ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مصرف برق اپل مک مینی M1 سه برابر کمتر از مدل مشابه با پردازنده اینتل است

زمانی که اپل دستگاه‌های مجهز به M1 را معرفی کرد، در مورد عملکرد و بازده انرژی این سیستم‌ها در مقایسه با نمونه‌های اینتل، ادعاهای جدیدی مطرح کرد. یکی از این ادعاها مصرف برق بسیار کمتر ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۳:۱۵

زمانی که اپل دستگاه‌های مجهز به M1 را معرفی کرد، در مورد عملکرد و بازده انرژی این سیستم‌ها در مقایسه با نمونه‌های اینتل، ادعاهای جدیدی مطرح کرد. یکی از این ادعاها مصرف برق بسیار کمتر مک مینی اپل با چیپ M1 نسبت به مدل‌های مشابه با پردازنده اینتل است.

مک مینی ۲۰۲۰ که مجهز به چیپ M1 است با فشار بالا ۳۹ وات مصرف می‌کند در حالی که مک مینی ۲۰۱۸ با پردازنده شش هسته‌ای Intel Core i7 در حالت فشار زیاد ۱۲۲ وات نیرو مصرف می‌کند. همچنین مک مینی ۲۰۲۰ در حالت بیکار ۷ وات و نسل قبلی آن ۲۰ وات انرژی مصرف می‌کند.

این میزان مصرف با توجه به تمام اجزای آن از جمله حافظه، فضای ذخیره سازی و کنترل کننده‌های اتصال محاسبه می‌شود.

چیپ M1 اکنون آنقدر بهینه کار می‌کند که اپل می‌تواند در مک‌بوک ایر از آن بدون گذاشتن یک فن استفاده کند. البته میزان مصرف انرژی سیلیکون M1 تاکنون مبهم بوده و عملکرد بهتر آن در مقابل پردازنده اینتل تنها با استفاده از نمودارها مشخص شده است.

مک مینی ۲۰۱۸ که از پردازنده اینتل برخوردار بود با اینکه یکی از قدرتمندترین کامپیوترهای زمان خودش بود، پرمصرف‌ترین مک مینی این کمپانی است. همچنین نسل اول مک مینی‌ اپل که از پردازنده تک هسته‌ای G4 برخوردار بود در حالت بیکار ۳۲ وات و در حالت فعال ۸۵ وات انرژی مصرف می‌کرد.

از طرفی اینتل ادعا کرده که در سال‌های آینده عملکرد بهتری خواهد داشت و با تراشه‌های بهبود یافته x86 دوباره به شکوه قبلی خود باز گردد، حتی اگر تا آن زمان اپل کاملاً به تراشه خود متکی شده باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Ali ghasemian
    Ali ghasemian | ۱۵ بهمن ۱۳۹۹

    به خاطر هیبریدی بودن پردازنده m1 هست، ماه آینده اینتل از پردازنده های هیبریدی خودش رونمایی میکنه با ۸ هسته قوی، و ۶ هسته ضعیف و کم مصرف در مجموع با ۱۴ هسته و ۲۰ لینک، سال ۲۰۲۲ هم از پردازنده های نسل جدید هیبریدی رو نمایی میکنه که به ادعای مدیران این شرکت بهتر از m1 خواهند بود

  • hasan
    hasan | ۱۵ بهمن ۱۳۹۹

    سه برابر کمتر از؟
    مینوشتین یک سوم بهتر نبود؟

مطالب پیشنهادی