ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مسیریاب نشان به نحوه تبلیغات در جستجوی کافه بازار انتقاد کرد

مسیریاب نشان امروز با انتشار یک بیانیه خبری به کاربران خود اعلام کرد که مراقب تبلیغات گمراه‌کننده برخی اپ‌استورهای ایرانی باشند. اگرچه نشان در این بیانیه نامی از کافه بازار نبرده اما «جواد عامل»، بنیان‌گذار ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۰

مسیریاب نشان امروز با انتشار یک بیانیه خبری به کاربران خود اعلام کرد که مراقب تبلیغات گمراه‌کننده برخی اپ‌استورهای ایرانی باشند. اگرچه نشان در این بیانیه نامی از کافه بازار نبرده اما «جواد عامل»، بنیان‌گذار و مدیرعامل نقشه و مسیریاب نشان در گفتگویی با دیجیاتو رویکرد کافه بازار در حوزه «تبلیغات در جستجو» را زیر سوال می‌برد. به گفته عامل، روش تبلیغات در کافه بازار مصداق گمراه کردن کاربران است. او می‌گوید نهادهای ناظر باید در این حوزه فعال‌تر باشند تا رقابتی سالم در فضای کسب‌وکارهای نوپا ایجاد شود.

در بیانیه تیم نشان با عنوان «در زمان نصب مسیریاب نشان گمراه نشوید»، نوشته شده «مدتی است که تبلیغاتی خاص در یکی از استورهای اندروید ایرانی به شکل چشم‌گیری افزایش پیدا کرده که به شکل حرفه‌ای پیاده‌سازی نشده است. این تبلیغات گاهی حالتی گمراه‌کننده به خود می‌گیرد و نتیجه‌‌ای متفاوت از منظور صریح کاربر را به وی پیشنهاد می‌کند. به کلام ساده، زمانی که دوست شما «نشان» یا «مسیریاب نشان» را برای دانلود جستجو می‌کند، مسیریاب دیگری -با کیفیت و کارایی متفاوت- با استفاده از این روش تبلیغات کاربر را به اشتباه می‌اندازد.»

نقشه و مسیریاب نشان در پیام خود، اصل تبلیغات را زیر سوال نبرده و گفته که تبلیغات، یک مدل مرسوم در اپ‌استورها است که در این مدل، محصول مورد نظر یا به عنوان نتیجه‌ی اول ارائه می‌شود و یا در جایگاه دوم اما به صورت بسیار چشم‌گیر و آشکار قرار می‌گیرد؛ به نحوی که از هر گونه اشتباه و گمراه شدن کاربر جلوگیری شود. به گفته نشان، تبلیغ قرار است کاربر را از گزینه‌های دیگر مطلع کند، نه آن‌که محصول تبلیغ‌شده را به جای محصول اصلی مورد نظر کاربر قرار دهد.

تصویری که نشان در بیانیه خبری‌اش درباره تبلیغات گمراه کننده به آن اشاره کرده است. با جستجوی کلمه نشان، رقیب این اپلیکیشن به صورت تمام صفحه به کاربر نشان داده می‌شود.

دیجیاتو از روابط عمومی کافه بازار درخواست کرد تا توضیح خود را در همین رابطه ارائه دهد اما تیم بازار هنوز پاسخی به این درخواست نداده است. اما از سوی مقابل «جواد عامل»، مدیرعامل نشان در گفتگو با دیجیاتو اساسا این روش تبلیغات را نادرست می‌داند و آن را مصداق فریب دادن و گمراه کردن کاربر تلقی می‌کند.

به گفته عامل، کاربر زمانی که در جستجوی نشان است، قطعا دنبال این برنامه است و نه چیز دیگری: «این موضوع با جستجو کردن کلمه‌ای مانند نقشه آنلاین یا مسیریاب متفاوت است که یک شخص دنبال اپلیکیشنی در حوزه مسیریابی است و می‌خواهد همه موارد را ببیند، اما در حال حاضر عملا جستجوی کاربر پیرامون یک برند زیر سوال می‌رود. در بسیاری از موارد، با جستجوی نشان، دقیقا اپلیکیشن رقیب که متعلق به خود بازار است به نمایش در می‌آید. اما مسئله‌ای که مورد انتقاد ماست این است که چرا این تبلیغات به صورت تمام صفحه نمایش داده می‌شود که می‌تواند کاربر را گمراه کند. نه گوگل و نه هیچ شرکت دیگری این کار را نمی‌کند.»

البته واقعیت اینجاست که این تبلیغات تمام صفحه در موارد دیگر هم دیده می‌شود و حتی با جستجوی خود کلمه بلد که محصولی از هلدینگ هزاردستان (مالک کافه بازار) است نیز دیده می‌شود. اما با این حال پیشتر نیز مدیرانی از شرکت‌های استارتاپی دیگر به این موضوع انتقاد کرده‌اند.

تبلیغات تمام صفحه‌ای که عامل از آن صحبت می‌کند به اصطلاح تبلیغات Expanded هستند که بر اساس آخرین آمار کافه بازار، حدود ۳۰ درصد از تبلیغات داخل محیط این مارکت اندرویدی را شکل می‌دهند. بررسی‌های‌ دیجیاتو نشان می‌دهد این نوع تبلیغات معمولا در بین بازیگران بزرگ و حوزه‌های مرتبط به یکدیگر وجود دارند. در این حالت تبلیغ به صورت تمام صفحه به کاربر نشان داده می‌شود و شخص برای رسیدن به اپلیکیشن اصلی که دنبالش بوده باید صفحه را به پایین بکشد (اسکرول کند) و در غیر این صورت ممکن است اپلیکیشنی که جستجو کرده را نبیند. (این موضوع به رزولوشن نمایشگر گوشی کاربر نیز بستگی دارد.)

مدیرعامل نشان اعلام می‌کند که بخش قابل توجهی از رشد این مسیریاب، به دلیل پیشنهاد این اپلیکیشن از طریق خود کاربران به دیگر کاربران بوده است و حالا این اقدام کافه بازار، همین دسته از افراد که نام نشان را صرفا شنیده‌اند تحت تاثیر تبلیغات غیرعادی قرار می‌دهد. او در همین رابطه به دیجیاتو می‌گوید: «در واقع کاربری به یک کاربر دیگر توصیه می‌کند که اپلیکیشن نشان را نصب کند و این کاربر در نهایت به نصب یک اپلیکیشن رقیب می‌رسد. این مساله فقط در نشان نیست و در دیگر حوزه‌هایی که دو رقیب اصلی دارند نیز به چشم می‌آید.»

این موضوع در تبلیغات نماوا و فیلیمو به عنوان دو بازیگر اصلی حوزه VOD و یا رقابت بین دیجی کالا و سایت‌هایی مانند دیوار و شیپور به عنوان بازیگران حوزه خرید و فروش آنلاین خرده فروشی به چشم می‌خورد.

مدیر عامل نشان به دیجیاتو می‌گوید این کار باعث می‌شود که تیم‌ها حتما هزینه‌ای برای این نوع تبلیغات کنار بگذارند: «کار کافه بازار به ما که بودجه تبلیغاتی کنار نگذاشته‌ایم این پیام را می‌دهد که باید پول بدهیم تا در جستجوی اسم خودمان پروموت شویم. این روند باعث می‌شود بسیاری از شرکت‌ها مجبور شوند در این مسیر هزینه تبلیغات پرداخت کنند در حالی که می‌توانستند از آن در مسیر بهتری استفاده کنند. در غیر این صورت با تبلیغات غیرعادی روبه‌رو می‌شوند که پتانسیل گمراه کردن کاربر را دارد.»

تصویری که مسیریاب نشان در بیانیه خبری‌اش از جستجوی عبارت نشان در دیگر اندروید مارکت‌های داخلی و خارجی منتشر کرده است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا اساسا با موضوع تبلیغات در فروشگاه‌های اندرویدی مشکل دارد یا خیر می‌گوید: «تبلیغات حق فروشگاه اندرویدی است اما روشی که کافه بازار آن را در برخی موارد انجام می‌دهد نه هوشمندانه است و نه شرایط رقابت آزاد را نشان می‌دهد. تبلیغ Expanded شده روی نام یک برند دیگر باعث انحراف ذهن کاربر می‌شود.»

او در پاسخ به سوال دیگر دیجیاتو مبنی بر اینکه راه حل این مشکل را چه می‌داند می‌گوید که حاکمیت باید در این مساله ورود کند:‌

«داشتن و ساختن یونیکورن خوب است، خیلی هم خوب است ولی دوستان حاکمیت نباید بدون هیچ نظارت و رگولاتوری دست بازیگران بزرگ را باز بگذارند و عملا باعث خشک شدن کسب و کارهای کوچک و متوسط شوند و بروند با بزرگترها عکس یادگاری بگیرند. یک جایگاه برای سالم کننده رقابت کسب‌وکار لازم است که حاکمیت باید به این مساله ورود کند، البته این بحث امسال با مصوبه‌ای از سوی شورای عالی فضای مجازی آغاز شد.»

اشاره عامل به ماجرای ابلاغیه مرکز ملی فضای مجازی در مرداد ماه امسال است که یک بستر قانونی بهتر برای شکایت از انحصارگرایی ایجاد کرده است. عامل می‌گوید با توجه به این مصوبه، در صورت عدم تغییر رویکرد بازار، این امکان وجود دارد که موضوع را از طریق قانونی پیگیری کنند: «ما اکنون رشد کرده‌ایم و دانلود روزانه‌ نشان از گوگل پلی، بیشتر از بازار است، اما رگولاتور باید به بازیگرانی که هم‌اکنون می‌توانند باهم رقابت کنند بپردازد و نگذارد این اتفاق‌ها برای این بازیگران، مخصوصاً بازیگران کوچک‌تر رخ دهد.»

گفتنی‌ست دیجیاتو پیش از انتشار این گزارش از کافه بازار درخواست کرد تا در این رابطه اظهار نظر کند اما این شرکت هنوز پاسخی به این درخواست نداده است. در صورت پاسخ دادن کافه بازار به این موضوع، این گزارش به روز‌رسانی خواهد شد.


به روز رسانی: دو تیم «تبلیغات در جستجو» و تیم «جستجو بازار» به چند سوال دیجیاتو پیرامون همین موضوع پاسخ دادند که می‌توانید اینجا بخوانید: 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • مممممم
    مممممم | ۲۶ بهمن ۱۳۹۹

    چرا یه برنامه 70مگابایتی رو وقتی حذف میکنی 700مگ از حافظه گوشی آزاد میشه؟؟؟ دوستانی که برنامه نویس حرفه ای هستن میدونن بازار داره چیکار میکنه ?

  • سعید
    سعید | ۲۵ بهمن ۱۳۹۹

    من به تیم نشان خسته نباشید میگم و قول میدم با این روند حرف اول مسیر یاب را در ایران بزنه.
    بلد بدترین مسیر یاب هست باید اسمشو بذاره مسیر یاب نابلد.

  • molavy
    molavy | ۲۵ بهمن ۱۳۹۹

    اخلاق حرفه ای رو کاملا نادید گرفتن تیم کافه بازار

  • Rayanlap
    Rayanlap | ۲۵ بهمن ۱۳۹۹

    بازار واقعا شورش رو درآورده،30 درصد میگیره از توسعه دهنده انگار داره اندروید رو توسعه میده.

  • alirezatha
    alirezatha | ۲۵ بهمن ۱۳۹۹

    خدایی حق داره
    نشان به شدت بهتر از بلد هست از هر نظر و واقعا مسیریاب بی نظیریه
    ولی بازار خیلی ناعادلانه داره باهاش رفتار میکنه

    قطعا در شرایط برابر بلد نمیتونست به جایگاهی که نشان داره نزدیک هم بشه

مطالب پیشنهادی