ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نخستین زبان برنامه‌نویسی عمومی برای کامپیوترهای کوانتومی معرفی شد

QUA زبانی سطح پایین است که امکان جامه عمل پوشاندن به عجبیب‌ترین رویاهای توسعه دهندگان را فراهم می‌کند. استارتاپ «کوانتوم ماشین» که در زمینه تولید سخت‌افزار و نرم‌افزار لازم برای کنترل و بکارگیری کامپیوترهای کوانتومی ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱ تیر ۱۳۹۹ | ۱۰:۳۶
QUA زبانی سطح پایین است که امکان جامه عمل پوشاندن به عجبیب‌ترین رویاهای توسعه دهندگان را فراهم می‌کند.

استارتاپ «کوانتوم ماشین» که در زمینه تولید سخت‌افزار و نرم‌افزار لازم برای کنترل و بکارگیری کامپیوترهای کوانتومی فعالیت دارد، از زبان برنامه‌نویسی QUA رونمایی کرده که به گفته آنها نخستین زبان عمومی و استاندارد برای ماشین‌های کوانتومی است. «Itamar Sivan»، مدیرعامل کوانتوم ماشین این زبان را به x86 اینتل و «کودا» انویدیا تشبیه می‌کند که به توسعه دهنده اجازه می‌دهد بیشترین بهره را از سخت‌افزار ببرد.

این زبان روی پلتفرم اختصاصی استارتاپ با عنوان «Orchestration» اجرا شده و با زبان‌های شی‌گرا و سطح بالای کنونی تفاوت اساسی دارد. QUA در واقع زبانی سطح ماشین است و دستورات آن متشکل از بیت‌های کوچک است که تقریبا به شکل مستقیم با سخت افزار ارتباط برقرار می‌کند.

هدف کوانتوم ماشین از توسعه QUA این است که در صورت استقبال از سخت افزار آنها برای کنترل سیستم‌های کوانتومی، این زبان هم به صورت پیش فرض به عنوان یک استاندارد پذیرفته شود. Sivan در این باره می‌گوید:

«QUA اساسا زبانی برای پلتفرم Orchestration است اما در ورای آن نخستین کاندید تبدیل شدن به آن چیزی است که ما لایه انتزاعی نرم افزار محاسبات کوانتومی می‌نامیم.»

از نظر وی حالا زمان مناسبی برای توسعه این لایه است چرا که سخت افزار زیربنایی به بلوغ کافی رسیده و سیستم‌های کوانتومی کاملا برنامه پذیر هستند. به باور Sivan این همان اتفاقی است که در مورد کامپیوترهای عادی هم رخ داد و با توسعه لایه‌ای انتزاعی آنها را از مدارهای الکتریکی معمولی به سیستم‌های برنامه پذیر تبدیل کرده و عصر نرم افزار را رقم زد.

دلیل سطح پایین بودن زبان QUA این است که از نظر کمپانی این زبان‌ها امکان بهره‌برداری از قدرت کامل سیستم‌های کوانتومی را در اختیار توسعه دهندگان قرار داده و به آنها اجازه می‌دهند به عجیب‌ترین رویاهایشان جامه عمل بپوشانند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • فراز
    فراز | ۱ تیر ۱۳۹۹

    باش تا صبح دولتت بدمد

    • Reza12022
      Reza12022 | ۲ تیر ۱۳۹۹

      این‌قدر بر طبل ناامیدی نکوبید که فایده‌ای ندارد

  • Reza12022
    Reza12022 | ۱ تیر ۱۳۹۹

    خیلی جالب و خیلی‌ عالی،،، امیدوارم کشور عزیزمون هم روزی به این پیشرفت ها دست پیدا کنه،،، یا خدا به امید خدا

مطالب پیشنهادی