ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

پنج روش برای افزایش اعتماد به نفس در ارائه مطالب و سخنرانی

شاید در کنارتان فردی متخصص باشید که طرح‌ها یا نتایج ممتازی برای ارائه دارید اما اگر اعتماد به نفش کافی برای بیان آن را نداشته باشید؛ کسی به آن توجه نخواهد کرد. در این مقاله ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۹ آذر ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۰

شاید در کنارتان فردی متخصص باشید که طرح‌ها یا نتایج ممتازی برای ارائه دارید اما اگر اعتماد به نفش کافی برای بیان آن را نداشته باشید؛ کسی به آن توجه نخواهد کرد.

در این مقاله 5 راهکار کلیدی و مهم برای افزایش اعتماد به نفس ارائه شده است تا بتوانید به راحتی در جلوی جمع و در جلسات کاری حضور پیدا کنید و ایده‌های خود را با اقتدار به بقیه منتقل کنید.

چه فایده‌ای دارد اگر بهترین ایده‌ها و نظرات را داشته باشید ولی نتوانید آن را به شکل درستی در جلسات کاری مطرح کنید. اگر ضعف اعتماد به نغس مانع درخشش شما در محیط کار می‌شود باید کاری برای برطرف کردن آن انجام دهید.

به عنوان مدیر یا کارمند یک مجموعه کاری باید بتوانید با در تماس‌های تلفنی یا جلسات حضوری و آنلاین، شایستگی‌های خود را به نمایش بگذارید. چه باور داشته باشیم و چه انکار کنیم، دیگران ما را از روی نحوه صحبت کردن، لباس پوشیدن و تسلط‌مان در ارائه محتوا در جلسات کاری قضاوت می‌کنند.

به راحتی می‌توانید کنترل اوضاع را در دست بگیرید و حتی اگر همکاران یا سایر مدیران در مورد شما قضاوت می‌کنند، این قضاوت‌ها را جهت بدهید.

از بقیه خوش‌پوش‌تر باشید

برای شرکت در جلسات کاری سعی کنید پوشش مناسبی داشته باشید و 25 درصد از بقیه حضار خوش پوش‌تر در جلسه حضور پیدا کنید. «مت اورسمن» مدرس دوره‌های مدیریت و رهبری از دانشگاه «جان هاپکینز» معتقد است همه چیز از نحوه لباس پوشیدن ما آغاز می‌‌شود. اگر مدیر مجموعه‌ای هستید، پوشش شما باید از بقیه کارمندان بهتر و مناسب‌تر باشد. این کار به افزایش اعتماد به نفس شما کمک می‌‌کند.

متناسب با محیط کار لباس بپوشید؛ اما خوش‌ پوش‌تر از بقیه باشید. «جیمز سیترین» که خودش مدیرعامل یکی از شرکت‌های بزرگ است، می‌گوید سالی یک یا دو بار به سراغ کمد لباس‌هایتان بروید و لباس‌های جدیدتری را جایگزین قدیمی‌ها کنید. کفش‌های جدید با مدل‌های به روزتر را به جای کفش‌های کهنه بپوشید.

سرعت بیان خودتان را اصلاح کنید

یکی دیگر از عواملی که باعث می‌شود بتوانید به مدیر یا کارمندی موفق در جلسات کاری تبدیل شوید، تغییر سرعت بیان است. شاید نتوانیم صدای خودمان را تغییر دهیم؛ اما امکان کنترل سرعت بیان در دست خودمان است.

شمرده و با دقت صحبت کنید. گاهی لازم است سرعت بیان را کمتر کنید. اگر جلسات به صورت آنلاین برگزار می‌شود یا قرار است اطلاعاتی را به صورت فایل صوتی در اختیار همکاران خود قرار دهید، در ادای کلمات عجله نکنید. با دقت و آرامش کامل صحبت کنید.

خیلی سریع صحبت کردن باعث می‌شود حین بیان موضوعات نفس کم بیاورید و به اعتبار شما آسیب می‌رساند. با توجه به شرایط و موضوعاتی که می‌‌خواهید درمورد آن صحبت کنید، سرعت بیان خود را تنظیم کنید. در هر حال برای صحبت کردن عجله نکنید.

اگر در هر دقیقه 150 کلمه بیان کنید، سرعت معقولی است. «برایان استیونسون» وکیل مدافع حقوق بشر در سخنرانی  TED یکی از رازهای موفقیت خود را بیان 190 کلمه در دقیقه مطرح کرد. این سرعت بیان برای سخنرانی انگیزشی سرعت مناسبی است ولی برای جلسات کاری توصیه نمی‌شود.

از بیان جملات طولانی خودداری کنید

به جای بیان جملات طولانی، کوتاه، مختصر و مفید صحبت کنید. از کلمات ساده استفاده کنید. جملات طولانی، پیچیده و اصطلاحات سردرگم کننده به اعتبار شما صدمه می‌زند.

سعی کنید ایده‌های پیچیده را به زبان ساده مطرح کنید. هر چقدر ساده‌تر و قابل فهم‌تر موضوعات را بیان کنید، دیگران راحت‌تر متوجه نظرات شما می‌شوند. سعی کنید از کلماتی که برای بقیه مفهوم نیست، استفاده نکنید.

سطح متوسط  استرس به موفقیت شما کمک می‌کند

دانشمندان علوم مغز و اعصاب معتقد هستند که سطح متوسط استرس می‌تواند بازدهی خوبی برای موفق شدن داشته باشد. استرس بیش از حد ضربه زننده است؛ اما استرس معمولی باعث می‌شود موفق‌تر در جمع حاضر شوید.

اگر استرس زیادی دارید، قبل از حضور جلوی جمع از چند نفر از دوستان یا همکاران خود بخواهید که شنونده صحبت‌های شما باشند. تمرین کردن جلوی آینه نمی‌تواند به کاهش شدید استرس کمک کند. به همین دلیل باید در فضایی واقعی و در مقابل چند نفر تمرین کنید.

شبیه سازی شرایط به شما در کاهش استرس کمک می‌کند.

زبان بدن اهمیت دارد

مطالعات نشان می‌دهد که حرکات دست، صورت و ژست بدن می‌تواند تاثیر زیادی در بیان موضوعات داشته باشد. هیچ وقت در حین صحبت کردن دستان خودتان را در جیبتان قرار ندهید. سعی کنید اطلاعات خود را در مورد زبان بدن افزایش دهید.

حالت بسته به خود نگیرید. اگر ژست خوبی برای صحبت در جمع داشته باشید، به افزایش اعتماد به نفس‌تان کمک می‌‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی