ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

قطر کهکشان راه شیری
علمی

دانشمندان میزان کل ماده موجود در جهان را برآورد کردند

دانشمندان با استفاده از روشی  جدید مقدار کل ماده موجود در جهان را تخمین زدند. تیم تحقیقاتی با محاسبه جرم صدها خوشه کهکشانی توانستند برآوردی دقیق‌تر از مقدار ماده جهان را ارائه بدهند. هر آنچه ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۸ مهر ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۰

دانشمندان با استفاده از روشی  جدید مقدار کل ماده موجود در جهان را تخمین زدند. تیم تحقیقاتی با محاسبه جرم صدها خوشه کهکشانی توانستند برآوردی دقیق‌تر از مقدار ماده جهان را ارائه بدهند.

هر آنچه در زندگی روزمره و پیرامون خودمان می‌بینیم، در واقع بخش کوچکی از کیهان را تشکیل می‌دهند. مطالعات قبلی انجام شده در سال 2013 نشان می‌دهد که کل جرم - انرژی موجود شناخته شده جهان شامل 4.9 درصد ماده معمولی، 26.8 ماده تاریک و 68.3 انرژی تاریک تشکیل شده است.

در واقع ماده تاریک، 26.8 درصد کل ماده موجود در جهان را تشکیل می‌دهد. انرژی تاریک و ماده تاریک نیز روی هم رفته 95.1 درصد محتویات جهان را تشکیل می‌دهند.

محاسبات جدید توسط تیمی از دانشمندان و به رهبری دانشگاه کالیفرنیا انجام شده است. براساس این پژوهش، ماده حدود 31.5 درصد از کل محتوای جهان را تشکیل می‌دهد. 68.5 درصد باقیمانده انرژی تاریک است، نیروی مرموزی که به نظر می‌رسد به انبساط جهان شتاب می‌دهد. یکی از پژوهشگران این تحقیق، « محمد عبدالله» معتقد است:

«برای درک این میزان ماده باید بگوییم اگر تمام مواد موجود در جهان به‌صورت مساوی در فضا پخش شوند، این مقدار برابر چگالی جرمی متوسط ​شش اتم هیدروژن در هر متر مکعب خواهد بود. با این وجود، از آنجایی که می‌دانیم 80 درصد ماده در واقع ماده تاریک است، بیشتر این مواد از اتم‌های هیدروژن تشکیل نمی‌شوند بلکه از نوعی ماده تشکیل شده‌اند که کیهان شناسان هنوز آن را نشناخته‌اند.»

محققان برای رسیدن به چنین نتایجی از ابزار جدیدی به نام «GalWeight» استفاده کرده‌اند. با کمک ابزار جدید توانستند جرم خوشه‌ کهکشان‌ها را با کمک اندازه‌گیری مدارهای کهکشان‌ به‌صورت جداگانه محاسبه کنند. در نتیجه توانستند با شرایط شبیه‌سازی شده، محتمل‌ترین مقدار ماده موجود در جهان را برآورد کنند.

براساس اعلام محققان، آنها موفق شده‌‌اند یکی از دقیق ترین اندازه‌گیری‌ها را با استفاده از تکنیک خوشه کهکشان به انجام برسانند. شاید این اطلاعات برای همه مردم جالب و مهم نباشد، اما درک و شناخت بیشتر جهان، می‌تواند به انسان‌‌ها کمک کند تا رازهای ماده تاریک و انرژی تاریک را کشف کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Salar
    Salar | ۹ مهر ۱۳۹۹

    مطالب شما چرا لینک درست و حسابی به منبع نداره؟

    • Salar
      Salar | ۹ مهر ۱۳۹۹

      جهت اطلاع، لینک منبع پایین آخر مقاله قرار میدن.

  • afg
    afg | ۸ مهر ۱۳۹۹

    ?

مطالب پیشنهادی