ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

افزایش برگزاری مراسم‌های دادگاه آنلاین در کشور؛ محاکمه ویدئوکنفرانسی متهمین

با برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط معاونت برنامه ریزی و فناوری دادگستری استان تهران و کرمان یک متهم به کلاهبرداری اینترنتی از زندان شهرری به صورت ویدئوکنفرانسی در شعبه هشتم محاکم کیفری دو شهرستان کرمان محاکمه ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۵

با برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط معاونت برنامه ریزی و فناوری دادگستری استان تهران و کرمان یک متهم به کلاهبرداری اینترنتی از زندان شهرری به صورت ویدئوکنفرانسی در شعبه هشتم محاکم کیفری دو شهرستان کرمان محاکمه شد. به این ترتیب تا به امروز نزدیک به۳۰۰ دادگاه به طور آنلاین در کشور برقرار شده است.

صبح امروز جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات یک متهم دایر بر کلاهبرداری اینترنتی که در زندان شهر ری به سر می‌برد، به همت معاونت برنامه ریزی و فناوری دادگستری استان تهران و کرمان در شعبه هشتم محاکم کیفری دو شهرستان کرمان به صورت ویدئوکنفرانس و از فاصله بیش از هزار کیلومتر برگزار شد. گفتنیست چند روز گذشته نیز زندان بندرعباس هم دادگاه آنلاین برگزار کرده بود و پیش از آن نیز چندین دادگاه آنلاین دیگر نیز به طور آزمایشی برقرار شده بود.

شیوع ویروس کرونا در کشور مانند اقصی نقاط جهان، زمینه ایجاد تحولاتی در نظام اداری را به دنبال داشته است؛ بر مبنای آن اغلب سازمان‌ها، ارگان‌ها و نهادها ترجیح داده‌اند ضمن ایجاد شرایط دورکاری برای کارکنان خود، بیش از پیش از بسترهای دیجیتال برای ارائه خدمت استفاده کنند.

در این راستا شرکت ارتباطات سیار ایران با هدف تسهیل شرایط برگزاری دادگاه‌ها، سرویس برگزاری آنلاین دادگاه‌ها را برای قوه قضاییه به شکل پایلوت و در سطح ملی اجرایی کرده است.

استفاده از سامانه‌های مخابراتی و رایانه‌ای از مواردی است که در قانون آیین دادرسی کیفری جدید مورد تاکید قرار گرفته است؛ چرا که استفاده از تکنولوژی‌های روز در روند دادرسی سبب می‌شود تا از بسیاری از چالش‌هایی که با بکارگیری از روش‌های سنتی متوجه دستگاه قضایی می‌شده است پیشگیری به عمل آید.

خاستگاه قانونی استفاده از ویدئوکنفرانس در برگزاری جلسات دادگاه به مواد ۱۷۵، ۳۵۵ و ۶۵۹ قانون آیین دادرسی کیفری و همچنین ماده ۲۵ آیین نامه استفاده از سامانه‌های مخابراتی و رایانه‌ای باز می‌گردد. در ماده ۱۷۵ قانون آیین دادرسی کیفری آمده است استفاده از سامانه‏‌های (سیستم‌ها) رایانه ه‏ا و مخابراتی، از قبیل: پیام‌نگار (ایمیل)، ارتباط تصویری از راه دور، نمابر و تلفن، برای طرح شکایت یا دعوی، ارجاع پرونده، احضار متهم، ابلاغ اوراق قضایی و همچنین نیابت قضایی با رعایت مقررات راجع به دادرسی الکترونیکی بلامانع است.

ناگفته نماند در ماده ۶۵۹ قانون آیین دادرسی کیفری آمده است: به کارگیری سامانه‌های ویدئو کنفرانس و سایر سامانه‌های ارتباطات الکترونیکی به منظور تحقیق از اصحاب دعوی، اخذ شهادت از شهود یا نظرات کارشناسی در صورتی مجاز است که احراز هویت، اعتبار اظهارات فرد مورد نظر و ثبت مطمئن سوابق صورت پذیرد.

گفتنیست هم‌اکنون اپراتور اول این امکان را فراهم کرده که در ۵۰ نقطه از شعب مختلف قضایی کشور، دادگاه ها بصورت پایلوت از خدمات این شرکت جهت برگزاری جلسات مجازی استفاده کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • آریا
    آریا | ۲۹ خرداد ۱۳۹۹

    طبق معمول فقط تو بگیر و ببند پیشرو هستند

  • dastan
    dastan | ۲۷ خرداد ۱۳۹۹

    اتفاق خوبیه و باعث کاهش شلوغی دادگاه ها و سرعت بهتر ارائه خدمات میشه

  • molavy
    molavy | ۲۷ خرداد ۱۳۹۹

    چه جالب، ایول

مطالب پیشنهادی