ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

رکوردهای جدید قیمت در بازار خودرو شکسته شد؛ سرنوشت قیمت‌ها در گرو انتخابات آمریکا

تغییرات قیمت خودرو در بازار روزانه شده است و وعده و وعیدهای اهالی صنعت خودرو در مورد افزایش تیراژ تولید و کاهش نوسانات قیمت ها بعد از برگزاری قرعه کشی و ...نیز به کلی نتیجه ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۲۱ مهر ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۰

تغییرات قیمت خودرو در بازار روزانه شده است و وعده و وعیدهای اهالی صنعت خودرو در مورد افزایش تیراژ تولید و کاهش نوسانات قیمت ها بعد از برگزاری قرعه کشی و ...نیز به کلی نتیجه ای در بر نداشته است.

باید گفت که بخش زیادی از نوسان قیمت این روزها از افزایش لحظه ای نرخ ارز نشات می گیرد و بخش دیگری نیز ناشی از نوسانات بورس در چند هفته اخیر است که باعث خروج بخشی از سرمایه ها از بورس و ورود این بخش به بازار خودرو شده است.

ماحصل این ماجرا، افزایش نزدیک به صد در صدی قیمت خودروهای کف بازار نظیر پراید در چند ماه اخیر بوده است به نوعی که حالا صحبت از پراید یکصد و شصت میلیون تومانی چندان عجیب به نظر نمی رسد، خودرو های سابقا ارزان قیمتی نظیر تیبا، تیبا 2، ساینا، کوییک و پژو 206 تیپ دو هم حالا به ارابه های گران قیمتی تبدیل شده اند که برای خریدشان باید بین 160 تا 220 میلیون تومان پس انداز را ندید گرفت.

افزایش قیمت خودرو

افزایش قیمت پژو 206 تیپ 5 به حدود 300 میلیون تومان و 430 میلیون شدن خودرو مشابه آن (پژو 207 دنده ای) از دیگر عجایب بازار ماتم گرفته این روزهای خودرو کشور است که البته شگفتی های دیگری نظیر گذر قیمت رنو ساندرو اتوماتیک از مرز 600 میلیون را نیز شامل می شود.

این درحالیست که به لطف حذف قیمت ها از روی وب سایت های خرید و فروش خودرو، دلالی به شدت رونق گرفته و حتی عده زیادی از واسطه گران محترم دست به بازسازی و نوسازی خودروهای کارکرده می زنند تا بتوانند خودرو مذکور را با قیمت بالاتری به مشتری نگون بخت بفروشند.

افزایش قیمت خودرو

این امر سابق براین از نظر اقتصادی توجیهی نداشت، چرا که با مشخص بودن قیمت هر خودرو، عملا فضایی برای ورود واسطه گران ایجاد نمی شد اما حالا شرایط به گونه ای تغییر کرده که قیمت تمامی خودروها عملا نامشخص است و هر فردی می تواند خودرو به ظاهر تمیز خود را با قیمتی بیش از ارزش واقعی مدل های مشابه برای فروش عرضه نماید.

در چنین شرایطی هنوز افزایش قیمت ارز به عنوان محرک اصلی بازار خودرو به 1000 درصد (ده برابر) نرسیده است اما خودروهایی مانند مزدا 3 عملا افزایش قیمتی 13 برابری را به خود دیده و با رقمی بیش از 1.3 میلیارد تومان آگهی می شود. این درحالیست که قیمت پراید به عنوان ارزان ترین خودرو بازار در حدود 8 برابر شده است و هنوز تا رسیدن به سطوح قیمتی مشابه با تورم ارزی فاصله دارند.

سبقت قیمت‌ خودرو از نرخ دلار؛ نگاهی به روند افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو طی 3 سال اخیر

البته افزایش قیمت روزانه خودرو تنها چالش وانفسای این روزهای حمل و نقل نیست، بلکه عملا نرخ بیمه نامه های بدنه نیز از تورم جا مانده است و با وقوع هر آسیب دیدگی، مالکین خودرو محتمل خسارات فراوانی می شوند.

از طرف دیگر نرخ قطعات یدکی نیز در مورد اکثر خودروها به مراتب بیش از نرخ رسمی ارز افزایش یافته و در مورد بسیاری از خودروها رفته رفته کمبود قطعات یدکی به مساله ای نگران کننده بدل شده است. این موضوع به خصوص در مورد خودروهای مونتاژی، چینی و مدل های وارداتی پا به سن گذاشته، به نوعی گریبان مالکین را گرفته و ایشان را در تعمیر و نگهداری از خودرو خود با چالش های فراوانی مواجه ساخته است.

کور سوی امید به توقف روند افزایش قیمت ها

به طور کلی به جز افزایش نرخ ارز و ریزش بورس، کسری بودجه دولتی نیز می تواند زمینه ساز تورم در کشور و افزایش قیمت ها تلقی شود و متاسفانه کارشناسان اقتصادی یکی از عوامل زمینه ای برای تورم های اخیر را همین مساله کسری بودجه قلمداد می کنند که البته در کشورمان موضوع تازه ای نیست و عملا هر ساله تکرار می شود.

با این حال توقف روند افزایش نرخ ارز یا حتی کاهشی شدن ارز ناشی از وقایع انتخاباتی در آمریکا یا بازگشت بورس به مدار صعودی می تواند تا حدی آهنگ افزایش قیمت در بازار خودرو را کاهش دهد. مسلما این دو عامل در صورت همراه شدن با افزایش تیراژ خودروسازان، زمینه کاهش التهاب در بازار را فراهم خواهند کرد اما آنطور که از شواهد مشخص است حداقل تا مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا، سمت و سوی بازار خودرو در مسیر افزایش نرخ ها خواهد بود و پس از مشخص شدن شرایط و در صورت کنار رفتن ترامپ، نیز بعید نیست تا رکودی سنگین بر بازارهای کشور حکم فرما شود.

از این رو باید گفت که علی الظاهر با چند هفته سرنوشت ساز در بازار خودرو طرف هستیم و وعده های تازه مجلس نشینان برای کاهش التهابات بازار ظرف سه هفته آینده نیز ، دست بر قضا کاملا با سر رسیدن موعد انتخابات آمریکا هم پوشانی دارد و از این رو شاید با عرضه خودرو در بورس (در صورت همزمانی با پایان دوران ریاست جهوری ترامپ)، ممکن است تا برای چند هفته شرایط تازه ای در بازار خودرو کشور حکم فرما شود .

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • zitanix
    zitanix | ۲۲ مهر ۱۳۹۹

    بورس ورود ادم های غیر حرفه‌ای و باز هم بورس و بورس عامل تمامی بدبختی‌های اقتصادی اخیر هست

    • patrik
      patrik | ۲۲ مهر ۱۳۹۹

      چه ربطی داره؟ الان بورس امریکا مسئول گرون شدن یه مدل ماشین فورد ه؟ بورس خودش معلول تورمه، نه عامل.

    • porsesh
      porsesh | ۲۲ مهر ۱۳۹۹

      تصور نکن حرف بزن. تحقیق کن، فکر کن. چند منبع بخون. نه چند خبر رسانه‌ای و بیا بگو بورس عامل تورم هست. بورس خودش یه بنگاه اقتصادی هست.

  • Mohammad Amin
    Mohammad Amin | ۲۲ مهر ۱۳۹۹

    ضحاک مار به دوش که مغز جوان ها خوراکش بود الان دوباره زنده شده مغز مارو درگیر جنسای آشغالشون کردن و بجای اینکه جونامون درگیر علم و دانش باشن درگیر جزئیات زندگی شدن و امیدوارم کاوه های آهنگر زودتر بیدار بشن ، ظلمی که از داخل میشه خیلی بیشتر از ظلمیه که دیگران میکنن ، و باز هم تو این عصر که همه با لبخند سر میبرند مثل ژاپنی ها مثل انسان های نخستین شعار مرگ بر آمریکا سر میدیم و فکر میکنیم آمریکارو تحقیر میکنیم در صورتی که در تمام رسانه های دنیا مورد تحقیر قرار گرفتیم

  • Ahmadreza8
    Ahmadreza8 | ۲۲ مهر ۱۳۹۹

    سلام، صبح بخیر ایران

  • linkin park
    linkin park | ۲۲ مهر ۱۳۹۹

    آقا مملکت دست ایرانیان نیست، بلکه دست چین و شوروی و انگلیسه اون هم از زمان جنگ جهانی دوم. آمریکا اگر با ایران دشمنه فقط به خاطر اینه که سرش کلاه رفته که چرا مثل شوروی و انگلیس و چین نتونسته این آب و خاک رو بچاپه...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی