ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

بررسی نماد «رکیش»: آنچه باید درباره سهام شرکت کارت اعتباری ایران کیش بدانید

رکیش نام نماد شرکت کارت اعتباری ایران کیش است که در بازار دوم بورس قرار دارد و ارزش بازاری آن در مرداد ۹۹ به حدود ۵۷۰۰ میلیارد تومان رسید. در ادامه سلسله گفتارهای بررسی نمادهای ...

علی زمانی
نوشته شده توسط علی زمانی | ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰

رکیش نام نماد شرکت کارت اعتباری ایران کیش است که در بازار دوم بورس قرار دارد و ارزش بازاری آن در مرداد ۹۹ به حدود ۵۷۰۰ میلیارد تومان رسید. در ادامه سلسله گفتارهای بررسی نمادهای گروه رایانه و فعالیت‌های وابسته در بازار سرمایه کشور، امروز نگاهی داریم به تابلو و وضعیت سهم رکیش.

رکیش یکی از نمادهای گروه رایانه در بازار سرمایه کشور که هم گروهی‌های خوبی هم‌چون: مرقام، رانفور، رتاپ، آپ، سپ، تاپکیش، مفاخر، پرداخت، مداران، افرا، فن آوا، سیستم و رافزا دارد که در دیجیاتو به بررسی اجمالی این نمادها نیز پرداخته‌ایم.

شرکت کارت اعتباری ایران کیش، ایجاد و اداره شبکه‌های گسترده رایانه ای ارائه خدمات پرداخت و ارائه خدمات مربوط با استفاده از انواع سیستم‌ها و مکانیزم‌های مرتبط از جمله خرید و فروش اجاره و پشتیبانی دستگاه‌های خودپرداز و پایانه فروش و ارائه خدمات پول گذاری و پول رسانی به بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری را در دستور کار دارد.

سود و زیان رکیش در بهار ۱۳۹۹

طبق اطلاعات و صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای دوره ۳ ماهه منتهی به ۳۱ خرداد ۹۹ (حسابرسی نشده) در سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۹۹، شاهد افزایش ۱۵ درصدی درآمدهای عملیاتی ۳ ماهه ۱۳۹۹ رکیش در مقایسه با دوره مشابه (از مبلغ ۱,۱۸۸,۰۴۴ میلیون ریال به مبلغ ۱,۳۶۴,۵۶۷ میلیون ریال) هستیم. همچنین افزایش ۳۱ درصدی سود ناخالص ۳ ماهه ۱۳۹۹ در مقایسه با دوره مشابه (از مبلغ ۴۲۷,۵۷۰ میلیون ریال به مبلغ ۵۶۱,۳۰۹ میلیون ریال رسیده است) صورت گرفته است.

در این بازه زمانی، سود خالص نیز ۱۷ درصد به نسبت سال ۹۸ افزایش یافته و سود ۹۸ ریالی به ازاء هر سهم رکیش تحقق یافت.

طبق گزارش فعالیت ماهانه دوره ۱ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۰۴/۳۱ در سال مالی منتهی به: ۱۳۹۹/۱۲/۳۰، درآمد شناسایی شده طی دوره یک ماه ۱۳۹۹/۰۴/۳۱، ۱۵ درصد بالاتر از متوسط درآمد شناسایی شده  رکیش طی ۳ ماه گذشته بوده است. متوسط درآمد ماهیانه شناسایی شده رکیش طی ۴ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۰۴/۳۱ بالغ بر ۴۷۷,۰۳۸ میلیون ریال بوده، در حالی که متوسط درآمد ماهیانه شناسایی شده طی ۱۲ ماهه سال گذشته بالغ ۱۱۵,۰۶۲ میلیون ریال بوده است.

علاوه بر این، درآمد شناسایی شده این شرکت طی دوره ۱ ماهه ۱۳۹۹/۰۴/۳۱ بالغ بر ۵۲۷,۴۱۵ میلیون ریال اعلام شده و جمع درآمد شناسایی شده ۴ ماهه رکیش منتهی به ۱۳۹۹/۰۴/۳۱ بالغ بر ۱,۹۰۸,۱۵۰ میلیون ریال گزارش شد.

تاریخچه افزایش سرمایه‌های رکیش

یکی از موضوعات مهمی که سهامداران تازه وارد و قدیمی درباره یک سهم باید بدانند، تاریخچه افزایش سرمایه آن است. شرکت‌هایی که مدت زیادی از افزایش سرمایه آن‌ها گذشته است، همواره گزینه‌های خوبی برای ورود سرمایه گذاران و سهامداری بلند مدت محسوب می شود. تاریخچه افزایش سرمایه‌های رکیش به شرح زیر است.

  • ۲ آذر ۱۳۹۲- افزایش سرمایه از ۲۹۹ میلیون سهم به ۶۵۵ میلیون سهم
  • ۱۵ آذر ۱۳۹۴- افزایش سرمایه رکیش از ۶۵۵ میلیون سهم به ۱ میلیارد و ۳۱۰ میلیون سهم
  • ۲۵ مرداد ۱۳۹۶- افزایش سرمایه رکیش از ۱ میلیارد و ۳۱۰ میلیون و ۲ میلیارد سهم
  • ۲۶ اسفند ۱۳۹۷- افزایش سرمایه رکیش از ۲ میلیارد سهم  به ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون سهم

در واقع از سال ۱۳۹۲  تا سال ۱۳۹۸، شاهد تقریبا ۱۰۰۰ درصد افزایش سرمایه در کارت اعتباری ایران کیش هستیم.

ترکیب سهامداران عمده رکیش

ترکیب سهامداران عمده در یک سهم، همیشه اطلاعات خوبی از رفتار بازیگردان و پیشینه عملکردی حقوقی‌ها در هدایت یک سهم دارند. این‌که سهامدار عمده، چه سهامی در پرتفو بورسی و غیر بورسی دارد، اهمیت فوق العاده‌ای در تحلیل بنیادی کارهای بورس دارد. فهرست سهامداران عمده رکیش در تابستان سال جهش تولید به شرح زیر است:

  • شرکت سرمایه گذاری ایرانیان (سهامی خاص) دارنده ۳۱.۸ درصد سهام
  • بانک تجارت مالک ۱۶.۶۶ درصد سهام
  • شرکت سرمایه گذاری خوارزمی (سهامی عام) مالک ۱۵.۷۱ درصد سهام
  • بانک سپه مالک ۳.۹۵ درصد سهام
  • شخص حقیقی مالک ۳.۹۴ درصد سهم رکیش معادل ۱۰۳ میلیون سهم
  • صندوق بازارگردانی تجارت مالک ۲ درصد سهم
  • شرکت سهامی بیمه ایران مالک ۱.۸۳ درصد سهم
  • شرکت ایمان تجارت روشن مالک ۱.۳۱ درصد سهم

سهامدار عمده رکیش، مالک ۱۹.۵۸ درصد بیمه تجارت نو و ۵ درصد سهام شرکت داروسازی سینا است.

تابلوخوانی رکیش

موضوع تابلوخوانی سهام در بورس کم عمق ایران با سهامداران هیجانی، از مقولات مهمی است که باید به آن توجه داشت و همواره در سلسله گفتارهای بورسی دیجیاتو، خوانندگان را به آشنایی با تکنیک‌های تابلوخوانی توصیه کردیم.

چون بورس ایران با دامنه نوسان و حجم مبنا روبرو است و شناوری سهام در بورس کشور، زیاد نیست، لذا سهامدار عمده و سهامداران بالای ۱ درصد به راحتی با ایجاد صف‌های خرید و فروش صوری به منظور جمع‌کردن سهام سهام‌دار خرد و فروش در قیمت‌های بالا و کسب سود عالی از نوسان‌های کوتاه مدتی، سهامدار خرد را بازی می دهد.

عکس تابلو معاملاتی رکیش در سامانه tsetmc.com را در ابتدای مرداد مشاهده می‌کنید.

برای این‌که با رفتار سهامدار عمده در طول هفته و ماه آشنا شویم و قدرت خریدار و فروشنده را ببینیم و الگوهای تکرار شونده در یک سهم را بررسی کنیم، تابلوخوانی توصیه می‌شود.

طبق عکس بالا، رکیش دارای ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون قطعه سهم است. حجم مبنای رکیش، ۲ میلیون و ۲۶۸ هزار سهم  بوده و تنها ۱۸ درصد رکیش، شناور است. میانگین حجم ماهانه رکیش در مرداد ۹۹، به ۱۳ میلیون و۵۵۶  هزار سهم رسیده است. میزان EPS رکیش نیز ۴۴۱ و میزان P/E‌ نیز ۵۰ بود. در حالی که در مرداد ۹۹، P/E گروه رایانه به ۳۵ رسید.

قیمت هر سهم رکیش از مرداد ۹۸ تا مرداد ۹۹ از ۳۰۰ تومان به ۲۴۳۷ تومان افزایش یافته است. قیمت هر سهم رکیش در اول مرداد ۹۹ به ۲۲۰۵ تومان رسید.

رکیش
عکس سابقه معاملاتی رکیش در تیر ماه ۱۳۹۹

عکس بالا، سابقه معاملاتی رکیش را در بازه ۴ تیر ۹۹ تا ۱ مرداد ۹۹ نشان می‌دهد. همانطور که مشاهده می‌کنید، بیش‌ترین حجم معاملاتی مربوط به ۱۴ تیر ۹۹ با معامله شدن ۲۱ میلیون و ۲۵۱ هزار سهم رکیش است. روزی که سهم منفی ۵ درصد خورده است و پس از آن شاهد کنترل قیمتی سهم هستیم.

همواره افزایش حجم معاملاتی، می‌تواند نشان از پایان اصلاح و افزایش روند قیمتی سهم در میان مدت و بلند مدت باشد. مخصوصا اگر تفاوت چشمگیری با میانگین حجم  ماهانه داشته باشد. پس به جدول حجم قیمت در تابلوخوانی هم توجه کنید.

رکیش در کدال

موضوع مهمی که باید در بررسی یک نماد بورسی و فرابورسی توجه داشت، صورت های مالی و گزارش افشای اطلاعات با اهمیت و ترازنامه سالانه است که این اطلاعات در سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران (کدال) منتشر می شود. صفحه رکیش در کدال در این لینک در دسترس است.

رکیش
عکس صفحه رکیش در کدال (codal.ir)

برای اطلاع از گزارش فعالیت هیات مدیره دوره ۱۲ ماهه رکیش، زمانبندی پرداخت سود سهام رکیش، گزارش فعالیت ماهانه دوره ۱ ماهه و ۳ ماهه و ۶ ماهه رکیش و هم‌چنین صورت‌های مالی حسابرسی شده و حسابرسی نشده رکیش به این لینک بالا مراجعه کنید. تحلیل صورت های مالی و تابلوخوانی و تکنیکال، ۳ ابزار برای سرمایه گذاری محسوب می شود. سهامداری بلند مدت رکیش توصیه می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Fereydoun
    Fereydoun | ۲۱ مرداد ۱۳۹۹

    خسته شدیم خداییش! هر جا میریم حرف از بورسه!

    • علی زمانی
      علی زمانی | ۲۱ مرداد ۱۳۹۹

      خوب شما هم به جمع ۶۰ میلیون دارنده کد بورس ملحق بشو و سرمایه گذاری کن روی سهام آس. خستگی نداره!

      • نیما
        نیما | ۲۱ مرداد ۱۳۹۹

        اونم با وضع امروز بورس
        شاخص اومد زیر ۲ میلیون

  • Fereydoun
    Fereydoun | ۲۱ مرداد ۱۳۹۹

    نمیشه بیخیال بورس بشین!!!!

مطالب پیشنهادی