ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مایکروسافت سرگرم توسعه کامپیوتر کوانتومی مبتنی بر چیپ سیلیکونی CMOS است

محققان مایکروسافت و دانشگاه سیدنی استرالیا مشغول توسعه کامپیوتر کوانتومی مبتنی بر چیپ‌های سیلیکونی CMOS هستند. از فرآیند «اکسید فلز نیمه‌هادی مکمل» یا CMOS برای ساخت بسیاری از قطعات کامپیوتری استفاده می‌شود، به همین دلیل ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰

محققان مایکروسافت و دانشگاه سیدنی استرالیا مشغول توسعه کامپیوتر کوانتومی مبتنی بر چیپ‌های سیلیکونی CMOS هستند.

از فرآیند «اکسید فلز نیمه‌هادی مکمل» یا CMOS برای ساخت بسیاری از قطعات کامپیوتری استفاده می‌شود، به همین دلیل محققان مایکروسافت و دانشگاه سیدنی می‌خواهند به جای رویکردهای دیگر مثل به دام انداختن یون‌ها از این راهکار آشنا استفاده کنند.

ایده ساخت کامپیوتر کوانتومی مبتنی بر چیپ سیلیکونی اولین بار سال ۱۹۹۸ مطرح شد، اما محققان حالا بیش از دو دهه در حال تبدیل کردن آن به واقعیت هستند. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش رو این است که چیپ‌های CMOS معمولاً گرمای بسیاری تولید می‌کنند که می‌تواند در عملکرد بیت‌های کوانتومی یا همان کیوبیت‌ها اختلال ایجاد کند.

(چپ) نمودار ساده شده مدل رسانایی گرمایی چیپ Gooseberry (راست) چیپ Gooseberry (قرمز) در کنار چیپ آزمایشی کیوبیت (آبی) و چیپ تشدیدکننده (بنفش)

برای خنک کردن کیوبیت‌ها باید آنها را در یخچال و در دمای نزدیک به صفر درجه کلوین نگه داشت، به همین دلیل هم هست که کامپیوترهای کوانتومی فعلی شرکت‌هایی مثل IBM و Honeywell کیوبیت‌های کمتر یا همان قدرت پزدارشی کمتری دارند. برای ساخت کامپیوتر کوانتومی با صدها یا هزاران کیوبیت باید مشکل گرما را حل کرد و حال ظاهراً مایکروسافت راهکار مناسب را پیدا کرده است.

محققان مایکروسافت و دانشگاه سیدنی به تازگی با انتشار مقاله‌ای در ژورنال Nature Electronics جزئیات توسعه چیپی به نام Gooseberry با قابلیت پشتیبانی از هزاران کیوبیت را شرح دادند. به گفته مایکروسافت این چیپ ضمن فعالیت در دمای ۱۰۰ میلی‌کلوین هدررفت کمی داشته و بنابراین از توان خنک‌سازی یخچال‌های تحقیقاتی استاندارد کنونی فراتر نمی‌رود، با این کار چالش وصل کردن هزاران سیم به یخچال که تا پیش از این حل نشدنی بود از میان برداشته می‌شود.

محققان مایکروسافت و دانشگاه استرالیایی همچنین یک هسته پردازشی کرایو (cryo-compute core) طراحی کرده‌اند که به منظور رله کردن اطلاعات از لایه کوانتومی، بالای چیپ Gooseberry در سازه کوانتومی (quantum stack) قرار می‌گیرد. این هسته یک پردازنده یا CPU مناسب کاربردهای عمومی است که برای فعالیت در دمای بالاتر (۲ کلوین به جای ۱۰۰ میلی‌کلوین) طراحی شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • molavy
    molavy | ۱۱ بهمن ۱۳۹۹

    حتما هم روش ویندوز نصب میکنه تا ده سال هیچ توسعه ای روش نمیده

    • VDIEX
      VDIEX | ۱۳ بهمن ۱۳۹۹

      ن روش مک بزارن?
      ویندوز عالیه.

  • Rayanlap
    Rayanlap | ۱۱ بهمن ۱۳۹۹

    طبق معمول مایکروسافت داره دوباره آینده رو مینویسه.

    • آریا
      آریا | ۱۱ بهمن ۱۳۹۹

      همیشه IBM این کار میکرده. هنوز هم تو زمینه پردازش کوانتم آبی بزرگ پیشروست

      • Rayanlap
        Rayanlap | ۱۲ بهمن ۱۳۹۹

        درسته کاملا موافقم،IBM از زمان اقای گرستنر درک کرده بود با وجود پتانسیل بالای دسکتاپ باز هم متوجه بودن پردازش داده های زیاد و راه اندازی سرویس ها برای همون دیوایس ها باز هم برمیگرده سمت سرور و چیزی که الان به نام ابر میشناسم رو خیلی سال پیش پیشبینی کرده بودن،فقط مایکروسافت استعداد فوق العاده در همه گیر کردن داره،اینجوری باعث میشه یه تکنولوژی حتی اگه خودش هم پایه ریزش نباشه خیلی خوب مورد توجه قرار بگیره.IBM بدبختانه درگیر یک بروکراسی اداری شدید شده بود و آقای گرستنر هم نجاتش داد وگرنه اگه قبل گرستنر این مشکلات سازمانی پیش نمی اومد الان بالا سره همه این شرکت ها بود.البته هنوز هم عالی هستش فقط تو میدان دید همه هست.

مطالب پیشنهادی