ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

محققان رکورد نرخ انتقال داده با فییر نوری را شکستند: ۱۷۸ ترابیت در ثانیه

محققان و متخصصان شبکه دانشگاه لندن موفق شدند به خوبی تقویت کننده‌های انتقال داده از طریق فیبر نوری تک کاناله و تک هسته‌ای جدیدی را مورد آزمایش قرار داده و در طی مسافت ۴۰ کیلومتر ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

محققان و متخصصان شبکه دانشگاه لندن موفق شدند به خوبی تقویت کننده‌های انتقال داده از طریق فیبر نوری تک کاناله و تک هسته‌ای جدیدی را مورد آزمایش قرار داده و در طی مسافت ۴۰ کیلومتر به رکورد سرعت ۱۷۸.۰۸ ترابیت بر ثانیه دست یابند.

بر اساس این گزارش، حداکثر نرخ انتقال داده از یک فیبر نوری تک کاناله مبتنی بر ترکیبی از پهنای باند سیگنال و نرخ نویز در سیگنال بدون در نظر داشتن طول موج خواهد بود. کارشناسان سال‌های زیادی است در تلاش هستند مرزهای عملکرد کابل‌های فیبر نوری را جابجا کنند و حالا محققین دانشگاه لندن موفق شده‌اند تقویت کننده‌هایی کارا را جای‌گذاری کنند که به هیچ عنوان فاصله‌ای بین باندهای گوناگون ایجاد نکرده و سرعت را ارتقا می‌بخشد.

برای این منظور کارشناسان از کابل فیبر نوری تک کاناله و تک هسته‌ای با پنجره انتقال باند عریض ۱۶.۸۳ تراهرتزی، و همچنین ترفند پردازش سیگنال دیجیتالی (DSP) استفاده کردند؛ رکورد قبلی برای مسافت ۴۰ کیلومتر سرعت ۱۵۰.۳ ترابایت بر ثانیه بود و حالا شاهد ثبت رکورد جدید ۱۷۸.۰۸ ترابیت بر ثانیه‌ای هستیم.

دکتر «لیدیا گلدینو» هدایت‌کننده اصلی این پروژه می‌گوید آنها موفق شده‌اند به بالاترین پهنای باند ممکن که تاکنون در اینترنت وجود داشته دست یابند. «به نظر من فایده اجتماعی این دستاورد واضح است. اینترنت سریع برای همه و در نتیجه اقتصادی بهتر. این موضوع خیلی مهم است چرا که ترافیک اینترنت و انتقال داده‌ها طی ده سال اخیر با رشد بسیار زیادی همراه بوده، و ما عملا به محدودیت‌های نظری رسیده‌ایم».

بدون شک به این زودی‌ها چنین سرعتی وارد مرحله بهره برداری عمومی و مصارف خانگی نخواهد شد، اما قطعا دستیابی به آن نوید آینده‌ای پرسرعت‌تر از همیشه را می‌دهد. در فاز نسخت ارتباطات بین‌المللی و شبکه‌های مبتنی بر فیبر نوری درون کشوری ارتقای چشم‌گیری خواهد یافت و این موضوع باعث پایداری بیشتر اینترنت و سرعت و ظرفیت بهتر آن خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • s.s.b
    s.s.b | ۲۶ مرداد ۱۳۹۹

    اینکه فرق زیادی نکرد اگه به همین منوال پیش بره همه مهاجرت میکنند به اینترنت ماهواره ای(استار لینک یا اینترنت امازون ) خیلی شرکتهت ضرر میکنند اگه تلاش لازم انجام بشه میتونند رقابت کنند (فکرتونو ببرین خارج از ایران)

  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۲۵ مرداد ۱۳۹۹

    چرا منبعو نزدین؟جدای از ترجمه داغون ک نیازه یبار دیگ منبع خونده بشه،از کجا بفهمیم سرعت ترابایت بوده یا ترابیت؟مرزای نگارش مقاله رو کیلومترها جابه جا کردین ://

مطالب پیشنهادی