ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

۱۰ دفعه‌ای که ایلان ماسک اثبات کرد تسلا نیازی به تبلیغات ندارد

کمپانی تسلا، خوشبختانه یا متاسفانه، هیچ پولی صرف تبلیغات نمی‌کند. رویکردی کاملا متضاد با صنعت خودروسازی سنتی که برای چندین دهه جزو ولخرج‌ترین صنایع از نظر تبلیغات روی کره خاکی بوده است. ایلان ماسک، مدیر ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۰

کمپانی تسلا، خوشبختانه یا متاسفانه، هیچ پولی صرف تبلیغات نمی‌کند. رویکردی کاملا متضاد با صنعت خودروسازی سنتی که برای چندین دهه جزو ولخرج‌ترین صنایع از نظر تبلیغات روی کره خاکی بوده است.

ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا تا همین چند وقت پیش هیچ مخالفتی با تبلیغات نداشت و حتی در یک جلسه با سرمایه‌گذاران پیش‌بینی کرد تسلا در نهایت بودجه‌ای مشخص را به تبلیغات اختصاص خواهد داد؛ به قول خودش چون این کار منجر به حمایت از رسانه می‌شود و رسانه -به عبارت واضح‌تر، ژورنالیسم- نیاز به حمایت دارد.

مطمئن نیستیم که این روزها هم چنین نظری داشته باشد، اما مشخصا ماسک به ارزش «به دست آوردن رسانه‌ها» پی برده: این یعنی او می‌داند چه سیگنال‌هایی راجع به محصولات و سرویس‌هایی بدهد که از پیش رضایت مشتریان را به همراه داشته‌اند، بدون هیچ اشاره مستقیم. به مردمی فکر کنید که تصویری از اتومبیل‌های تسلای خود در ایسنتاگرام منتشر کرده و نقدهایی درخشان برایشان می‌نویسند.

اشکال مختلف تبلیغات یا «مالکیتی» هستند یا «پولی». بخش پولی شامل چیزهای کلاسیک می‌شود: تبلیغات در تلویزیون، رادیو، بیلبوردها و حالا شبکه‌های اجتماعی. شرایط کاملا واضح است: یک کمپانی تبلیغات را می‌خرد که این روزها عمدتا به معنای پول دادن به فیسبوک یا گوگل است.

تبلیغات مالکیتی آن‌هایی هستند که به تبلیغ‌دهنده تعلق دارند و تحت کنترل او هستند. تسلا بیشتر در این حوزه مشغول بوده. برای مثال به تسلا رودستر قرمز رنگی فکر کنید که ماسک و کمپانی دیگرش، اسپیس اکس، در سال ۲۰۱۸ به مدار زمین فرستادند. یا نمونه‌ نزدیک‌ترش مربوط به زمانیست که فضانوردانی که در راه ایستگاه بین‌المللی فضایی بودند، با یک تسلا مدل ایکس به سکوی پرتاب و کپسول Crew Dragon برده شدند.

یکی از سهام‌داران تسلا اکنون قصد دارد در جلسه سالانه کمپانی که ماه آتی میلادی برگزار می‌شود، بر ضرورت استفاده از تبلیغات سنتی -احتمالا به خاطر ایجاد تقاضا در دورانی که جهان درگیر پاندمی کرونا ویروس شده- پافشاری کند. ماسک هم احتمالا توجه چندانی به این ایده نشان ندهد.

اما در این میان، بیایید به بررسی ۱۰ دفعه‌ای بپردازیم که ایلان ماسک ثابت کرد تسلا هیچ نیازی به تبلیغات ندارد:

ماسک رودستر شخصی‌اش را به سیاره سرخ می‌فرستد

یک ترفند تبلیغاتی هوشمندانه در بهترین حالتش. جنرال موتورز شاید میلیاردها دلار صرف ترغیب مردم به خرید اتومبیل‌های شورولت کند، اما این کمپانی هیچ موشکی ندارد که با آن یکی از اتومبیل‌هایش را به مدار زمین بفرستد.

موشک فالکون هوی اسپیس اکس که در سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شد، نیازمند محموله‌ای ساختگی بود و ماسک تصمیم گرفت یکی از اتومبیل‌های تسلا گزینه‌ای ایده‌آل برای این ماموریت خواهد بود. در واقع اگر دقیق‌تر باشیم، او رودستر قرمز رنگ شخصی خودش را برگزید.

این اتومبیل که ماکتی به نام Starman با لباس فضانوردی پشت فرمان‌هایش نشسته بود، همراه با موشک فالکون هوی گرانش زمین را بدرود گفت، آن هم در حالی که موسیقی دیوید بویی در پس‌زمینه پخش می‌شد و عبارت «پنیک نکنید» با اشاره به کتاب داگلاس آدامز، «راهنمای مسافران مجانی کهکشان»، روی شیشه جلوی آن نقش می‌بست.

تسلا برای مقابله با پاندمی کووید-۱۹ ونتیلاتور می‌سازد

بعد از آغاز پاندمی کرونا ویروس و هنگامی که ایالات متحده با کمبود ونتیلاتور مواجه شد، فورد و جنرال موتورز در همکاری با GE Healthecare و یک شرکت سازنده ونتیلاتور به نام Ventec، شروع به همگام‌سازی عرضه و تقاضای دستگاه‌های تنفسی کردند.

تسلا هم به سرعت وارد میدان شد و مهندسین‌اش پیشنهاد به تغییر کاربری برخی قطعات خودروی کارخانه دادند که می‌شد با سرعتی بسیار بالا از آن‌ها ونتیلاتور ساخت.

کلاه‌های بورینگ کمپانی و جمع‌آوری سرمایه ۱ میلیون دلاری

ماسک چند سال پیش در ترافیک خیابان‌های لوس آنجلس گیر افتاد و آنقدر اذیت شد که تصمیم گرفت شرکتی به نام بورینگ کمپانی تاسیس کرده و تونل‌هایی زیرزمینی برای سرعت بخشیدن به حمل و نقل شهری بسازد.

این کمپانی در سال ۲۰۱۸ میلادی توانست از طریق فروش کلاه، مثل آب خوردن به سرمایه ۱ میلیون دلاری دست پیدا کند و همین روند بعدا با فروش شعله‌افکن و آجرهایی لگومانند (که با خاک تونل‌های بورینگ کمپانی ساخته شدند) ادامه یافت.

هیچ‌کدام از این اتفاقات ارتباط مستقیمی به تسلا ندارند، اما بار دیگر برند شخصی ماسک به عنوان مبتکری خلاق و پر جربزه را بهبود بخشیدند.

انفجار ارزش بازار تسلا در قیاس با رقبا

بهترین تبلیغات رایگانی که تسلا در اختیار دارد، به وال استریت و وسواس سرمایه‌گذاران روی داستان رشد سریع شرکت مربوط می‌شود. هر روزی که فعالیت‌های اقتصادی در وال استریت برقرار است، تسلا هم شانسی برای افزایش ارزش بازار دارد.

با ارزش بازاری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد دلار، تسلا اکنون از مجموع شرکت‌هایی چون جنرال موتورز، فورد و فیات کرایسلر ارزش بیشتری یافته.

فرزندی با نامی عجیب

ماسک نوعی سلبریتی عجیب و غریب است که دو ازدواج با تالولا رایلی بازیگر را در کارنامه دارد. او اخیرا به خاطر ارتباط ارتباطش با گرایمز، موزیسین شناخته‌شده به سرتیتر خبرگزاری‌ها تبدیل شد و این دو حالا یک فرزند نیز دارند. پسر آن‌ها در ماه می گذشته «X Æ A-12,» نام‌گذاری شد و ماجرای تولد و نامش حسابی در رسانه‌ها پیچید.

در همین حین، تسلا داشت فعالیت‌هایش را بعد از تعطیلی به خاطر کرونا ویروس در چین مجددا آغاز می‌کرد و اسپیس اکس هم برای نخستین پرتاب فضانوردان به سمت ایستگاه بین‌المللی فضایی از خاک ایالات متحده -از زمان برنامه فضایی شاتل- آماده می‌شد.

ماسک پرمشغله‌تر از آن بود که به تبلیغات فکر کند، بنابراین خودش تبدیل به اخبار شد.

ماسک با جو روگن ماریجوانا کشید و میلیون‌ها نفر درباره‌اش صحبت کردند

قبل از اینکه جو روگن قراردادی ۱۰۰ میلیون دلاری با اسپاتیفای امضا کند، به همراه ایلان ماسک پادکستی دو ساعته راجع به مسائل بحث‌برانگیز داشت و در میانه‌های کار، یک سیگاری هم به ماسک پیشنهاد کرد و مدیرعامل تسلا هم دست رد به سینه او نزد.

قطعا هنری فورد حاضر به انجام چنین کاری نمی‌شود، اما ماسک با این کار توانست جوانان را به صحبت کردن درباره خودش وادار کند.

زمانی که ماسک خواستار مالیات کربن شد

این ماجرا اکنون مثل خاطره‌ای دوردست به نظر می‌رسد، اما ماسک با تسلا به دنبال کاهش اتکای بشر بر سوخت‌های فسیلی است و پیش از اینکه ترامپ تعهد ایالات متحده به تفاهم‌نامه اقلیمی پاریس را برهم بزند، حسابی در این زمینه مشغول بود.

ماسک در آن زمان خواستار مالیات کربن شد، درباره فلسفه‌‌های بنیادین تسلا صحبت کرد و همه این‌ها را به مقابله با گرمایش زمین از طریق قانون‌گذاری سفت و سخت‌تر از سوی دولت‌ها پیوند داد. به عبارت دیگر، ماسک نشان داد که او و تسلا به چیزهایی فراتر از فروختن صرف اتومبیل اهمیت می‌دهند.

جالب است که نشان دادن اینکه تسلا به چیزهایی فراتر از فروش اتومبیل اهمیت می‌دهد در واقع منجر به فروش بیشتر اتومبیل‌هایش شد. تا پایان سال ۲۰۱۹، این شرکت بالغ بر ۲۵۰ هزار اتومبیل تحویل مشتریان داد.

ادغام تسلا با SolarCity و رونمایی از Solar Roof

درست مانند مثال قبلی، ماسک در سال ۲۰۱۶ با استفاده از شرکت SolarCity -که آن زمان در تقلا بود و ماسک نقش رییس هیئت مدیره را برایش ایفا می کرد- اعتبار تسلا را بالاتر برد.

طی رویدادی در لوس آنجلس، تسلا از Solar Roof رونمایی کرد. محصولی پیشرفته که پنل‌های خورشیدی را با اتومبیل‌های الکتریکی تسلا و همینطور تجارت‌های ذخیره‌سازی انرژی ادغام می‌کرد.

اینطور بود که هرکسی که به فکر خرید Solar Roof می‌افتاد، با خود می‌گفت چرا یک اتومبیل تسلا و یک باتری پک تسلا هم نخرم؟

ماسک ارائه‌های استیو جابز را به سطحی تازه برد

تسلا ارائه‌هایی شبیه به ارائه‌های اپل ندارد. این شرکت ترجیح می‌دهد رونمایی از محصولاتش را تا جای ممکن پر سر و صدا و شبیه به کنسرت‌های موسیقی برگزار کند و باعث شرمزدگی رقبا شود.

و ماسک نقش مدیر صحنه را در این مراسم‌ها ایفا می‌کند. او به خوبی در نقش توماس ادیسون قرن بیست و یکم فرو رفته، طرفداران را به وجد می‌آورد و باعث می‌شود رسانه‌ها اخبار را پوشش داده، روی آن‌ها نظر دهند و تمام تجربه را مستند کنند. همه این‌ها در ازای هزینه ناچیز اجاره یک سالن و مقداری نورپردازی.

ماسک ابرقهرمانی در دنیای واقعی است

شاید برایتان جالب باشد بدانید که ایلان ماسک یکی از الگوهای شخصیت‌پردازی رابرت داونی جونیور به عنوان تونی استارک در فیلم‌های «آیرون من» بود. بنابراین هر بار که مارول فیلمی تازه با حضور آیرون من می‌سازد، ماسک و تسلا از این یادآوری رایگان بهره‌مند می‌شوند که تونی استارک «واقعی» سخت در سیلیکون ولی و لوس آنجلس مشغول به کار است و جهان را از نو می‌سازد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۲۲ خرداد ۱۳۹۹

    آه آه، چه تیتر های زردی، حوصله ندارید مطلب بنویسید تالیفی بنویسید، اینقدر مقاله های چیپ حداقل ترجمه نکنید

مطالب پیشنهادی