی بسازیم اما بعد متوجه شدیم تنها در دو ماهه ابتدای سال چنین نیازی در کشور وجود دارد. در برنامه ضربتی سال ۹۹ اعلام شده که ۵ میلیون سرویس VDSL راه‌اندازی خواهد شد و تعداد سفارشات خیلی بیشتر خواهد شد.»

واردات مودم‌های خارجی

با توجه به منع واردات برخی کالاهای فناورانه نظیر مودم، دبیر سندیکای صنعت مخابرات نیز در اینباره صحبت کرد. او با تاکید بر اینکه از عبارت «ورود فناوری‌های پیشرفته دنیا مطلقا ممنوع» چندان استقبال نمی‌کنیم. او در این باره گفت: «این فناوری‌ها باید حتما کارشناسی شود که وارد کشور بشوند یا نشوند.» رستگار تاکید دارد که ظرفیت‌های بخش صنعت داخلی باید در سال جدید پر شود.

رستگار تاکید دارد شرکت‌هایی که در حوزه ICT کار می‌کنند، پدری در تاریخ اقتصاد ایران نداشتند و در نتیجه پدر پولداری در صنعت وجود ندارد تا بتواند آنها را سر و سامان دهد و باید حمایت بیشتری شوند. او به مساله تنظیم بازار اشاره می‌کند: «وقتی قرار است ۵ میلیون خط VDSL راه‌اندازی شود، بازار به این مقدار مودم هم نیاز دارد و یکدفعه تقاضا بالا می‌رود و قیمت مودم‌ها دو و نیم برابر شد. آیا با پیش آمدن این شرایط باید سریع واردات را باز کرد تا بازار تنظیم شود؟ خیر. با وزیر ارتباطات جلسه داشتیم و در آنجا مقرر شد تا ظرفیت داخلی را بیشتر کنیم تا امورات جاری را برطرف کنند.»

به گفته رستگار در این جلسه به این جمع بندی رسیده‌اند که بعد از اینکه اپراتورها و شرکت‌های مخابراتی ظرفیت مودم داخلی را در قراردادها پر کردند، سرریز آن می‌تواند از خارج وارد شود: «مردم هم تنوع‌طلب هستند و دوست دارند جنس و مارک خارجی را نیز در بازار بیینند. این موضوع می‌تواند باعث شود تا تولیدکنندگان داخلی نیز با دیدن اجناس خارجی و پشتیبانی‌شان، بیشتر در کار خود دقت کنند.»

واردات مودم‌های خارجی

دبیر سندیکای مخابرات در مورد تعرفه‌های گمرکی نیز می‌گوید «تلاش شده اقلامی که ساخت داخلی دارند تعرفه گمرکی‌شان بالا برود ولی چون گمرک بر اساس دلار ۴۲۰۰ تومانی عوارض را تعیین می‌کند، عملا نتیجه مطلوبی حتی در دستگاه‌هایی که کمیسیون بالا دارند شکل نگرفته است. این یک مانع بزرگ برای رقابت است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • digiato-2019
    digiato-2019 | ۷ بهمن ۱۳۹۹

    جمع کنید ? ? مسخره بازی رو مثلاام به خیال خودتون دارید رقبات میکنید مودم خارجی وارد کشور نمیشه مودم 100 تومنی شده 700 تومن مودم های یوتل ن تنها کیفیت خوبی ندارن بلکه بسیار گران هم هستن این برندهای تازه به دوران رسیده نمیشه اعتماد کرد ما با همون دی لینک و تی پی لینک و تندا راحت هستیم هم کیفیت خوبی دارن هم گارانتی هم قیمت مناسب هم قابل تعمیر هستن .

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی