ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ایمپلنت مغزی جدید کنترل همزمان دو دست مصنوعی را ممکن کرد [تماشا کنید]

مردی مبتلا به فلج چهار اندام با استفاده از ایمپلنت مغزی جدید توانست دو دست مصنوعی را به طور همزمان کنترل کند. محققان آزمایشگاه فیزیک کاربردی و دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز با انجام عمل ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۳۰ آذر ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۹

مردی مبتلا به فلج چهار اندام با استفاده از ایمپلنت مغزی جدید توانست دو دست مصنوعی را به طور همزمان کنترل کند.

محققان آزمایشگاه فیزیک کاربردی و دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز با انجام عمل جراحی ۱۰ ساعته شش الکترود را درون مغز مردی مبتلا به معلولیت چهار عضو قرار دادند. این عمل جراحی سبب بهبود حس در دستان این مرد شد و به وی توانایی کنترل دستان مصنوعی با استفاده از ذهن و انجام کارهایی مثل غذا خوردن را داد. او در ویدیوی زیر با دست چپ غذا را خرد کرده و با دست راست آنها را می‌خورد:

محققان می‌گویند بیشتر تحقیقاتی که تاکنون در رابطه با فناوری واسط مغز و رایانه (BCI) انجام شده‌اند، تنها بر یک دست و کنترل آن با استفاده از یک نیمکره مغز تمرکز کرده‌اند. به گفته آنها کنترل همزمان دو دست مصنوعی با استفاده از واسط مغز و رایانه مشکل است چون باید مجموع داده‌های متغیر دو دست را اندازه گیری کرد که بسیار پیچیده توصیف شده است.

این رابط انسان و رایانه با استفاده از یک سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی فرآیند کنترل رباتیک را خودکار می‌کند. هدف محققان از توسعه این فناوری ترکیب سیگنال‌های واسط مغز و رایانه با ربات و هوش مصنوعی بوده تا کاربر بر جزئیات عمل مثل انتخاب اجسام، محل قرار دادن غذای خرد شده و غیره تمرکز کرده و پس از تصمیم گیری کنترل را به هوش مصنوعی بسپارد.

محققان می‌خواهند با ارتقا توانمندی‌های این سیستم انجام فعالیت‌های بیشتر و همچنین بازخوردهای لمسی بیشتر را امکان پذیر کنند. «Francesco Tenore»، مهندس برق از آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جان هاپکینز می‌گوید: «می‌خواهیم کاری کنیم تا کاربر برای آگاهی از انجام موفقیت آمیز یک کار تماماً به قدرت بینایی وابسته نباشد، درست مثل وقتی که افراد بدون معلولیت می‌توانند بدون نگاه کردن به کفش از بسته شدن بندها مطمئن شوند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی