ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اسپیس اکس با پرتاب ۱۴۳ ماهواره در یک مأموریت رکوردشکنی کرد

اسپیس اکس رکورد ارسال ماهواره به مدار زمین در یک مأموریت را شکست. این شرکت با پرتاب یک راکت ۱۴۳ ماهواره را با موفقیت در مدار مستقر کرد و رکورد قبلی ۱۰۴ ماهواره که توسط ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۶ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۹:۳۰

اسپیس اکس رکورد ارسال ماهواره به مدار زمین در یک مأموریت را شکست. این شرکت با پرتاب یک راکت ۱۴۳ ماهواره را با موفقیت در مدار مستقر کرد و رکورد قبلی ۱۰۴ ماهواره که توسط هندی‌ها ثبت شده بود را شکست.

راکت فالکن ۹ غروب یکشنبه به وقت ایران از دماغه کیپ کاناورال در فلوریدا پرتاب شد و مأموریت Transporter-1 را تحت برنامه Smallsat Rideshare Program آغاز کرد. اسپیس اکس به کمک این برنامه ماهواره‌های کوچک را با قیمت پایین در مدار زمین مستقر می‌کند.

در این مأموریت ۱۳۳ فضاپیمای تجاری و دولتی شامل تاسواره‌ها (کیوب‌ست)، مایکروست‌ها (ماهواره‌های کوچک) و دیگر فضاپیماهای مداری و همچنین ۱۰ ماهواره استارلینک برای اینترنت ماهواره‌ای به مدار حمل شدند. اسپیس اکس اشاره می‌کند که این ۱۰ ماهواره جزو اولین ماهواره‌هایی هستند که در مدار قطبی مستقر می‌شوند.

مطابق اکثر مأموریت‌های اسپیس اکس، مرحله اول راکت فالکن ۹ که از آن در چندین مأموریت قبلی از جمله اولین مأموریت تاریخی سرنشین دار به ایستگاه فضایی بین المللی در تابستان سال گذشته استفاده شده بود، با موفقیت به زمین بازگشت و روی کشتی خودران Of Course I Still Love You در اقیانوس اطلس فرود آمد.

ایلان ماسک پیش از مأموریت روز یکشنبه که به خاطر شرایط بد جوی با یک روز تأخیر انجام شد، با انتشار پست جدید در توییتر اعلام کرد که مأموریت‌هایی مثل Transporter-1 پرتاب ماهواره‌های کوچک برای طیف گسترده‌ای از مشتریان را امکان پذیر کرده و به آنها اجازه دسترسی ارزان قیمت به مدار زمین را می‌دهد.

اسپیس اکس برنامه اشتراک سفر حمل ماهواره‌ها به مدار را تابستان سال ۲۰۱۹ راه اندازی کرد. این برنامه به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا ماهواره خود را با پرداخت تنها ۱ میلیون دلار به مدار حمل کنند که در مقایسه با پرداخت ده‌ها میلیون دلار برای پرتاب آنها به شکل مستقل بسیار منطقی‌تر است.

بازار اشتراک سفر حمل ماهواره به سرعت در حال گسترش است و شرکت‌های دیگری همچون استارتاپ کالیفرنیایی «راکت لَب» و «ویرجین اوربیت» در آن رقابت می‌کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • molavy
    molavy | ۶ بهمن ۱۳۹۹

    کاش نمی‌خواست به هر قیمتی پیشرفت کنه، به قیمت نابودی کشور های دیگه مثل بولیوی

  • آریا
    آریا | ۶ بهمن ۱۳۹۹

    ایلان بزرگ ??

مطالب پیشنهادی