ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی گوشی میان رده هواوی Y7p؛ وقتی هواوی روی پای خود می ایستد

گوشی های سری Y هواوی بخش قابل توجهی از بازار میان رده های خوش قیمت را در اختیار دارند و هواوی هم هر سال این خانواده را با چندین محصول جدید، به روز می کند. ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۰

گوشی های سری Y هواوی بخش قابل توجهی از بازار میان رده های خوش قیمت را در اختیار دارند و هواوی هم هر سال این خانواده را با چندین محصول جدید، به روز می کند. جدیدترین عضو این سری در بازار کشورمان هواوی Y7p نام دارد که حدود 4 ماه قبل به شکل رسمی معرفی شد. اگر ویدیوی جعبه گشایی و نگاه نزدیک ما را دیده باشید، احتمالا می دانید هواوی Y7p اولین گوشی مجهز به سرویس های موبایل هواوی یا همان HMS است که وارد بازار کشورمان می شود. ابتدا بیایید نگاهی به مشخصات اصلی این گوشی داشته باشیم.

  • نمایشگر 6.39 اینچی IPS LCD
  • چیپست Kirin 710F
  • 4 گیگابایت حافظه رم
  • 64 گیگابایت حافظه داخلی
  • دوربین 3 گانه با سنسور اصلی 48 مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی
  • سیستم عامل اندروید 10
  • باتری 4000 میلی آمپر ساعتی
  • وزن 176 گرم
  • قیمت جهانی 140 یورو

یکی از سرگرمی های ما هنگام مواجهه با گوشی های «جدید» هواوی این است که به دنبال گوشی های مشابه در سبد محصولات این شرکت بگردیم. حالا فارغ از ده ها گوشی دیگر با ترکیب سخت افزاری مشابه، هواوی Y7p دوقلوی همسانی به نام هواوی P40 لایت E دارد که از قضا، 20 دلار هم گران تر است. اما در هر صورت هواوی تصمیم گرفته تا از میان مدل‌های نسبتا مشابه، گوشی Y7p را برای بازار ایران اختصاص دهد. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا با میان رده اقتصادی جدید هواوی بیشتر آشنا شویم.

طراحی و کیفیت ساخت

هواوی Y7p اگرچه در رده گوشی های اقتصادی جای می گیرد ولی کیفیت ساخت بسیار خوبی دارد، در واقع وقتی گوشی را می بینید و یا آن را در دست می گیرید، ارزان قیمت به نظر نمی رسد. رنگ آبی شفقی گوشی هم تا مدتی جذاب است ولی اگر به دنبال جذابیت همیشگی هستید، رنگ مشکی نیمه شب را انتخاب کنید.

از نمای روبرو شاهد نمایشگر نسبتاً بی حاشیه هستیم که هواوی به آن «پانچ فول ویو دیسپلی» می گوید. فول ویو یعنی نمایشگر در سه طرف حاشیه ندارد و پانچ هم به حفره بالای صفحه اشاره می کند که میزبان دوربین سلفی است. نسبت نمایشگر به بدنه در این گوشی با محاسبات هواوی به 90 درصد می رسد ولی دیگر منابع به رقم 82.5 درصد هم اشاره کرده ‌اند. تفاوت در این است که هواوی فقط نسبت خود نمایشگر به شیشه جلو را در نظر می گیرد و فریم را بخشی از نمای روبرو حساب نمی کند.

فریم گوشی از پلی کربنات ساخته شده و محکم و مقاوم به نظر می رسد. گرادیان شفقی روی فریم هم اعمال شده و زیبایی خاصی به آن بخشیده است. البته فریم یکدست نیست و بخش منتهی به پنل پشتی کمی فرورفتگی دارد. این اختلاف سطح به خوبی در دست حس می شود و دلیل وجودی آن برای ما چندان مشخص نیست.

پشت دستگاه هم با پلاستیک براق پوشانده شده که شباهت زیادی به شیشه دارد. پنل پشتی هواوی Y7p با طراحی جدید، نور را به شکل فریم های متعدد بازتاب می دهد. البته این نوع طراحی به جای اینکه به قول سازنده «دری به فضای بیکران» به روی شما بگشاید، چشمان شما را اذیت خواهد کرد و دنبال کردن خطوط نوری، احتمالاً به سرگیجه منجر خواهد شد. حسگر اثر انگشت، ماژول دوربین سه گانه با حدود یک میلیمتر برآمدگی، فلاش و البته لوگوی هواوی، دیگر اجزای پشت گوشی هستند.

هواوی Y7p مثل اکثر گوشی های هم رده، ضد آب نیست و برخلاف اکثر گوشی های جدید، همچنان از درگاه قدیمی میکرو USB برای انتقال داده استفاده می کند.

نمایشگر

نمایشگر 6.39 اینچی هواوی Y7p از پنل IPS LCD بهره می برد و همان طور که انتظار داریم، کیفیت بسیار خوبی دارد. رزولوشن این پنل 1560×720 پیکسل است که تراکم 269 پیکسل در هر اینچ را به ارمغان می آورد. این سطح از تراکم پیکسلی اگرچه در سال 2020 کم به نظر می رسد ولی برای این رده قیمتی قابل قبول است و مشکلی در استفاده روزمره نخواهید داشت.

نمایشگر در حالت پیش فرض، تصاویر جذاب و خوش آب و رنگی را نشان می دهد ولی می توانید دمای رنگ را بسته به سلیقه خود تنظیم کنید. البته دستیابی به رنگ سفید واقعی تقریباً ناممکن است. زاویه دید صفحه هم قابل قبول است ولی معمولاً مقداری از غلظت رنگ را در زوایای تند از دست می دهید چون هاله ای خاکستری روی تصویر کشیده می شود. همچنین گزینه ای برای انتخاب فضای رنگی هم وجود ندارد. حداکثر روشنایی نمایشگر در حدود 450 نیت است که اکثر شرایط را جواب می دهد اما در محیط های بسیار پر نور و زیر تابش خورشید، به سختی می توانید محتوا را ببینید.

حفره دوربین سلفی بالای نمایشگر معمولاً مزاحمتی برای مشاهده محتوا ایجاد نمی کند اما اگر طرفدار این سبک طراحی نیستید، می توانید یک سانتیمتر بالای صفحه را با نوار مشکی بپوشانید، که بهتر است این کار را نکنید. خوشبختانه برخلاف اکثر گوشی های میان رده و اقتصادی این شرکت، هواوی Y7p از مشکل سایه اطراف نمایشگر و اطراف حفره دوربین سلفی رنج نمی برد و روشنایی در تمام سطح صفحه به شکل یکنواخت توزیع شده است.

نرم افزار و رابط کاربری

همان طور که گفتیم هواوی Y7p اولین گوشی مجهز به سرویس های موبایل هواوی یا HMS است که وارد بازار کشورمان می شود، یعنی دیگر خبری از سرویس های موبایل گوگل یا GMS نیست. ابتدای امر، این موضوع حتی برای ما هم کاملاً نگران کننده به نظر می رسید اما بعد از چند روز استفاده، متوجه شدیم اوضاع آنقدرها هم بد نیست و قطعا در ماه‌ها و شاید سال‌های پیش رو که موبایل‌های بیشتری با HMS وارد بازار کشور می‌شوند، این تفاوت برای کاربر کمتر می‌شود، هرچند شاید هیچ‌گاه به صفر نرسد.

اول از همه باید بدانیم هواوی Y7p برای چه کسانی ساخته شده است. مخاطبین اصلی این گوشی افرادی هستند که می خواهند با هزینه معقول از یک گوشی هوشمند با سخت افزار و امکانات معقول بهره مند شوند. این افراد وابستگی زیادی به سرویس ها و خدمات گوگل ندارند و از اپلیکیشن های معمول روزمره، به خصوص اپ های ایرانی استفاده می کنند. با این پیش فرض، بیایید کارآیی نرم افزار محصول جدید هواوی را ارزیابی کنیم.

در زمان جعبه گشایی به شما گفتیم هواوی Y7p با اندروید 9 وارد بازار می شود که برای سال 2020 چندان جدید نیست. خوشبختانه طی همین چند روز، آپدیت اندروید 10 برای این گوشی منتشر شد و اکنون از اندروید 10 به همراه EMUI 10.1 و آپدیت امنیتی ما قبل یعنی آوریل 2020 بهره می برد. بنابراین همین تجربه نشان می‌دهد که احتمالاً هیچگونه نگرانی در مورد آپدیت های بعدی اندروید و بسته های امنیتی وجود ندارد.

اگر می خواهید به بهترین شکل ممکن از این گوشی (و دیگر محصولات مجهز به HMS) استفاده کنید، باید حساب کاربری هواوی (Huawei ID) بسازید. فرایند ساخت حساب کاملاً ساده است و کافیست آدرس ایمیل خود را به همراه دیگر مشخصات وارد کنید. البته متأسفانه هنگام افتتاح حساب، نام ایران در فهرست کشورها به چشم نمی خورد و باید کشور دیگری را انتخاب نمایید. امیدواریم هواوی با اضافه کردن نام ایران به این لیست، امکان اتصال اکانت به شماره تلفن و احراز هویت دومرحله ای کاربران ایرانی را هم فعال نماید.

با وارد کردن هواوی آیدی، «اپ گالری» که در واقع جایگزین «پلی استور» شده به طور کامل در دسترس شماست. برای نصب برنامه ها روی هواوی Y7p باید به دو مارکت اصلی یعنی اپ گالری و بازار مراجعه کنید و با کمی جستجو می توانید اکثر اپ های مورد نیاز را پیدا نمایید. حتی اگر بعضی اپ های مورد نیاز شما در اپ گالری موجود نباشند، می توانید درخواست دهید که به مارکت اضافه شوند.

ما با ترکیب این دو مارکت توانستیم تقریبا تمام اپ های مورد نیاز را روی هواوی Y7p نصب کنیم؛ از اپ های ایرانی مثل نشان، بلد، آپارات، آپ و دیگر اپ های بانکی گرفته تا برنامه های خارجی مانند اسپاتیفای، تلگرام، واتس اپ، اینستاگرام، فایرفاکس، گوگل کروم، گوگل مپس، آسفالت 9 و غیره. تمام این برنامه ها بدون هیچ مشکلی روی گوشی نصب و اجرا می شوند. البته حالا در زمان انتشار این بررسی، هنوز مشکلاتی در اجرای اسنپ و تپسی دیده می‌شود اما با بررسی بیشتر متوجه شدیم که هواوی و کافه بازار در حال همکاری برای ارائه نسخه مناسب به کاربران موبایل‌های مجهز به HMS هستند و قاعدتا شرکت‌های اسنپ و تپسی هم مشکل را برای کاربران موبایل‌های هواوی حل خواهند کرد.

برای بعضی برنامه های گوگل مانند جیمیل و یوتوب که کاربرد زیادی در کشورمان دارند، باید از روش دیگری استفاده کنید. اپ جیمیل روی این گوشی اجرا نمی شود ولی می توانید به راحتی اکانت گوگل را در اپ اختصاصی ایمیل گوشی وارد کنید. برای استفاده از یوتوب هم کافیست وارد مرورگر شده، حساب کاربری خود را وارد کرده و صفحه وب یوتوب را روی صفحه خانگی پین کنید. اگرچه امکانات وب اپلیکیشن یوتوب به اپلیکیشن اصلی آن نمی رسد اما برای استفاده عادی کفایت می کند.

پس از نصب برنامه ها، احتمالاً شما هم فراموش می کنید که با گوشی فاقد GMS روبرو هستید چون اندروید، همان اندروید است و EMUI نیز همان. رابط کاربری گوشی کاملاً سریع و روان اجرا می شود و امکانات متعددی برای شخصی سازی را در اختیار شما قرار می دهد. حالت تاریک یا Dark Mode هم با آپدیت اندروید 10 به EMUI آمده تا از کار کردن در محیط تاریک لذت ببرید.

از دیگر قابلیت های EMUI 10.1 می توان به دستیار صوتی جدید هواوی یعنی Celia اشاره کرد که البته ظاهراً هنوز به طور کامل فعال نشده و واکنشی به پیام «Hey Celia» نشان نمی دهد، بنابراین نمی توانیم در مورد امکاناتش صحبت کنیم. در مجموع EMUI 10.1 با سرعت مناسب و بدون لگ و تأخیر روی هواوی Y7p اجرا می شود و ظاهر زیبایی هم دارد. اگر این پوسته را نمی پسندید، می توانید به راحتی لانچرهای ثالث را نصب و استفاده نمایید.

سخت افزار

ترکیب سخت افزاری هواوی Y7p همانیست که در ده ها گوشی مشابه هواوی و آنر دیده ایم. چیپست Kirin 710F اگرچه در حال پا به سن گذاشتن است اما برای یک موبایل میان رده به همراه 4 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی به راحتی می تواند نیازهای روزمره شما را رفع کند. حالت پرفورمنس هم در این گوشی وجود دارد تا بتوانید در مواقع نیاز، کارآیی گوشی را اندکی افزایش دهید.

برای ارزیابی توان سخت افزاری این گوشی به سراغ دو برنامه آنتوتو و تری دی مارک رفتیم که به ترتیب توان کلی گوشی و عملکرد پردازشگر گرافیکی را می سنجند. در ادامه نتایج به دست آمده را در دو حالت عادی و پرفورمنس می بینید.

نتایج بنچمارک هواوی Y7p در حالت عادی
نتایج بنچمارک هواوی Y7p در حالت پرفورمنس

نتایج به دست آمده تقریباً مشابه دیگر گوشی های مجهز به چیپست Kirin 710F از جمله هواوی Y9 پرایم 2019 (بررسی دیجیاتو) است. البته گوشی هایی مثل هواوی Y9s (بررسی دیجیاتو) و آنر 9X (بررسی دیجیاتو) با برخورداری از رم بیشتر، حدود 10 درصد قوی تر عمل می کنند. همچنین می بینید که فعال کردن حالت پرفورمنس حدود 10 درصد کارآیی کلی گوشی را افزایش می دهد اما تأثیری روی توان پردازش گرافیکی ندارد. نکته جالب اینکه کارآیی گرافیکی هواوی Y7p کمی بهتر از هواوی Y9s و آنر 9X است. این موضوع احتمالاً به بهینه سازی های اندروید 10 بر می گردد.

هواوی Y7p به راحتی اپلیکیشن های روزمره را اجرا می کند و با توجه به مقدار رم بالا، می توانید چند اپلیکیشن را به طور همزمان باز نگه دارید و بین آنها سوئیچ کنید. اگرچه این گوشی برای بازی کردن ساخته نشده، ولی ما آسفالت 9 و کال آو دوتی موبایل را روی آن نصب و اجرا کردیم. نکته جالب اینکه هواوی سرویس جایگزینی را برای گوگل پلی گیمز راه انداخته و می توانید آسفالت 9 را به اکانت هواوی خود متصل کنید تا مشکلی بابت انتقال یا نصب دوباره بازی ها نداشته باشید.

آسفالت 9 روی هواوی Y7p با لگ های گاه و بیگاه همراه است و گرافیک بازی هم چنگی به دل نمی زند. در صحنه های شلوغ شاهد افت فریم محسوس و لگ های نسبتاً طولانی هستیم. کال آو دوتی موبایل هم با حداقل تنظیمات گرافیکی اجرا می شود و به خاطر تأخیرهای قابل توجه، رقابت های حرفه ای و سریع را جواب نمی دهد. بنابراین گوشی جدید هواوی چندان مناسب گیمرها نیست.

کیفیت تنها اسپیکر هواوی Y7p برای این رده قیمتی مطلوب است و نباید انتظار زیادی از آن داشته باشیم. خروجی این اسپیکر صدای بیس ندارد و در ولوم های بالا دچار اعوجاج می شود. هدفون داخل جعبه هم کاملاً معمولی است و اگر به موسیقی علاقه مند هستید، باید از هدفون های حرفه ای استفاده کنید.

امکانات ارتباطی هواوی Y7p شامل وای فای، بلوتوث 5 و GPS است. این گوشی از VoLTE پشتیبانی می کند تا کیفیت بالایی را هنگام مکالمه در شبکه موبایل تجربه کنید. درگاه اختصاصی کارت حافظه هم از کارت هایی microSD با حداکثر ظرفیت 512 گیگابایت پشتیبانی می کند. متأسفانه هواوی در این گوشی از درگاه میکرو USB استفاده کرده که برای سال 2020 انتخاب مناسبی به نظر نمی رسد.

دوربین

ترکیب دوربین هواوی Y7p به عنوان یک گوشی نسبتاً ارزان قیمت، کاملاً قابل قبول است. دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی مهم ترین ابزار شما برای عکاسی محسوب می شود و دوربین ثانویه 8 مگاپیکسلی با لنز فوق عریض هم در شرایط خاص به کمک شما می آید. دوربین سوم یعنی دوربین عمق سنج را خیلی جدی نگیرید. در ادامه مشخصات دوربین های این گوشی را می بینید:

  • دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی، ضریب اف 1.8، سنسور 1/2 اینچی، فوکوس خودکار PDAF
  • دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسلی، ضریب اف 2.4
  • دوربین عمق سنج 2 مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی، ضریب اف 2.0

رابط کاربری دوربین کاملاً ساده طراحی شده. حالت های اصلی عکاسی در نوار پایینی و تنظیمات مرتبط با آنها در نوار بالایی قرار گرفته اند. جالب اینکه در منوی تنظیمات، گزینه ای برای تنظیم رزولوشن عکس وجود ندارد و تمام تصاویر با رزولوشن 12 مگاپیکسل ثبت می شوند. با انتخاب گزینه More از نوار پایین به دیگر حالت های عکاسی مثل حالت حرفه ای (تنظیمات دستی)، پانوراما و HDR می رسید که البته همچنان دلیل وجود این آخری به عنوان حالت جداگانه برایمان مشخص نیست. در این بخش گزینه ای به نام High-Res نیز وجود دارد که با انتخاب آن می توانید تصاویر 48 مگاپیکسلی بگیرید. احتمالاً هواوی Y7p تنها گوشی بازار است که امکان انتخاب رزولوشن عکس از طریق منوی تنظیمات را به شما نمی دهد.

قبل از مرور تصاویر ثبت شده با این گوشی، بهتر است انتظارتان را از دوربین 48 مگاپیکسلی پایین بیاورید. اگرچه سنسور این گوشی ابعاد بزرگی دارد، اما خروجی کار چندان مطلوب نیست. کیفیت خود سنسور، اجزای اپتیکال ماژول دوربین و پردازش نهایی، همه در این موضوع نقش دارند. نکته دیگر اینکه نیازی به انتخاب حالت High-Res نیست چون در این حالت فقط حجم عکس ها چند برابر بیشتر می شود و جزئیاتی به آن اضافه نخواهد شد. حالت HDR هم تفاوتی در عکس نهایی ایجاد نمی کند.

در شرایط ایده آل، دوربین اصلی هواوی Y7p عکس های خوب و قابل قبولی تحویل شما می دهد. این عکس ها از نظر غنای رنگ، کنتراست و جزئیات در سطح مطلوبی هستند و با اطمینان می توانید آنها را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. اگر کنتراست قاب تصویر زیاد باشد، معمولاً بخش زیادی از جزئیات را از دست می دهید. همچنین برای شناساندن سوژه به دوربین باید چند بار صفحه را لمس کنید. در ادامه تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی هواوی Y7p در شرایط نوری مناسب را می بینید.

 

در محیط تاریک بهتر است خیلی روی این دوربین حساب نکنید. همان طور که گفتیم کیفیت المان های اپتیکال ماژول دوربین چندان مناسب نیست و هرچقدر لنز را تمیز کنید، باز هم شاهد هاله نور و فلر در تصویر خواهید بود. نایت مود تا حد زیادی جزئیات تصویر را افزایش می دهد اما نویز محسوسی را به عکس اضافه می کند. در ادامه چند تصویر ثبت شده با دوربین اصلی هواوی Y7p در محیط تاریک را می بینید.

image
image
image
image
image

دوربین فوق عریض هواوی Y7p در شرایط ایده آل عکس های کم و بیش قابل قبولی می گیرد. البته در گوشه های تصویر شاهد افت قابل توجه جزئیات هستیم ولی در مجموع، عکس ها روشن تر از دوربین اصلی ثبت می شوند. در محیط تاریک بهتر است کلاً بیخیال این دوربین شوید چون هیچ کاری از دستش بر نمی آید. این دوربین از نایت مود هم بی بهره است. در ادامه چند عکس دوربین فوق عریض این گوشی را می بینید.

دوربین سلفی هواوی Y7p هم در شرایط مناسب عکس های خوبی می گیرد. اگر حالت پرتره را فعال کنید، جزئیات پس زمینه تا حد زیادی از بین می رود ولی جداسازی چهره نسبتاً دقیق انجام می شود. سلفی گرفتن در محیط تاریک حتی با پرچمداران هم تصمیم خوبی نیست، چه برسد به این گوشی میان رده.

باتری و شارژ

هواوی Y7p باتری 4000 میلی آمپر ساعتی دارد که ظرفیت مرسومی برای گوشی های میان رده محسوب می شود. طبق تست های ما این باتری می تواند یک و نیم روز را با کاربری نسبتاً سنگین دوام بیاورد و با استفاده سبک، شارژدهی می تواند به دو روز کامل برسد. تست باتری گوشی با اپلیکیشن PCMark رکوردشکنی کرد و یکی از بهترین نتایج موجود را به دست آورد. این گوشی با روشنایی 50 درصدی نمایشگر و اتصال وای فای توانست بیش از 15 ساعت زیر تست سنگین پی سی مارک دوام بیاورد.

در این گوشی مثل اکثر محصولات هم رده، خبری از شارژ سریع نیست و شارژ گوشی با شارژر 10 واتی همراهش نیز به حدود دو ساعت و نیم زمان نیاز دارد اما شارژدهی فوق العاده گوشی، این نقطه ضعف را به راحتی پوشش می دهد.

جمع بندی

تجربه گوشی هوشمند اندرویدی بدون سرویس های گوگل، آنقدرها هم که به نظر می رسید سخت و عجیب نیست. اکثر کاربران ایرانی از چند سرویس معدود گوگل استفاده می کنند که یا برنامه جایگزین برای آنها وجود دارد، یا از طریق وب اپلیکیشن در دسترس شما خواهند بود. تعداد زیادی از اپلیکیشن های ایرانی هم به راحتی روی هواوی Y7p و دیگر گوشی های مجهز به HMS اجرا می شوند که قطعا تعداد آن‌ها هم به سرعت بیشتر خواهد شد.

در مجموع می توان گفت هواوی Y7p با طراحی زیبا، سخت افزار مناسب و شارژدهی فوق العاده، برای افرادی ساخته شده که عمدتاً از اپلیکیشن های ایرانی و برنامه های متداول استفاده می کنند و نیاز مبرمی به سرویس های زیرساختی و خاص گوگل ندارند. این گوشی برای بازی ساخته نشده و دوربین اگرچه در شرایط نوری مناسب، قابل قبول عمل می‌کند اما این بخش را هم نمی توان جزو نقاط قوت آن دانست. طبق اعلام هواوی قیمت این گوشی حدود 2.5 میلیون تومان تعیین شده که می تواند آن را به گزینه ای ارزشمند در بین میان رده های بازار تبدیل کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • Kian01
    Kian01 | ۱۳ خرداد ۱۳۹۹

    خدایی با 2700 چه سخت افزار و دوربینی مثله این میشه خرید. نظر هم میدین واقع بینانه نظر بدین. اول یک ساعت باهاش کار کنید، بعدش نظر بدین. گوگل پلی رو هم میشه با یه ترفند خیلی ساده روش نصب کرد. من بینه ردمی نوت 8 و A30s و این، اینو انتخاب کردم و ازش راضیم.

  • javadi۱۲
    javadi۱۲ | ۱۳ خرداد ۱۳۹۹

    خودش تحریم امریکاس بعد مارو تحریم کرده?

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی