ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

گزارش ویدیویی: با ۱۰ سیاره شبیه به زمین آشنا شوید

یکی از آرزوهای بشر همواره پیدا کردن سیاره‌های دیگر برای زندگی بوده، چرا که می‌داند کره زمین تا ابد دوام نمیارد. از همین رو دانشمندان و ستاره‌شناسان به دنبال سیاره‌هایی گشته‌اند که شبیه کره زمین ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۱۱ دی ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۰

یکی از آرزوهای بشر همواره پیدا کردن سیاره‌های دیگر برای زندگی بوده، چرا که می‌داند کره زمین تا ابد دوام نمیارد. از همین رو دانشمندان و ستاره‌شناسان به دنبال سیاره‌هایی گشته‌اند که شبیه کره زمین هستند و به احتمال زیاد می‌توان آن جا زندگی کرد. در ویدیوی داخل این مطلب به معرفی ۱۰ سیاره که بیشترین شباهت به زمین را دارند می‌پردازیم.

مشاهده ویدیو در یوتوب دیجیاتو:

مشاهده ویدیو در آپارات دیجیاتو:

پیش از این که به سراغ نام و فاصله این سیاره‌ها برویم، لازم است چندین پیش‌فرض را بدانیم. به طور کلی دانشمندان برای تشخیص این که یک سیاره به زمین شباهت دارد یا نه، از شاخص «ESI» استفاده می‌کنند. معیارهای این شاخص شامل شعاع گردش، چگالی، اتمسفر، جرم و حجم سیاره می‌شود. بر اساس نزدیکی این معیارها به زمین، می‌توان درصدی ارائه داد که شباهت سیاره کشف شده به زمین را نشان می‌دهد.

مورد دیگر نام این سیاره‌هاست. ستاره‌شناسان نام «اگزوپلنت» را برای تمامی سیاره‌های خارج از منظومه شمسی در نظر گرفته‌اند. بر اساس داده‌های به دست آمده از تلسکوپ‌های گایا و کپلر، بیش از ۴۰۰۰ اگزوپلنت در کهکشان راه شیری وجود دارد که شرایط تخمینی آن‌ها برای زندگی انسان‌ها، حتی از کره زمین هم بهتر است. البته برای این که یک سیاره قابل سکونت باشد، باید یک معیار دیگر نیز وجود داشته باشد.

کهکشان راه شیری

آن معیار «فاصله زیست‌پذیر» یا «Goldilocks» نام دارد. اگر سیاره‌ای در این فاصله از خورشید خودش قرار داشته باشد، یعنی دما در آن سیاره قابل تحمل بوده و نه آنقدر داغ است که بدن انسان ذوب شود و نه آنقدر سرد است که همه چیز یخ بزند. با در نظر گرفتن این معیارها، اکنون می‌توانیم به سراغ ۱۰ سیاره‌ای برویم که به زمین شباهت زیادی دارند و به احتمال زیاد اگر روزی پای انسان به آن‌ جا باز شود، بتواند زندگی را بنا کند.

در صورتی که می‌خواهید در رابطه با این سیاره‌ها اطلاعات دقیق‌تری کسب کنید یا خودتا آن‌ها را از نزدیک ببینید، می توانید به وب‌سایت «exoplanets.nasa.gov» مراجعه کرده و از محیط تعاملی آن لذت ببرید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • King lewa
    King lewa | ۱۲ دی ۱۳۹۹

    ?????

  • mahdi89
    mahdi89 | ۱۱ دی ۱۳۹۹

    خوب بود

مطالب پیشنهادی