ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تصاویر منتخب از مهمترین وقایع سال ۲۰۲۰ از دید ماهواره‌‌های فضایی

۲۰۲۰ سالی پر رویدادهای تلخ بود که در راس آنها شیوع کرونا قرار داد. ماهواره‌هایی که به دور زمین در گردش هستند، تصاویری از این رویدادها ثبت کرده‌اند که تا سال‌ها در حافظه تاریخ باقی ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۸ دی ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۰

۲۰۲۰ سالی پر رویدادهای تلخ بود که در راس آنها شیوع کرونا قرار داد. ماهواره‌هایی که به دور زمین در گردش هستند، تصاویری از این رویدادها ثبت کرده‌اند که تا سال‌ها در حافظه تاریخ باقی خواهند ماند.

از بین تصاویر ماهواره‌ای، 21 تصویر مربوط به رویدادهای مهم امسال به اشتراک گذاشته شده که دیدن آنها، وقایع خاص سالی که روزهای پایانی آن را سپری می‌کنیم، یادآوری می‌‌کند. سال 2020، سالی پر از حوادث و وقایع خاص بود. ماهواره‌ها تنها گوشه‌ای از این رویدادها را ثبت و ضبط کرده‌اند.

در همان ابتدای سال 2020، جنگل‌های شرق استرالیا در آتش سوختند و شعله‌ها و دود ناشی از آن سر به فلک کشید. در این آتش سوزی گسترده 46 میلیون هکتار مراتع منطقه سوخت.

هنوز آتش شعله ور شده فروکش نکرده بود که صحبت از فاجعه دیگری در ووهان چین مطرح شد که مردم سراسر جهان را درگیر کرد. ویروس عالم گیر کرونا باعث شد، به سرعت و در عرض کمتر از ده روز بیمارستانی در ووهان برای رسیدگی به بیماران مبتلا به کرونا برپا شود. تصویر دیدنی دیگری که ازطریق ماهواره گرفته شده، قبل و بعد از تجهیز این منطقه در ووهان چین به بیمارستان را نشان می‌دهد.

همه گیری کرونا مشکلات بسیاری را در سراسر جهان به دنبال داشت. بسیاری از کشورهای جهان مرزها را بستند و کار فرودگاه‌ها عملا به تعطیلی کشید. شرکت‌های هواپیمایی پروازها را لغو کردند و هواپیماها هم در باند فرودگاه‌ها زمین‌گیر شدند. در تصویر دیگری که از طریق ماهواره گرفته شده است، فرودگاهی مملو از هواپیماهایی که به دلیل شرایط قرنطینه امکان پرواز کردن را نداشتند نشان می‌دهد.

موج کرونا باعث شد مراکز مذهبی هم به تعطیلی کشانده شود. درهای کعبه نیز به روی مردم بسته شد. در تصویر ماهواره‌ای، کعبه را در متفاوت‌ترین شکل ممکن خود نشان می‌دهد.

 

پاندمی کرونا نتوانست اسپیس ایکس را متوقف کند و این شرکت در رویدادی تاریخی برای نخستین بار کپسول سرنشین دار دراگون را پرتاب کرد.

از دیگر وقایع سال 2020 می‌توان به کشته شدن جورج فلوید و برونا تیلور به دست پلیس اشاره کرد که منجر به اعتراضات گسترده‌ای در آمریکا شد.

یکی دیگر از تصاویر به انفجار دفتر ارتباطات کره شمالی و جنوبی مربوط می‌شود.

در تصویر دیگری نشت 20 هزار تن نفت در سیبری توسط ماهواره‌ها تصویر برداری شده است.

به فاصله یک ماه کشتی حامل سوخت به صخره‌های مرجانی برخورد کرد. در این رویداد 1000 تن نفت به اقیانوس نشت کرده  و صخره‌های مرجانی را به خطر انداخت.

تصاویر ماهواره‌ای به همین جا ختم نمی‌شود و اتفاقات دیگری نیز در سال 2020 توسط ماهواره‌ها به ثبت رسیده است. یکی دیگر از تصاویر ماهواره‌ای به آتش سوزی گسترده کلورادو مربوط می‌شود که همچون سیلی عظیم در حال بلعیدن مراتع، درختان و حیوانات است.

تصویر دیگر مربوط به طوفان لورا است. وزش باد شدید باعث ویران شدن خانه‌های نزدیکی دریاچه چالز شد. شش هفته بعد، طوفان دلتا منجر به بارندگی شدید در این منطقه شد.

سقوط تلسکوپ «آرسیبو» که در نیم قرن گذشته در بسیاری از اکتشافات فضایی نقش داشته، یکی دیگر از وقایع سال 2020 است که توسط ماهواره‌ها تصویربرداری شده است.

 

مرداد امسال انفجار انبار حاوی ۲۷۰۰ تن آمونیوم نیترات در بیروت چنان لرزه مهیبی ایجاد کرد که اثرات آن تا صدها کیلومتر دورتر حس شد. این تراژدی ده‌ها کشته و هزاران زخمی بر جای گذاشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Alireza?
    Alireza? | ۹ دی ۱۳۹۹

    اینا همه یک طرف شهادت حاج قاسم یک طرف

مطالب پیشنهادی