ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

شرکت IonQ خبر از ساخت قدرتمندترین کامپیوتر کوانتومی جهان داد

استارتاپ IonQ که در حوزه پردازش کوانتومی فعالیت دارد اخیرا خبر از ساخت یک کامپیوتر کوانتومی جدید داده که به گفته خودش شامل «۳۲ کیوبیت بی‌نقص با خطای پایین» می‌شود. با استفاده از بنچمارک کوانتومی ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۱ مهر ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۰

استارتاپ IonQ که در حوزه پردازش کوانتومی فعالیت دارد اخیرا خبر از ساخت یک کامپیوتر کوانتومی جدید داده که به گفته خودش شامل «۳۲ کیوبیت بی‌نقص با خطای پایین» می‌شود. با استفاده از بنچمارک کوانتومی شرکت IBM، استارتاپ IonQ انتظار دارد قادر به دستیابی به حجم کوانتومی ۴۰۰۰۰۰۰ باشد. این یعنی مهندسین IonQ توانسته‌اند به رقمی بالاتر از کامپیوتر جدید خود IBM دست پیدا کنند که ادعایی بسیار شگفت‌انگیز محسوب می‌شود. اگر این موضوع صحبت داشته باشد، استارتاپ مورد اشاره توانسته قدرتمندترین کامپیوتر کوانتومی جهان را بسازد.

IonQ پیشتر هیچوقت از این معیار استفاده نکرده بود. سخنگوی شرکت می‌گوید که لزوما عقیده ندارد حجم کوانتومی بهترین معیار برای تعیین قدرت کامپیوتر باشد، اما از آن‌جایی که دیگر فعالان صنعت به استفاده از آن روی آورده‌اند، IonQ تصمیم به انتشار عدد بنچمارک خود گرفته است. کمپانی مورد اشاره این بحث را پیش می‌کشد که توانسته به هماندهی ۹۹.۹ درصدی میان کیوبیت‌ها برسد و همین، عامل این دستاورد بزرگ بوده است.

پیتر چپمن، مدیرعامل IonQ می‌گوید: «در تنها یک نسل سخت‌افزاری، ما از ۱۱ کیوبیت به ۳۲ کیوبیت رسیدیم و مهم‌تر از آن، هماندهی لازم برای استفاده از تمام ۳۲ کیوبیت‌ها را بهبود دادیم. بسته به موارد نیاز، مشتریان ممکن است بین ۸۰ الی ۱۵۰ کیوبیت با هماندهی بالا و همینطور دریچه‌های منطقی برای استفاده از مزایای کوانتومی لازم داشته باشند. هدف ما اینست که هر سال، تعداد کیوبیت‌ها را دو برابر کنم. در حالی که دو نسل سخت‌افزار همین حالا در دست توسعه است، کمپانی‌هایی که با کوانتوم کار نمی‌کنند در خطر عقب ماندن هستند».

لازم به اشاره است که رویکرد IonQ در گیر انداختن یون، بسیار متفاوت از رویکرد IBM است که تکنیک‌هایی دیگر را به کار می‌گیرد. همین موضوع باعث می‌شود که مقایسه شمار خالص کیوبیت‌ها در کامپیوترهای شرکت‌های مختلف، کار آسانی نباشد. اما معیار حجم کوانتومی به وجود آمده تا مقایسه این سیستم‌ها را تسهیل کند.

کریس مونرو، هم‌موسس و محقق ارشد IonQ نیز می‌گوید: «سیستم جدیدی که امروز راه‌اندازی می‌کنیم، قادر به انجام کارهایی است که هیچ کامپیوتر کوانتومی دیگری نتوانسته عملی کند. و حتی از این مهم‌تر، ما می‌دانیم که چطور به قدرتمندتر کردن این سیستم‌ها در آینده ادامه دهیم. با سیستم جدید IonQ، انتظار داریم قادر به رمزنگاری کیوبیت‌های بیشتر برای تحمل خطا باشیم».

با استفاده از تکنیک‌های اصلاح خطای جدید، IonQ باور دارد که تنها با استفاده از ۱۳ کیوبیت می‌توان یک کیوبیت منطقی و «تقریبا بی‌نقص» ساخت.

سیستم جدید IonQ قرار است فعلا به صورت آزمایشی در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد و باید دید که آیا نخستین کاربران، ادعای کمپانی سازنده را تایید می‌کنند یا خیر. با توجه به دستاوردی که IonQ ادعایش را می‌کند، طبیعی است که جامعه پردازش کوانتومی اندکی به کار آن‌ها تردید داشته باشد. بعد از این فاز نیز IonQ می‌خواهد کامپیوتر خود را از طریق سرویس Braket آمازون و همینطور کوانتوم ابری آژور مایکروسافت، در اختیار سایر مشتریان قرار دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی