ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ساخت ژنراتور پوشیدنی که از جریان باد ناشی از راه رفتن برق تولید می‌کند

محققان ژنراتور قابل حملی ساخته‌اند که از جریان باد ناشی از راه رفتن برق تولید می‌کند. به گفته محققان این وسیله برای تأمین برق لامپ‌های LED و برخی سنسورها کاربردی خواهد بود. به گفته محققان ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۷ مهر ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰

محققان ژنراتور قابل حملی ساخته‌اند که از جریان باد ناشی از راه رفتن برق تولید می‌کند. به گفته محققان این وسیله برای تأمین برق لامپ‌های LED و برخی سنسورها کاربردی خواهد بود.

به گفته محققان این ژنراتور پوشیدنی جدید با هزینه پایین از نسیمی که حین یک راه رفتن ساده ایجاد می‌شود، برق مورد نیاز برای روشن کردن لامپ‌های LED کوچک و سنسورها را تأمین می‌کند.

این وسیله با اینکه از باد برق تولید می‌کند اما در حقیقت یک توربین بادی نیست و جمع‌آوری انرژی را به جای چرخش از طریق «اثر برق مالشی» (Triboelectric Effect) انجام می‌دهد. درون تیوب این دستگاه دو نوار پلاستیکی قرار گرفته که پس از ورود هوا با یکدیگر برخورد کرده و انرژی را تولید و ذخیره می‌کنند.

به گفته محققان این وسیله با ورزش بادهای ملایم با سرعت ۵.۸ کیلومتر بر ساعت نیز به کار افتاده و آزمایش‌های آن امیدوارکننده بوده است. البته این وسیله در بادهایی با سرعت ۱۴.۳ تا ۲۸.۸ کیلومتر بر ساعت حداکثر کارایی خود را نشان می‌دهد و بنابراین برای تولید برق حین دوچرخه‌سواری کاربردی خواهد بود.

محققان رانندمان تبدیل انرژی بادی به الکتریسیته این وسیله را ۳.۲۳ درصد اعلام کرده‌اند که بالاتر از دستگاه‌های تولید برق مشابه بوده ولی همچنان بسیار کمتر از ژنراتورهای اختصاصی تولید برق است. این وسیله برای تأمین برق دستگاه‌های کوچک مناسب خواهد بود و نسخه نهایی آن توانایی تولید برق با ولتاژ ۱۷۵ ولت را دارد که برای روشن کردن ۱۰۰ لامپ LED یا به کار انداختن سنسورهای کوچک اندازه گیری دمای هوا کافی خواهد بود.

محققان امیدوارند با مقیاس‌پذیری این وسیله امکان تولید ۱۰۰۰ وات برق را فراهم کرده و آن را به رقیبی برای توربین‌های بادی سنتی تبدیل کنند. به گفته آن‌ها می‌توان در مکان‌هایی مثل پشت بام خانه‌ها یا مناطق کوهستانی که امکان نصب توربین بادی وجود ندارد، از این ژنراتور کوچک برای تولید پایدار برق استفاده کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • mamad r€Za
    mamad r€Za | ۷ مهر ۱۳۹۹

    درضمن بابت ویدیو ممنون،خیلی فهمیدیم???

  • mamad r€Za
    mamad r€Za | ۷ مهر ۱۳۹۹

    جلل خالق...دهنم بسته نمیشه?

مطالب پیشنهادی