ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

چطور در محیط کار همکار خوبی باشیم؟

منزوی بودن در محیط کار برای کمتر کسی خوشایند است به ویژه اگر دلیل آن این باشد که از سوی دیگر همکاران پذیرفته نشده‌اید. اگر احساس می کنید همکارانتان شما را در جمع خود راه ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۳ تیر ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۷

منزوی بودن در محیط کار برای کمتر کسی خوشایند است به ویژه اگر دلیل آن این باشد که از سوی دیگر همکاران پذیرفته نشده‌اید. اگر احساس می کنید همکارانتان شما را در جمع خود راه نمی‌دهند، شاید نیاز باشد برای بهبود روابطتان با آنها راهکارهایی را که در ادامه مطرح شده در پیش بگیرید.

رفتارهای آزار دهنده را ترک کنید

شاید پچ پچ کردن، برخی شوخی‌ها یا بلند حرف زدن در محل کار از نظر شما طبیعی باشد اما برای بسیاری از همکارانتان آزار دهنده است. یکی دیگر از موارد آزاردهنده در محل کار مربوط به رفتار برخی افراد در جلسات می‌شود. چند ساعت حضور در جلسه خود به اندازه کافی آزار دهنده است، بنابراین با کارهایی مثل حرف زدن مداوم با بغل دستی یا جواب دادن به تماس‌ها روی اعصاب دیگران راه نروید. به عبارت دیگر همکاران شما به گفتگوها و جلسات متمرکز، پر بازده و جالب نیاز دارند، بنابراین سعی کنید در این موارد نقش مثبت داشته باشید.

ملاقات حضوری را به ایمیل و پیام ترجیح دهید

شاید این نکته ساده به نظر برسد اما نحوه ارتباط با همکاران روی روابط شما با آنها تاثیر چشمگیری دارد. در دوران فعلی که به واسطه کرونا بسیاری دورکار شده‌اند، اغلب به جای ملاقات حضوری پیام‌ها را از طریق ایمیل و پیام‌رسان به هم منتقل می‌کنند. این در حالی است که امکان انتقال لحن در این روش‌ها بسیار محدود است و همین امر احتمال ایجاد سوءتفاهم و برداشت غلط را افزایش می‌دهد

ملاقات حضوری و تماس فیزیکی مثل دست دادن باعث ترشح هورمون «اکسی‌توسین» می‌شود که با افزایش حس اعتماد به طرف مقابل، روابط بین افراد را بهبود بخشیده و همکاری را تسهیل می‌کند. این هورمون همچنین سطح استرس را کاهش داده و قدرت یادگیری و حافظه را ارتقا می‌دهد. بنابراین سعی کنید دقایقی در روز از کامپیوتر دور شده و با همکارانتان گپی بزنید.

سخت‌تر کار کنید

الهام بخش بودن برای همکاران ساده‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. تمرکز بالای روی کارتان باعث می‌شود اطرافیان شما را الهام بخش خودشان بدانند. بر اساس تحقیقی در ژورنال «Psychonomic Bulletin & Review»، تفکر زیاد می‌تواند مسری باشد. محققان در این پژوهش برای دو نفر وظیفه‌ای کامپیوتری در نظر گرفتند که برای یکی از آن‌ها دشوارتر از دیگری بود.

پژوهشگران آزمایش خود را دوبار انجام دادند. یکبار این افراد در کنار یکدیگر و بار دوم دور از هم قرار گرفتند، اما در هر دو آزمایش مشخص شد فردی که با کار ساده‌تر روبه‌رو شده، بیش از حد معمول روی آن تمرکز کرده است. به گفته محققان، احتمالا حرکات کاربر دیگر روی این فرد تاثیر گذاشته است. با توجه به این موضوع، اگر تمرکز خود را بالا ببرید و سخت‌تر کار کنید، برای همکاران خود انگیزه ایجاد کرده‌اید و بهره‌وری افزایش پیدا خواهد کرد.

نگرشتان را عوض کنید

تفکر زیاد تنها چیزی نیست که به بقیه سرایت می‌کند، تحقیق دانشکده «Warrington College of Business» دانشگاه «فلوریدا» نشان می‌دهد که نگرش شما می‌تواند روی همکارانتان تاثیرگذار باشد. محققان در پژوهش خود سه آزمایش را انجام دادند و آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کردند. در طی این آزمایش‌ها، دانشجویان به خشونت در موقعیت‌های مختلف از خود واکنش نشان دادند که معلوم افرادی که در محیط خشن قرار دارند، با دیگران متفاوت برخورد می‌کنند.

در یکی از این آزمایش‌ها از افراد خواسته شد که در یک کلاس مذاکره به پرسشنامه‌ای درباره طرف مقابل خود پاسخ دهند. پژوهشگران به این موضوع پی بردند که افرادی که طرف مقابل خود را بی‌ادب اعلام کرده بودند، خود نیز از سوی طرف مقابل بی‌ادب خطاب شده بودند.

اگر می‌خواهید با همکاران خود ارتباط خوبی داشته باشید، به سوالات آن‌ها پاسخ کوتاه ندهید و از بدخلقی دوری کنید. بدنبال مکالمات خوب با آن‌ها باشید و اگر یک همکار رفتار خوبی با شما نداشت، سعی نکنید چنین رفتاری را به فرد دیگری منتقل کنید و با دیگران با بدی برخورد کنید.

دست از بهانه‌تراشی بردارید

اگر عادت دارید به همکاران خود بگویید به علت اینکه سرتان شلوغ بوده نتوانستید به چیزی برسید یا کاری را انجام دهید، باید بدانید که آن‌ها به احتمال زیاد حرف شما را باور نمی‌کنند. پژوهشی که توسط شرکت ارتباطات شرکتی «Havas Worldwide» صورت گرفته نشان می‌دهد که ۴۲ درصد بزرگسالان در میزان شلوغ بودن سرشان اغراق کرده‌اند. بر اساس این مطالعه، تنها یک نفر از هر سه نفر اعلام کرده که همیشه کارهای زیادی دارد و از هر ۵ نفر، ۱ نفر اعلام کرده کاری ندارد.

این تحقیق نشان می‌دهد که کارکنان درباره میزان درگیر بودن خود دروغ می‌گویند چرا که فکر می‌کنند در این صورت غیرمسئول به نظر می‌رسند. اگر در جواب تمام کارها به این موضوع اشاره کنید که بی از حد سرتان شلوغ است، همکارانتان شروع به قضاوت شما می‌کنند، بجای این کار سعی کنید به آن‌ها کمک کنید. در هیچ موقعیتی بهانه کمکی به شما نخواهد کرد

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۲۴ تیر ۱۳۹۹

    متن بدرد بخوری بود، ممنون

مطالب پیشنهادی