ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فرود ناموفق بوستر راکت فالکن ۹ در نوزدهمین پرتاب استارلینک [تماشا کنید]

اسپیس ایکس با موفقیت ۶۰ ماهواره را به ناوگان پروژه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در مدار اضافه کرد. در این ماموریت مرحله اول راکت فالکن ۹ روی کشتی خودران فرود نیامد و به دریا افتاد. راکت ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۵

اسپیس ایکس با موفقیت ۶۰ ماهواره را به ناوگان پروژه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در مدار اضافه کرد. در این ماموریت مرحله اول راکت فالکن ۹ روی کشتی خودران فرود نیامد و به دریا افتاد.

راکت فالکن ۹ پس از یک روز تأخیر به دلیل وضعیت نامناسب جوی، ساعت ۷:۲۹ صبح سه شنبه به وقت ایران از ایستگاه فضایی کیپ کاناورال در ایالت فلوریدا پرتاب شد و حدوداً ۶۵ دقیقه پس از پرتاب، ۶۰ ماهواره پروژه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را در مدار زمین مستقر کرد.

مرحله اول راکت اما در اتفاقی که به ندرت رخ می‌دهد، طبق برنامه‌ریزی روی کشتی خودران در اقیانوس اطلس فرود نیامد. همانطور که در ادامه مشاهده می‌کنید، اطراف محل فرود برای لحظاتی روشن می‌شود که نشان دهنده تغییر مسیر راکت به دلیل بروز خطای احتمالی در سیستم‌هاست.

این اتفاق سبب شد تا اسپیس ایکس نتواند به رکورد ۲۵ پرتاب و فرود متوالی راکت فالکن ۹ روی خشکی یا دریا دست یابد. آخرین باری که بوستر این راکت نتوانسته بود با موفقیت فرود بیاید، حدوداً یک سال پیش یعنی مارس ۲۰۲۰ اتفاق افتاد و دومین فرود ناموفق در سه پرتاب فالکن ۹ به شمار می‌رفت. اسپیس ایکس یکی از فرودهای ناموفق را به نقص موتور و دیگری را به داده‌های نادرست هوا ربط داد.

این مأموریت، صد و هشتمین پرواز راکت فالکن ۹ را رقم زد و اگر بوستر با موفقیت فرود می‌آمد، اسپیس ایکس را به رکورد هفتاد و پنجمین فرود موفق راکت می‌رساند.

با وجود از دست رفتن بوستر، هدف اصلی مأموریت، یعنی رها سازی ۶۰ ماهواره در مدار با موفقیت انجام شد و ناوگان استارلینک را تقویت کرد. اسپیس ایکس حالا بیش از ۱۰۰۰ ماهواره در مدار دارد و بناست ماهواره‌های بیشتری نیز به آنها ملحق شوند. ناوگان اولیه استارلینک شامل ۱۴۴۰ ماهواره خواهد بود و قرار است ده‌ها هزار ماهواره دیگر نیز به آنها اضافه شوند. نسخه آزمایشی این سرویس حالا بیش از ۱۰ هزار کاربر در ایالات متحده، کانادا و انگلستان دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • آریا
    آریا | ۲۸ بهمن ۱۳۹۹

    اینقدر موفقیت فرودهای فالکون عادی شده که ناموفق بودنش عجیبه برامون
    چیزی که تا 5 سال پیش غیر ممکن بود. اینه نبوغ ایلان ماسک

  • s.s.b
    s.s.b | ۲۸ بهمن ۱۳۹۹

    منم خیلی ناراحت شدم بوستر فرود نیومد ولی ماموریت رساندن استار لینک با موفقیت به مدار رسوند ولی این لایو این پرتاب تو یوتوب اسپیس ایکس بر خلاف گذشته سرعت ارتفاع مرحله اول و دوم نشون میدادند قبلا فقط سرعت و ارتفاع مرحله دوم نشون میدادند قشنگ بعد از جدا شدن با وجود اینکه موتورها روشن نبود بوستر تا مدتی به ارتفاع گرفتن ادامه میداد خیلی جالب بود

  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۲۸ بهمن ۱۳۹۹

    بخاطر اون پرنده های روی کشتی مسیر راکتو عوض کردن ک آسیبی به پرنده ها نرسه :)

مطالب پیشنهادی