ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

چگونه در دوران دورکاری یک تیم قدرتمند بسازیم؟

شیوع ویروس کرونا باعث شده که بسیاری از افراد در سراسر جهان دورکار شوند که تغییراتی در نحوه انجام کارها در پی داشته است. یکی از موارد مهم در این دوران، ایجاد و رهبری یک ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۰

شیوع ویروس کرونا باعث شده که بسیاری از افراد در سراسر جهان دورکار شوند که تغییراتی در نحوه انجام کارها در پی داشته است. یکی از موارد مهم در این دوران، ایجاد و رهبری یک تیم قدرتمند است.

در حالت عادی ساخت و رهبری یک تیم کارآمد و قوی کار ساده‌ای نیست و رهبران باید از راه‌های خلاقانه‌ای برای دستیابی به این اهداف استفاده کنند که دوران کنونی و دورکاری اکثر افراد، کار دشوارتری محسوب می‌شود. برای بهبود عملکرد تیم‌ها می‌توانید اقدامات مختلفی را انجام دهید و «لینا راینهارد»، معاون مهندسی محصول کمپانی «CircleCI» در این زمینه توصیه‌هایی دارد.

راینهارد به ارتباط و همکاری برای بهبود عملکرد تیم‌ها در شرایط مختلف شامل دورکاری اشاره می‌کند و با توجه به این اصول می‌توانید استراتژی بهتری داشته باشید، با یکدیگر بهتر ارتباط برقرار کنید و در نهایت محصولات بهتری تولید کنید. در هنگام رهبری یک تیم باید از این موضوع که تمام اعضا به صورت مساوی به فرصت‌ها دسترسی دارند، اطمینان حاصل کرد و موانع را از میان برداشت.

در حالت کلی تمام افراد دارای تجربه کاری یکسان نیستند و هدف رهبر یک تیم نیز نباید این موضوع باشد و بجای این کار باید مطمئن شود که تمام افراد در یک پروژه مشارکت دارند و بهترین عملکرد خود را ارائه می‌دهند. رهبر یک تیم باید اعضا را در کنار یکدیگر نگه دارد و با ایجاد یک ساختار مناسب، امکان درخشش آن‌ها را فراهم کند. در ادامه نگاهی به توصیه‌های راینهارد برای ساخت یک تیم قدرتمند خواهیم داشت.

همکاری هدف‌دار

انسان‌ها علاوه بر اینکه می‌خواهند به اهداف بلندی دست پیدا کنند، به دنبال حفظ ارتباط با افراد نزدیک خود نیز هستند. زمانی که در کنار یکدیگر کار می‌کنیم، سیگنال‌های مختلفی مانند زبان بدن از آن‌ها دریافت می‌کنیم و می‌توانیم حس آن‌ها را تشخیص دهیم. این سیگنال‌ها در هنگام دورکاری وجود ندارند و نمی‌توانیم به موارد مختلف مانند سطح انرژی افراد پی ببریم.

به گفته راینهارد، باید به عنوان رهبر تیم هر چند وقت یکبار به صورت حضوری با تمام اعضا دیدار کرد، اما هم اکنون اکثر جلسات به صورت آنلاین برگزار می‌شوند و افراد به صورت پیکسل‌هایی در تماس‌های تصویری می‌بینیم و همین موضوع باعث می‌شود فراموش کنیم که با انسان‌ها روبه‌رو هستیم. در این دوران باید درباره خود افراد کنجکاو باشیم و ببینیم چه مواردی به آن‌ها انگیزه می‌دهد، بنابراین همکاری هدف‌دار اهمیت بالایی دارد.

بیان انتظارات

به عنوان رهبر یک تیم باید همیشه از شفاف بودن انتظارات خود مطمئن شوید و به همین علت باید هر چند وقت یکبار، برای مثال به صورت هفتگی تشکیل جلسه دهید و ارتباطات خود را با اعضای تیم حفظ کنید. این ارتباطات در تمام بخش‌ها از استخدام گرفته تا بررسی عملکرد، به شفافیت انتظارات کمک می‌کند و باعث می‌شود همه کارکنان استاندارد یکسانی داشته باشند.

تیم قدرتمند

زمانی که به دنبال رشد و بهبود عملکرد باشید، باید برای رسیدن به این استاندارد با یکدیگر ارتباط برقرار کنید. در این میان باید به اعضای تیم کمک کرد و آن‌ها نیز قدردان این کمک باشند. یکی از بهترین راه‌ها برای برقراری ارتباط با دیگران، کمک اعضا به یکدیگر از طریق نقدهای سازنده برای رشد است. چنین موضوعی در هنگام جلسات آنلاین دشوارتر است و نمی‌توانیم به راحتی با دیگران صحبت کنیم.

برای رفع چنین مشکلی باید یک نقطه شروع داشت که برای مثال راینهارد درباره بازخوردها با اعضای تیم خود صحبت می‌کند و با توجه به مواردی که در طول هفته آموخته‌اند، بازخوردهای معناداری ارائه می‌دهند.

ایجاد فضا کافی برای دیگران

به عنوان رهبر یک تیم باید فروتن باشید و سعی کنید در روز با دیگران همکاری بهتری داشته باشید. فرقی نمی‌کند با اعضای تیم به صورت حضوری یا متنی در حال گفتگو هستید، از گوشزد کردن قدرت خود به آن‌ها دوری کنید. در هنگام مکالمه به این موضوع فکر کنید که چه فضایی را اشغال کرده‌اید.

در برخی سازمان‌ها شاهد فرهنگ قهرمانی هستیم. در این فرهنگ، سازمان به افراد بااستعداد که همواره عملکرد بالایی دارند، جایزه می‌دهد که می‌تواند ارتقای شغلی باشد. این افراد برای دستیابی به اهداف، به خود و دیگران فشار زیادی وارد می‌کنند که به گفته راینهارد اثرات مخربی روی اعضای تیم و خود سازمان‌ها دارد.

تیم قدرتمند

این فرهنگ در کارهایی که انجام آن‌ها دیده نمی‌شود مانند دورکاری، فراگیرتر است. برخی کارها را نمی‌توان به تنهایی انجام داد و نیاز به حمایت و همکاری اعضای تیم دارد، با این حال تلاش‌های آن‌ها در پس زمینه به چشم نمی‌آید. فرهنگ قهرمانی باعث تضعیف تیم‌ها می‌شود و همچنین فشار زیادی به افرادی وارد می‌کند چرا که فکر می‌کنند تنها آن‌ها قادر به حل مشکلات هستند. با توجه به این موارد، باید فضای کافی در اختیار تمام اعضای تیم قرار داد و از فشار اضافه روی آن‌ها جلوگیری کرد.

بهبود تیم بطور مداوم

یکی از مهمترین اقدامات برای ساخت یک تیم قدرتمند، پایداری و استمرار است. ساخت یک تیم عالی نیازمند کار زیادی است و هیچ وقت این فرایند به پایان نمی‌رسد. ما باید بطور مدام رشد و تغییر کنیم. ساخت تیم یک فرایند روزانه است و به همین دلیل باید به ارتباط خود ادامه دهید و همکاری سازنده با تمام اعضای تیم داشته باشید. هر روز برای قدرتمندتر کردن اعضای تیم خود تلاش کنید، حتی اگر به صورت آنلاین مجبور به انجام چنین کاری شوید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی