ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

انویدیا جی‌فورس RTX 3060 معرفی شد؛ ارزان‌ترین کارت گرافیک ۱۲ گیگابایتی

انویدیا در جریان رویداد CES از کارت گرافیک RTX 3060 رونمایی کرد. این کارت گرافیک به عنوان عضو جدید خانواده جی‌فورس RTX 3000 به ۱۲ گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR6 و پردازشگر گرافیکی GA106 ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۳ دی ۱۳۹۹ | ۲۱:۵۲

انویدیا در جریان رویداد CES از کارت گرافیک RTX 3060 رونمایی کرد. این کارت گرافیک به عنوان عضو جدید خانواده جی‌فورس RTX 3000 به ۱۲ گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR6 و پردازشگر گرافیکی GA106 مجهز شده و فقط ۳۲۹ دلار قیمت دارد.

کارت گرافیک انویدیا جی‌فورس RTX 3060 که ارزان‌ترین عضو این خانواده است، از معماری Ampere بهره می‌برد و هم‌چنین ارزان‌ترین کارت گرافیک ۱۲ گیگابایتی تاریخ محسوب می‌شود. قدرت پردازش این کارت گرافیک از مدل RTX 3060Ti کمتر است اما با ۷۰ دلار قیمت کمتر، ۴ گیگابایت حافظه گرافیکی بیشتری را در اختیار شما می‌گذارد. طراحی جدید پردازشگر گرافیکی این مدل یعنی GA106 نیز عملکرد بهینه و کاهش مصرف انرژی را در مقایسه با سری GA104 به همراه دارد.

پردازشگر گرافیکی GA106 یکی از اعضای سری آمپر محسوب می‌شود که در حوزه گیمینگ به‌کار می‌روند. معماری جدید آمپر انویدیا در مقایسه با نسل قبل یعنی تورینگ در بخش هسته‌های شیدر، هسته‌های RT و هسته‌های تنسور به‌ترتیب ۲.۷ برابر، ۱.۷ برابر و ۲.۷ برابر سریع‌تر عمل می‌کند. هسته‌های RT یا همان ری‌تریسینگ این معماری از فناوری رهگیری پرتو در سطح سخت‌افزار بهره‌مند هستند و عملکرد بسیار بهتری نسبت به نسل قبل دارند.

کارت گرافیک انویدیا جی‌فورس RTX 3060 از ۳۵۸۴ هسته کودا و ۱۱۲ واحد TMU بهره می‌برد و به هسته‌های جدید ری‌تریسینگ، تنسور و پردازنده استریمینگ مجهز شده است. حداکثر توان مصرفی این کارت گرافیک نیز ۱۷۰ وات خواهد بود. نمودار زیر عملکرد کارت گرافیک جدید انویدیا در بازی‌های مختلف را با مدل‌های مشابه از نسل قبل یعنی RTX 2060 و GTX 1060 مقایسه می‌کند.

همان‌طور که گفتیم کارت گرافیک جدید انویدیا به ۱۲ گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR6 مجهز شده که با توجه به گذرگاه ۱۹۲ بیتی و سرعت کلاک ۱۷ گیگابیت بر ثانیه، می‌تواند به پهنای باند ۴۰۸ گیگابایت بر ثانیه برسد. این رقم ۱۰۰ گیگابایت بر ثانیه بیشتر از RTX 2060 است، ضمن این‌که حافظه گرافیکی نیز دو برابر شده است. بنابراین گیمرهایی که به فکر ارتقاء کامپیوتر شخصی خود هستند، بهتر است تا زمان ورود این کارت گرافیک به بازار صبر کنند.

باید دید کارت گرافیک انویدیا جی‌فورس RTX 3060 چه زمانی و با چه قیمتی وارد بازار خواهد شد. همان‌طور که می‌دانید به‌خاطر محدودیت در تولید و عرضه و هم‌چنین تقاضای بالای ماینرها، در حال حاضر مدل‌های سری RTX 30 کمیاب هستند یا با قیمتی به‌مراتب بیشتر از قیمت واقعی به‌فروش می‌رسند. احتمالاً چنین سرنوشتی در انتظار RTX 3060 نیز خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Mustafa Jafari
    Mustafa Jafari | ۲۴ دی ۱۳۹۹

    یه سوال دارم. چرا قیمتی که انویدیا میگه با قیمتی که شرکتای دیگه میدن فرق میکنه. مثلا انودیا ۳۰۸۰ رو میگه هفتصد دلار ولی هیچ‌جا نمیتونی با این قیمت پیدا کنی. یعنی ارزون ترینش حداقل ۱۰۰ تا بیشتره

    • Mustafa Jafari
      Mustafa Jafari | ۲۴ دی ۱۳۹۹

      منظورم اینه که حتی اگه کمبودم نباشه بازم یه شرکت مثله ایسوس ۲۰۰ تا بالاتر میده

  • sadeq
    sadeq | ۲۳ دی ۱۳۹۹

    عجب گیری کردیم از دست ماینرها
    امروز برقا دو ساعت رفته
    میگن تقصیر ماینرهاست
    کارت گرافیک دوبرابر قیمت معرفی شده است
    اونم تقصیر ماینرهاست

مطالب پیشنهادی